Przedsiębiorczy, czyli zaradny i pracowity

Zaradność i pracowitość to dwie cechy, które kojarzą się z osobą przedsiębiorczą. Dla mężczyzn ważne jest też to, że ludzie przedsiębiorczy są pomysłowi i umieją ryzykować. Kobiety wskazują na radzenie sobie z ryzykiem i strategiczne myślenie.

Publikacja: 05.06.2025 15:49

Przedsiębiorczy, czyli zaradny i pracowity

Foto: Adobe Stock

– Przedsiębiorczość nie jest cechą zarezerwowaną wyłącznie dla przedsiębiorców. To też potencjał sprawczości, organizacji przedsięwzięcia i ludzi wokół niego – uważa Jacek Wasilewski, profesor UW. Jest autorem jednego z dwóch badań dotyczących oceny przedsiębiorczości, które przygotowano na zlecenie ING Banku Śląskiego. Pierwsze polegało na analizie, jak przedsiębiorcy i przedsiębiorczość przedstawiani są w filmach, serialach, muzyce czy memach. Drugie to badanie opinii społecznej o tym, jak postrzegamy przedsiębiorczość i z jakimi cechami ją kojarzymy.

Jaka część Polaków uważa się za przedsiębiorczych?

Trzy czwarte badanych na pytanie, czy Polacy są przedsiębiorczy, odpowiedziało „raczej tak” lub „zdecydowanie tak”. Nieco mniej, bo dwie trzecie badanych, uważa się za osobę przedsiębiorczą. Co piąty respondent ma własny biznes, a kolejne 25 proc. odpowiedziało, że zamierza założyć firmę.

Czytaj więcej

Co kusi, a co zniechęca do pracy projektowej?

Na pytanie o to, w jakich sytuacjach w codziennym życiu ważne jest bycie przedsiębiorczym, najwięcej osób (42 proc.) wskazało na planowanie budżetu domowego. Częściej odpowiadały tak kobiety (47 proc.) niż mężczyźni (37 proc.). Ważne są także: planowanie działań w pracy (41 proc.), ustalanie obowiązków w pracy (33 proc.) czy planowanie wydatków służbowych (24 proc.).

Co to znaczy być przedsiębiorczym?

Respondenci z zamkniętego katalogu cech najczęściej wybrali: pracowitość, zaradność umiejętność podejmowania ryzyka i pomysłowość jako te, które charakteryzują osoby przedsiębiorcze. Najrzadziej zaś wskazali na: lojalność, umiejętność nakłonienia kogoś do działania, empatię i organizowanie rodziny do wspólnej pracy. Widoczne są różnice w odpowiedziach mężczyzn i kobiet. Dla sporej części kobiet osoba przedsiębiorcza kojarzy się z myślącą strategicznie i ambitną. Panowie zaś stawiają na skuteczność i odwagę.

Czytaj więcej

Rekordowe wynagrodzenia prezesów spółek z indeksu S&P 500. Zaskakujący numer 1

– Nie można stawiać znaku równości między przedsiębiorczością a przedsiębiorcami. Oczywiście większość tzw. biznesmenów zapewne jest przedsiębiorcza czy też wykazuje cechy charaktertyzujące takie osoby, ale to wcale nie musi być bezwzględna reguła – odpowiada dr Marcin Wojewódka, z Forum Ekspertów Ad Rem na pytanie czy przedsiębiorczość nie powinna się kojarzyć z przedsiębiorcami?

Większość respondentów, gdyby była liderem zespołu, który osiągnął duże zyski, to podzieliłaby je w zależności od wkładu pracy (62 proc. odpowiedzi). Co czwarta osoba wybrała odpowiedź „dla każdego po równej kwocie”, a co siódma „dla mnie polowa zysków, a reszta do podziału po równej kwocie.

Jaki powinien być szef?

Gdy zapytano uczestników badania o cechy, które powinny w przyszłości charakteryzować przedsiębiorcę lub przedsiębiorczynię, to 46 proc. wskazało na umiejętność docenienia pracowników, nieznacznie mniej (41 proc.) na zaradność i pomoc dla pracowników, by się rozwijali (39 proc.).

Więcej niż co trzecia osoba wskazała także na: pomysłowość, uwzględnianie potrzeb pracowników, dbanie o mówienie do ludzi z szacunkiem, oszczędzanie i inwestowanie. Dla co dziesiątego ankietowanego było to: zapracowanie i nieustanne zajęcie oraz umiejętność kombinowania na granicy prawa, a także skłonność do ryzykowania swoim majątkiem.

Co popkultura mów o przedsiębiorczości?

Z analizy zespołu prof. Jacka Wasilewskiego wynika, że w polskiej współczesnej popkulturze brakuje pozytywnych mitów przedsiębiorczości. Często ukazywana jest ona w filmie amerykańskim, gdzie utalentowana osoba dąży do celu i zdobywa finansową nagrodę. W Polsce taki scenariusz pojawia się właściwie tylko w rapie.

– W polskim kinie brak docenienia postawy przedsiębiorczej, mówi ono właściwie albo o cwaniakach, albo instytucjach państwa krzywdzących przedsiębiorców. Patrząc szerzej na polską popkulturę, przedsiębiorczość ma tylko dwa wymiary: kombinatorstwo i pracowitość. Nie ma w niej motywów wspólnego dobra, które wynikałoby z działalności przedsiębiorców. To dlatego, że nasza historia jest opowieścią inteligencką – podsumowuje Jacek Wasilewski.

– Przedsiębiorczość nie jest cechą zarezerwowaną wyłącznie dla przedsiębiorców. To też potencjał sprawczości, organizacji przedsięwzięcia i ludzi wokół niego – uważa Jacek Wasilewski, profesor UW. Jest autorem jednego z dwóch badań dotyczących oceny przedsiębiorczości, które przygotowano na zlecenie ING Banku Śląskiego. Pierwsze polegało na analizie, jak przedsiębiorcy i przedsiębiorczość przedstawiani są w filmach, serialach, muzyce czy memach. Drugie to badanie opinii społecznej o tym, jak postrzegamy przedsiębiorczość i z jakimi cechami ją kojarzymy.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni
Biznes
Dyskusja o bezpieczeństwie Europy Środkowej i Wschodniej w Warszawie