Ruszył przetarg na budowę terminala pasażerskiego CPK. Spółka podała szczegóły

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego Lotniska CPK. Szacowana wartość zamówienia przekracza 5 mld zł.

Publikacja: 29.05.2025 15:25

Wizualizacja CPK

Wizualizacja CPK

Foto: CPK/ materiały prasowe

To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku. Podpisanie umowy na terminal planowane jest w 2026 r., zaś finał prac budowlanych ma nastąpić przed końcem 2031 r. Według harmonogramu lotnisko powinno zostać uruchomione do końca 2032 r.

Postępowanie na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego to jeden z najważniejszych kontraktów budowlanych związanych z Lotniskiem CPK. Oferty można składać w ciągu najbliższych 3 miesięcy, do 29 sierpnia tego roku. Pierwszym etapem postępowania jest składanie wniosków o dopuszczenie do udziału. Do kolejnego etapu postępowania spółka CPK zamierza dopuścić maksymalnie pięciu oferentów.

Jak będzie wyglądać lotnisko CPK

W ostatni wtorek uruchomienie postępowania zapowiedział premier Donald Tusk. Tego samego dnia ogłoszenie o zamówieniu zostało wysłane do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Po publikacji ogłoszenia — zgodnie z obowiązującymi przepisami — dokumentacja ukazała się na SmartPZP, czyli platformie zakupowej CPK.

– Spółka CPK wdrożyła mechanizmy, które już na etapie wyboru wykonawców zwiększają szansę, że w realizację kontraktu budowlanego będą maksymalnie zaangażowane firmy z doświadczeniem w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce i zatrudniające pracowników w naszym kraju. Celem pośrednim jest zwielokrotnienie korzyści dla polskiej gospodarki – przekonuje Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

W przypadku Lotniska CPK jego zaprojektowana powierzchnia to ok. 450 tys. mkw. Dla porównania: w przypadku Lotniska Chopina powierzchnia terminala to 165 tys. mkw. Budynek główny terminala będzie połączony z pirsami pasażerskimi, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.

Czytaj więcej

CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia

Projekt terminala, wraz z dworcem kolejowym i węzłem przesiadkowym, przygotował master architekt – wybrane w przetargu konsorcjum architektoniczne Foster + Partners i Buro Happold we współpracy z ponad 30 innymi firmami, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W skład dokumentacji budowlanej wchodziło m.in. ponad 6 200 rysunków projektowych i ponad 50 raportów.

Wielki impuls dla budownictwa w Polsce

– Wymagania postawione w tym postępowaniu mają na celu pozyskanie do współpracy podmiotów, które są w stanie wykonać zamówienie na wysokim poziomie, a także potrafiących poruszać się nie tylko po międzynarodowych standardach budowlanych, ale także polskich wymaganiach prawnych dotyczących procesu budowlanego – ocenia Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

Jego zdaniem takie podejście do postępowań zakupowych może być dla polskich firm szansą na powtórkę ze scenariusza znanego np. z Hiszpanii, która dzięki dużym inwestycjom infrastrukturalnym finansowanym m.in. ze środków UE zbudowała silny potencjał firm budowlanych.

Kryteriami oceny ofert będą cena, technologia i organizacja robót oraz warunki gwarancji. Do warunków które stawiane są wykonawcom należą m.in.: • osiągnięcie przychodu rocznego w wysokości 4 mld zł w każdym roku, z ostatnich czterech lat obrotowych; •zrealizowane, w okresie ostatnich 10 lat, budowy wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie przynajmniej dwóch obiektów z sektora lotniczego lub budynków kubaturowych niemieszkalnych o wartości co najmniej 300 mln zł; • doświadczony personel: dyrektor kontraktu, kierownik budowy i koordynator ds. BIM muszą znać język polski na poziomie umożliwiającym realizacje zamówienia.

Jak będą oceniane firmy

Wykonawcy ubiegający się o ten kontrakt otrzymają po 2 punkty (w sumie max 10 punktów) za każdy projekt budowlany zrealizowany w okresie ostatnich 15 lat, o wartości co najmniej 300 mln zł netto, polegającą na budowie lub przebudowie, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, obiektów z sektora lotniczego lub budownictwa kubaturowego niemieszkalnego, zlokalizowanych na terytorium państw członkowskich UE lub na terytorium państw członkowskich EFTA.

Czytaj więcej

Lotnictwo potrzebuje ludzi do pracy. Jest porozumienie między CPK a PPL

Kolejne 2 punkty podczas oceny ofert przyznawane będą za każdą robotę budowlaną zrealizowaną w okresie ostatnich 15 lat, o wartości co najmniej 50 mln zł netto, polegającą na budowie, przebudowie lub rozbudowie, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zlokalizowanego na terytorium Polski pasażerskiego terminala lotniskowego. Za udowodnione doświadczenie w tej kategorii wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 6 punktów.

Następne 2 punkty mogą zostać przyznane za każdą zrealizowaną w ciągu ostatnich 15 lat inwestycję budowlaną, o wartości co najmniej 1 mld zł netto, polegającą na budowie lub przebudowie, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, pasażerskiego terminala lotniskowego.

CPK ma być rozbudowywany

Lotnisko CPK będzie przystosowane początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie. Zostało zaprojektowane w taki sposób, aby można je było elastycznie i bez zakłóceń dla bieżącej obsługi ruchu lotniczego rozbudowywać.

– Postępowanie przetargowe zostało przygotowane w taki sposób, aby w razie potrzeby, wynikającej np. z rosnącego ruchu lotniczego, można było w każdej chwili zlecić wykonawcy terminala rozszerzenie zakresu prac. W kolejnym etapie możliwe będzie zwiększenie przepustowości portu do 44 mln pasażerów rocznie. To opcjonalna część zamówienia, dzięki której zachowujemy pełną elastyczność wobec zmieniających się potrzeb rynku. Planujemy lotnisko, które ma być uruchomione za siedem lat, dlatego musimy już teraz uwzględniać wszelkie możliwe zmiany – mówi Dariusz Kuś, członek zarządu CPK ds. inwestycji lotniskowych.

To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku. Podpisanie umowy na terminal planowane jest w 2026 r., zaś finał prac budowlanych ma nastąpić przed końcem 2031 r. Według harmonogramu lotnisko powinno zostać uruchomione do końca 2032 r.

Postępowanie na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego to jeden z najważniejszych kontraktów budowlanych związanych z Lotniskiem CPK. Oferty można składać w ciągu najbliższych 3 miesięcy, do 29 sierpnia tego roku. Pierwszym etapem postępowania jest składanie wniosków o dopuszczenie do udziału. Do kolejnego etapu postępowania spółka CPK zamierza dopuścić maksymalnie pięciu oferentów.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Boeing uniknie procesu w sprawie dwóch katastrof MAX-ów. Część rodzin ofiar protestuje
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Transport
Odwet za Boeinga? Trump uderza w chiński przemysł lotniczy
Transport
Finnair sparaliżowany przez związkowców. Strajki nie mają końca
Transport
Rosnący rynek lotniczy przyciąga inwestycje nad Wisłę
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Transport
Ryanair szuka chętnych do pracy w Polsce. Nowa inwestycja w Warszawie
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont