Kampania Lasów Państwowych Life +

Olbrzymią kampanię informacyjno-edukacyjną na temat zagrożenia pożarowego w lasach rozpoczynają Lasy Państwowe. Będą spoty w radio i telewizji, filmy edukacyjne i dokumentalne, wykłady w szkołach i konkursy tematyczne. Kampania kosztować będzie 3,5 mln euro

Publikacja: 14.06.2011 15:22

Co roku polskie lasy płoną 10 tysięcy razy. W dziewięciu na dziesięć przypadków pożar spowodowany jest przez ludzi. - Polskie lasy ze względu na swój charakter i strukturę gatunkową, czyli znaczną przewagę gatunków iglastych, zwłaszcza sosny, należą do najbardziej zagrożonych pożarami w Europie - mówił podczas wtorkowej konferencji inaugurującej kampanię dyrektor generalny Lasów Państwowych Marian Pigan. .

Wśród najczęstszych przyczyn pożarów jest rozpalanie w miejscach niedozwolonych ognisk, wchodzenie do lasu mimo okresowych zakazów wstępu, wyrzucanie niedopałków, wypalanie traw, „zabawa" z ogniem i celowe podpalenia.

Kampania informacyjno-edukacyjna „Świadomi Zagrożenia" ma podnieść świadomość Polaków i zwrócić uwagę jak zachowywać się w lesie, by zminimalizować zagrożenie wybuchu pożaru. - Chcemy, by już w przyszłym roku w porównaniu do ostatnich dwóch lat liczba pożarów w lasach zmniejszyła się o co najmniej 30 procent - deklaruje Łukasz Przybyłek, koordynator akcji.

Rocznie w Polsce wybucha w lasach ok. 7 tys. pożarów, w których wypaleniu ulega 500 h lasu. Tylko do połowy ub.r. pożarów było ok. 932 i spaliło się 259 h. Przez pół roku 2011 było już ponad 1,8 tys. pożarów, w których spłonęło 457 h. Najgorsza sytuacja jest oczywiście latem, kiedy liczba pożarów gwałtownie rośnie.

Celem komunikacyjnym kampanii „Świadomi Zagrożenia" jest podniesienie świadomości w zakresie odpowiedzialnego zachowania się w lesie. Z danych wynika, że aż 45 proc. pożarów polskich lasów to celowe podpalenia a kolejne 20-25 proc. to wynik nieostrożności dorosłych.

Przygotowania do kampanii rozpoczęły się na początku br. a działania informacyjne przewidziane są w okresie od 15 czerwca do 30 września 2011 r. oraz od 19 kwietnia do 30 września 2012 r. W październiku br. rozpocznie się cykl szkoleń dla nauczycieli i strażaków z OHP. Zakończenie realizacji projektów zaplanowano na 31 marca 2013 r.

Kampania obejmie 10 województw, w których najczęściej dochodzi do pożarów lasów. W północno – wschodniej części Polski, są to województwa mazowieckie, kujawsko – pomorskie, warmińsko – mazurskie i podlaskie, a w południowo – wschodniej - województwa łódzkie, śląskie, świętokrzyskie, lubelskie, małopolskie i podkarpackie.

W ramach akcji przeprowadzona zostanie kampania medialna w telewizji, radiu i prasie. Pięć 30-sekundowych spotów telewizyjnych zostanie 1,6 tys. razy wyemitowane na antenie regionalnych oddziałów TVP. W lokalnych rozgłośniach radiowych 6,4 tys. razy zostaną wyemitowane spoty radiowe. Spoty zrealizowane pod hasłem „Łza nie ugasi pożaru", mają odwoływać się do emocji. Każdy z czterech ma innego bohatera i nawiązuje do innej z najczęstszych przyczyn powstawania pożarów lasów. Piąty, z udziałem leśnika, pokazuje, że każdy może przyczynić się do zapobiegania pożarom lasów, reagując na widok ognia i wzywając pomoc.

W regionalnej prasie opublikowana zostanie seria artykułów i reklam o tematyce przeciwpożarowej.

Przewidziano też produkcję dwóch 26 minutowych filmów edukacyjnych, oraz prawie godzinnego filmu dokumentalnego, który zostanie pokazany w kraju i krajach Unii Europejskiej, a także będzie bezpłatnie dystrybuowany na płytach DVD dla szkół i  ośrodków edukacyjnych. Organizatorzy akcji planują dystrybucję materiałów promocyjnych: plakatów, ulotek, folderów, broszur, czapek, koszulek, toreb, planów lekcji, zakładek do książek, ołówków - wszystko to będzie opatrzone obrazami związanymi w działaniami przeciwpożarowymi. Została też uruchomiona strona internetowa www.swiadomizagrozenia.pl.

Będą konkursy dla młodzieży z ochrony przeciwpożarowej z atrakcyjnymi nagrodami.

Od kilku lat liczba pożarów w polskich lasach systematycznie spada. Przeciętna powierzchnia pożaru spadła z 1,2 ha w początku lat 90. do niecałych 0,3 ha obecnie. Pożary są szybciej wykrywane i tłumione zanim zdołają się rozprzestrzenić. Lasy Państwowe dysponują W ok. 650 punktami obserwacji (w tym ponad 180 wyposażonych w kamery), posiadają samoloty oraz śmigłowce patrolowe i gaśnicze, kilkaset własnych samochodów gaśniczych i motopomp, ok. 12,5 tys. punktów czerpania wody w lasach. W 2010 r. na ochronę przeciwpożarową LP wydały ponad 62,8 mln zł. W tym roku wydatki zaplanowano na ponad 77,3 mln zł.

Obecna kampania jest największą o tematyce przeciwpożarowej jaką zorganizowały lasy. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych wyda na nią ok. 1,46 mln zł. Projekt LIFE+ współfinansuje działania w 47 proc. i wyda na ten cel 6,8 mln zł. Trzecim współfinansującym jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który wyda na ten cel 6,3 mln zł. W sumie kampania będzie kosztowała ponad 14,5 mln zł.

 

Co roku polskie lasy płoną 10 tysięcy razy. W dziewięciu na dziesięć przypadków pożar spowodowany jest przez ludzi. - Polskie lasy ze względu na swój charakter i strukturę gatunkową, czyli znaczną przewagę gatunków iglastych, zwłaszcza sosny, należą do najbardziej zagrożonych pożarami w Europie - mówił podczas wtorkowej konferencji inaugurującej kampanię dyrektor generalny Lasów Państwowych Marian Pigan. .

Wśród najczęstszych przyczyn pożarów jest rozpalanie w miejscach niedozwolonych ognisk, wchodzenie do lasu mimo okresowych zakazów wstępu, wyrzucanie niedopałków, wypalanie traw, „zabawa" z ogniem i celowe podpalenia.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca