Boeing uniknie procesu w sprawie dwóch katastrof MAX-ów. Część rodzin ofiar protestuje

Boeing uniknie oskarżenia przez władze federalne o oszustwo, które doprowadziło do dwóch katastrof B737 MAX — ogłosił resort sprawiedliwości USA. To mu pozwoli uniknąć procesu zapowiedzianego od 23 czerwca, ale w sumie zapłaci ponad 1,5 mld dolarów kar i odszkodowań.

Publikacja: 29.05.2025 17:40

Boeing uniknie procesu w sprawie dwóch katastrof MAX-ów. Część rodzin ofiar protestuje

Foto: Bloomberg

Wstępne porozumienie koncernu z resortem sprawiedliwości pozwoli uniknąć koncernowi oskarżenia go o oszukiwanie urzędu nadzoru lotniczego FAA w kwestii działania automatycznego systemu kontroli lotu MCAS wprowadzonego po raz pierwszy do modelu B737 MAX. Osiągnięte porozumienie zapobiegnie procesowi zapowiedzianemu od 23 czerwca. Pisemne porozumienie resortu z Boeingiem ma być gotowe do końca bieżącego tygodnia. Na jego mocy koncern nie będzie już podlegać nadzorowi niezależnego obserwatora.

Resort sprawiedliwoSci poinformował, że Boeing zapłaci w sumie 1,1 mld dolarów kary i odszkodowania rodzinom 346 ofiar obu katastrof (koncern zgodził się na wpłacenie dodatkowych 444,5 mln dolarów na fundusz ofiar katastrof do równego podział na każdą ofiarę, niezależnie od dodatkowej grzywny 243,6 mln dolarów). Suma 455 mln dolarów ma z kolei być wydana na dostosowanie się Boeinga do obowiązujących przepisów i zapewnić bezpieczeństwo oraz jakość produkcji.

„Boeing musi w dalszym ciągu zwiększać skuteczność swego programu etyki i zgodności z przepisami zwalczającymi oszustwa oraz zatrudnić niezależnego konsultanta ds. kontroli, czy przestrzega tych przepisów. Jesteśmy przekonani, że to rozwiązanie jest najbardziej sprawiedliwych wyjściem, dającym praktyczne korzyści” — stwierdził resort sprawiedliwości w komunikacie cytowanym przez Reutera.

System MCAS winien dwóch katastrof

Brak nowej instrukcji o systemie działania MCAS i brak przeszkolenia pilotów na świecie, bo producent samolotów błędnie założył, że piloci sami zorientują się, jak działa ten system, doprowadził do dwóch katastrof nowych samolotów: w 2018 r. w Indonezji i w marcu 2019 w Etiopii. Zginęło w nich 346 osób. Boeing przyznał się w końcu do oszustwa, zgodził się zapłacić grzywnę 487,2 mln dolarów i poddał się trzyletniemu nadzorowi niezależnego prawnika.

Czytaj więcej

Pięć awaryjnych lądowań w Rosji w ciągu tygodnia

Obecne porozumienie oznacza także, że Boeing nie będzie już przyznawać się do winy — poinformowano rodziny ofiar katastrof na spotkaniu w połowie maja. Podejście koncernu zmieniło się po odrzuceniu w grudniu przed sąd poprzedniego wniosku rodzin ofiar.

Boeing uniknie procesu. Rodziny ofiar podzielone

Resort sprawiedliwości podał ponadto, że członkowie rodzin i prawnicy reprezentujący 110 ofiar katastrof poparli najnowsze porozumienie z Boeingiem, rozwiązanie sprawy bez procesu sądowego albo nie byli przeciwni takiemu porozumieniu.

Mecenas Paul Cassell, reprezentujący wiele rodzin ofiar katastrof oświadczył natomiast, że „tego rodzaju umowa o niepostawieniu zarzutów jest bezprecedensowa i ewidentnie niesłuszna w przypadku najbardziej śmiercionośnej zbrodni korporacyjnej w historii USA. Moje rodziny będą sprzeciwiać się jej i mają nadzieję przekonać sąd, by ją odrzucił”.

— Tym komunikatem resort sprawiedliwości rezygnuje z wszelkich pozorów dochodzenia sprawiedliwości dla ofiar katastrof B737 MAX — powiedział Javier de Luis, inżynier lotnictwa z Massachusetts, który stracił siostrę w katastrofie Ethiopian Airlines.

Wstępne porozumienie koncernu z resortem sprawiedliwości pozwoli uniknąć koncernowi oskarżenia go o oszukiwanie urzędu nadzoru lotniczego FAA w kwestii działania automatycznego systemu kontroli lotu MCAS wprowadzonego po raz pierwszy do modelu B737 MAX. Osiągnięte porozumienie zapobiegnie procesowi zapowiedzianemu od 23 czerwca. Pisemne porozumienie resortu z Boeingiem ma być gotowe do końca bieżącego tygodnia. Na jego mocy koncern nie będzie już podlegać nadzorowi niezależnego obserwatora.

Resort sprawiedliwoSci poinformował, że Boeing zapłaci w sumie 1,1 mld dolarów kary i odszkodowania rodzinom 346 ofiar obu katastrof (koncern zgodził się na wpłacenie dodatkowych 444,5 mln dolarów na fundusz ofiar katastrof do równego podział na każdą ofiarę, niezależnie od dodatkowej grzywny 243,6 mln dolarów). Suma 455 mln dolarów ma z kolei być wydana na dostosowanie się Boeinga do obowiązujących przepisów i zapewnić bezpieczeństwo oraz jakość produkcji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszył przetarg na budowę terminala pasażerskiego CPK. Spółka podała szczegóły
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Transport
Odwet za Boeinga? Trump uderza w chiński przemysł lotniczy
Transport
Finnair sparaliżowany przez związkowców. Strajki nie mają końca
Transport
Rosnący rynek lotniczy przyciąga inwestycje nad Wisłę
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Transport
Ryanair szuka chętnych do pracy w Polsce. Nowa inwestycja w Warszawie
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont