Airbus znów przed Boeingiem

W 2011 r. Boeing przegrał dziewiąty raz z Airbusem pod względem liczby sprzedanych i dostarczonych samolotów. Obiecał poprawę w tym roku

Publikacja: 06.01.2012 19:18

Airbus znów przed Boeingiem

Foto: Bloomberg

Koncern z  USA dostarczył  477 samolotów cywilnych, zgodnie z zapowiedzią, że będzie to około 480  i poprawił się wobec 2010 r., gdy osiągnął liczbę 462. Portfel zamówień netto (po odjęciu anulowań) wyniósł  805 względem 530 rok wcześniej, co jest nowym rekordowym osiągnięciem dzięki popularności szlagierowych  B737 i szerokokadłubowych  B777.

Po długim zastanawianiu się nad strategią, która zaspokoiłaby rosnący popyt na mniejsze maszyny,  ale oszczędniejsze  w eksploatacji  (paliwo) Boeing zanotował w 2011 r. najmniejszy w 40-letniej   rywalizacji z Airbusem udział w światowym  rynku. W tym roku liczy na odwrócenie tendencji dzięki nowej wersji swego bestsellera rynkowego B737 MAX, z nowymi silnikami. Dotąd 15 klientów zamówiło albo zgłosiło chęć kupna ponad 1000 takich  samolotów.

Przeciętnie obaj producenci dzielą się po połowie rynkiem  odrzutowców  cywilnych o wartości 100 mld dolarów rocznie. Jeśli chodzi o zamówienia brutto, to Boeing miał 921 sztuk i 38 proc. rynku, a Airbus do końca listopada 1521 sztuk.   Specjaliści oceniają, że Airbus mocno przekroczy 1600 w całym roku, ostateczne dane poda 17 stycznia.

Wiceprezes Boeinga ds. marketingu, Randy Tinseth przyznał, że Airbus zdobył na początku   2011 r.  duże kontrakty, ale dodał, że fala odwróciła się na korzyść jego firmy po ogłoszeniu planów produkcji 737 MAX, który ma wejść do eksploatacji w 2017 r.

Analityk z Wedbusch Securities, Kenneth Herbert ocenia jednak, że w 2011 r.  Boeing  rozczarował pod względem dostaw,  zwłaszcza B787 Dreamliner, ale  jego portfel zamówień jest imponujący. Amerykanie maja  w nim 3771 samolotów.

Boeing dostarczył trzy B787 i dziewięć B747, a miał w planach 15-20 łącznie. Zalega z realizacją  857 Dreamlinerów i 97 jumbo-jetów. Zdaniem Herberta,  zwiększenie  tempa produkcji 787 i zdobywanie  zamówień na 737 MAX będą mieć zasadnicze znaczenie dla wyników koncernu, bo jego część wojskowa jest w gorszej sytuacji. Kilka dni temu Boeing zapowiedział zamknięcie fabryki w  Wichita (Kansas) w reakcji na ograniczenia budżetowe Pentagonu. Obecnie powstaje 2,5 B787 miesięcznie, koncern chce stopniowo dojść  do 10 pod koniec 2013 r.

Airbus lepiej od planu

Nieoficjalnie mówi się, ze Airbus dostarczył w 2011 r. ponad  530 samolotów,   a zakładał 520-530, o 4 proc. więcej niż w poprzednim roku. Filiai EADS nie chce wypowiadać sie o swych wynikach w ubiegłym roku do czasu przedstawienia zbiorczego bilansu EADS 17 stycznia.

Europejczycy  osiągnęli już w 2003 r. przewagę nad Amerykanami na rynku odrzutowców cywilnych szacowanym na 4 bln  dolarów w ciągu 20 lat. O ile nie dojdzie do recesji czy załamania się  euro, to branża lotnicza ocenia, że ma już zagwarantowane  80  ze 100 mld dolarów rocznie za zapewnienie dostaw.

W tym roku specjaliści będą obserwować, jak obaj giganci realizują programy projektowania  i produkcji samolotów szerokokadłubowych nowej generacji, z kompozytów węglowych, B787 i A350.

Koncern z  USA dostarczył  477 samolotów cywilnych, zgodnie z zapowiedzią, że będzie to około 480  i poprawił się wobec 2010 r., gdy osiągnął liczbę 462. Portfel zamówień netto (po odjęciu anulowań) wyniósł  805 względem 530 rok wcześniej, co jest nowym rekordowym osiągnięciem dzięki popularności szlagierowych  B737 i szerokokadłubowych  B777.

Po długim zastanawianiu się nad strategią, która zaspokoiłaby rosnący popyt na mniejsze maszyny,  ale oszczędniejsze  w eksploatacji  (paliwo) Boeing zanotował w 2011 r. najmniejszy w 40-letniej   rywalizacji z Airbusem udział w światowym  rynku. W tym roku liczy na odwrócenie tendencji dzięki nowej wersji swego bestsellera rynkowego B737 MAX, z nowymi silnikami. Dotąd 15 klientów zamówiło albo zgłosiło chęć kupna ponad 1000 takich  samolotów.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji