Reklama
Rozwiń
Reklama

Najgorszy rok Boeinga od czasu pandemii

Dostawy samolotów Boeinga zwiększyły się w grudniu do 30 sztuk po niemal 2-miesięcznym strajku mechaników, ale w całym roku zmalały do poziomu najniższego od szczytu pandemii w 2021 r.

Publikacja: 21.01.2025 18:16

Najgorszy rok Boeinga od czasu pandemii

Foto: Bloomberg

W 2024 r. Boeing przekazał klientom tylko 348 samolotów (rok wcześniej było ich 528), w tym 265 B737 MAX, 51 B787 Dreamliner, 18 B767 (prawie połowa w wersji samolotów-cystern KC-46 dla wojska) i 14 B777, w większości w wersji towarowej.

Roczny pakiet zamówień zmalał z 1456 sztuk brutto w 2023 r. do 569 w 2024 r. oraz z 1314 netto do 377. Po uwzględnieniu zmian w systemie księgowania liczba netto zamówionych maszyn wyniosła 317.

Czytaj więcej

GE Aerospace ma kontrakt na silniki dla polskich śmigłowców. Skorzysta WZL1 w Dęblinie

W grudniu zamówienia brutto dotyczyły 142 samolotów, w tym stu B737 MAX dla taniej linii tureckiej Pegasus Airlines oraz 30 Dreamlinerów dla flydubai. To zamówienie zostało ogłoszone publicznie w listopadzie 2023 r., a dopiero teraz potwierdzone. Również w grudniu Boeing anulował zamówienie na 135 maszyn dla indyjskiej Jet Airways po decyzji sądu o likwidacji tego przewoźnika.

Koncern zakończył rok z pulą 5595 samolotów wszystkich rodzajów, zgodnie z nowymi normami księgowania.

Reklama
Reklama

Dział wojskowy Boeinga przekazał 112 maszyn, głównie śmigłowce AH-64 Apache, około 30 myśliwców F-15 i F/A-18 oraz wspomniane samoloty-cysterny.

Problemy z jakością i gotówką

Miniony rok przyniósł koncernowi dalsze problemy z jakością, co doprowadziło do zwiększenia nadzoru ze strony Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) i Kongresu USA, a także opóźnienia w dostawach podzespołów oraz 7-tygodniowy strajk od końca września do 5 listopada załóg produkujących MAX-y i szerokokadłubowe B767.

Czytaj więcej

Boeing czeka w tym roku reset. Bo może być już tylko lepiej

Boeing ma od lata 2024 r. nowego szefa, Kelly’ego Ortberga, który wcześniej kierował przez 7 lat firmą lotniczą Rockwell Collins, przemianowaną na Rockwell Aerospace. Ortberg jest człowiekiem z branży, zna jej kulturę korporacyjną i musi ją wprowadzić w Boeingu, a także uzdrowić finanse koncernu. Pierwsza operacja pozyskania kapitału okazała się sukcesem: zamiast planowanych 19 mld dolarów koncern uzyskał ponad 21 mld. Negocjacje z czterema bankami amerykańskimi pozwoliły uruchomić linie kredytowe na 10 mld dolarów. Boeing potrzebuje tych pieniędzy, bo od 2020 r. stracił niemal 30 mld dolarów, a samo opóźnienie programu B777X kosztuje dodatkowe 5 mld dolarów. Ratunkiem jest zwiększanie rytmu produkcji MAX-ów i Dreamlinerów.

Wznowione testy B777X

Boeing wznowił próbne loty najnowszej wersji największego samolotu pasażerskiego B777X, zawieszone w sierpniu z powodu wadliwego zamocowania silników. Do wstrzymania lotów doszło pięć tygodni po uruchomieniu lotów certyfikacyjnych B777-9 z przedstawicielami FAA na pokładzie.

Program ten jest mocno opóźniony. Pierwsze maszyny Qatar Airways miały zostać odebrane w 2020 r. Dostawę pierwszego B777-9 przesuwano kilka razy – obecnie na 2026 r. Następnie pojawi się mniejszy B777-8 i wersja towarowa.

Reklama
Reklama

Boeing otrzymał zamówienia na 481 samolotów B777X od Emirates (170 sztuk), Qatar Airways (60), Lufthansy, Singapore Airlines i Cathay Pacific — podał Reuters za firmą lotniczą Cirium.

Transport
Lotniczy festiwal w Dubaju. Pokaz arabskiej potęgi i rosyjskich nadziei
Transport
Białorusini łamią sankcje USA. Będą mieli kłopoty z częściami do boeingów
Transport
Zamieszanie z lotami w Stanach Zjednoczonych. LOT na razie nie narzeka
Transport
Donald Trump żąda powrotu kontrolerów ruchu lotniczego do pracy i grozi cięciem pensji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Transport
Wielkie utrudnienia na kolei… i wielkie promocje. PKP Intercity kusi specjalną ofertą
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama