– Przedsiębiorczość nie jest cechą zarezerwowaną wyłącznie dla przedsiębiorców. To też potencjał sprawczości, organizacji przedsięwzięcia i ludzi wokół niego – uważa Jacek Wasilewski, profesor UW. Jest autorem jednego z dwóch badań dotyczących oceny przedsiębiorczości, które przygotowano na zlecenie ING Banku Śląskiego. Pierwsze polegało na analizie, jak przedsiębiorcy i przedsiębiorczość przedstawiani są w filmach, serialach, muzyce czy memach. Drugie to badanie opinii społecznej o tym, jak postrzegamy przedsiębiorczość i z jakimi cechami ją kojarzymy.
Jaka część Polaków uważa się za przedsiębiorczych?
Trzy czwarte badanych na pytanie, czy Polacy są przedsiębiorczy, odpowiedziało „raczej tak” lub „zdecydowanie tak”. Nieco mniej, bo dwie trzecie badanych, uważa się za osobę przedsiębiorczą. Co piąty respondent ma własny biznes, a kolejne 25 proc. odpowiedziało, że zamierza założyć firmę.
Czytaj więcej
Zatrudnienie na kontrakcie czy w roli podwykonawcy jest często świadomym wyborem zawodowym. Bardz...
Na pytanie o to, w jakich sytuacjach w codziennym życiu ważne jest bycie przedsiębiorczym, najwięcej osób (42 proc.) wskazało na planowanie budżetu domowego. Częściej odpowiadały tak kobiety (47 proc.) niż mężczyźni (37 proc.). Ważne są także: planowanie działań w pracy (41 proc.), ustalanie obowiązków w pracy (33 proc.) czy planowanie wydatków służbowych (24 proc.).
Co to znaczy być przedsiębiorczym?
Respondenci z zamkniętego katalogu cech najczęściej wybrali: pracowitość, zaradność umiejętność podejmowania ryzyka i pomysłowość jako te, które charakteryzują osoby przedsiębiorcze. Najrzadziej zaś wskazali na: lojalność, umiejętność nakłonienia kogoś do działania, empatię i organizowanie rodziny do wspólnej pracy. Widoczne są różnice w odpowiedziach mężczyzn i kobiet. Dla sporej części kobiet osoba przedsiębiorcza kojarzy się z myślącą strategicznie i ambitną. Panowie zaś stawiają na skuteczność i odwagę.