A380: jak doszło do pęknięć?

Szef Airbusa poinformował w Singapurze, że polecił przeprowadzić wewnętrzne dochodzenie, jak firma mogła dopuścić do powstania pęknięć w skrzydłach superjumbo

Publikacja: 16.02.2012 07:06

Airbus produkuje obecnie 2,7 A380 miesięcznie, w planach ma zwiększenie tempa produkcji do 3,5 z poc

Airbus produkuje obecnie 2,7 A380 miesięcznie, w planach ma zwiększenie tempa produkcji do 3,5 z początkiem 2013 r.

Foto: Bloomberg

Prezes Thomas Enders podkreślił na konferencji prasowej podczas salonu lotniczego w Singapurze, że największy na świecie samolot liniowy jest bezpieczny, bo mechanicy usuwają minimalne pęknięcia elementów skrzydeł. Starał się rozwiać wszelkie niepokoje, że to potknięcie techniczne mogłoby zaszkodzić pracom nad następnym modelem, A350.

- Popełniliśmy mały błąd i naprawiamy go możliwie jak najszybciej. Ten samolot jest absolutnie bezpieczny w lataniu — powtórzył.

- Czy jest to dla nas nauczka? Absolutnie! To niefortunne, ale powtórzę: to my stworzyliśmy sobie ten problem i my go sami naprawimy. Wyciągamy wnioski z programu A380 w odniesieniu do programu A350. Trwa w tej chwili gruntowne dochodzenie, jak mogliśmy popełnić takie błędy i jak usuwać przyczyny takich błędów — dodał.

Skąpo podawane informacje o pęknięciach przysporzyły wstydu Airbusowi i przyćmiły awansowanie Endersa na stanowisko szefa EADS od czerwca. Airbus nie docenił początkowo publicznego zaniepokojenia problemami w tym samolocie, ale stopniowo zaczął informować dokładnie o wadliwych elementach i błędach w montażu w brytyjskich fabrykach.

Obecna wypowiedź tego byłego komandosa, który nie owija słów w bawełnę, świadczy, że zamierza drążyć głębiej, by dojść do sedna. Ludzie znający go twierdzą, że nie zechce, by ten epizod nękał jego awans w EADS albo zepsuł dziedzictwo jego następcy, obecnie dyrektorowi generalnemu Fabrice Brégier.

Koszty dal Airbusa

Prezes Airbusa nie chciał skomentować informacji niemieckich środków przekazu, że wpadka ze wspornikami-łącznikami może kosztować 100 mln euro, ale przyznał, że będzie to „trochę pieniędzy". Przedstawiciele producenta twierdzą, że pęknięcia stwierdzono w średnio pięciu na 2000 wsporników-łączników skrzydeł. Każdy musi być wymieniony, czyli około 10 w samolocie, czyli 690 w 69 maszynach będących w eksploatacji. Taka wymiana potrwa kilka dni, więc Airbus będzie musiał pokryć także liniom lotniczym straty wynikające z postoju samolotu.

Doświadczony przedstawiciel branży lotniczej stwierdził jednak, że te koszty będą drugorzędne. — Airbus z tego wyjdzie, ale tu nie chodzi o pieniądze, a o wiarygodność i zaufanie.

Enders poinformował ponadto, że mimo problemów ze skrzydłami program dostarczenia w tym roku 30 superjumbo — w tym dwóm nowym klientom flagowym, liniom z Malezji i Tajlandii — przebiega planowo. — Mamy także w naszych planach zwiększenie tempa produkcji.

Finansowanie zakupów dzięki Azji

Finansowanie zakupów nowych samolotów jest zapewnione, bo instytucje finansowe z Azji zajęły miejsce opuszczone przez europejskie z powodu kryzysu długu. Enders uważa nawet, że w Azji „rośnie apetyt" na finansowanie zakupów w lotnictwie.

W ubiegłym roku na Azję przypadło prawie 20 proc. środków na kupno samolotów, w tym roku powinno być tego więcej. — Co ważniejsze -- podkreślił — wszystkie te azjatyckie instytucje nie współpracują tylko z przewoźnikami z regionu, ale w globalnej skali. To dobra wiadomość dla nas i szczególnie dobra dla linii, bo źródła finansowania będą bardziej różnorodne i stałe.

Salon w Singapurze, największy w Azji dobrze wystartował. Pierwszego dnia Airbus i Boeing zawarły kontrakty na ponad 25 mld dolarów, dwa lata temu tylko na 10 mld. Indonezyjska Lion Air kupiła 230 B7373 MAX i zastrzegła opcję na dalsze 150. Firma leasingowa z ALAFCO z Kuwejtu kupiła 35 A320neo. Garuda zamówiła 18 CRJ10000 Bombardiera o wartości 1,3 mld dolarów, rozmawia z Airbusem i Boeingiem o A320neo i B737 MAX, chce też kupić albo wynająć dodatkowe A330 i B737. Airbus Military sprzedał Indonezji dziewięć transportowych C295. Pratt&Whitney dostarczy 27 silników do A321neo tajwańskiej TransAsia.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca