Ograniczenie oferty na terenie województwa śląskiego to decyzja władz województwa. – W sumie zniknie 100 połączeń kolejowych, m.in. na trasach: Bielsko-Biała – Czechowice-Dziedzice – Pszczyna – Rybnik, z Czechowic do Cieszyna, z Rybnika do Chałupek, z Częstochowy do Lublińca czy na trasie Bytom – Gliwice – mówi Katarzyna Mirowska, rzecznik Przewozów Regionalnych.
– Jesteśmy przygotowani do realizacji dotychczasowego rozkładu jazdy, zarówno pod względem technicznym, jak i kadrowym, jednak marszałek, który jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa śląskiego, zadecydował o ograniczeniach – dodaje Mirowska. Do tej pory zniknęło z rozkładu 67 pociągów, kolejne 33 mają przestać kursować 1 czerwca.
Jednocześnie Koleje Śląskie, spółka w 100 proc. należąca do samorządu śląskiego, zapowiada rozszerzanie oferty o kolejne trasy. W lutym uruchomiła siedem nowych połączeń, m.in. weekendowy poranny pociąg z Łaz do Częstochowy czy dodatkowe rejsy z Gliwic do Katowic. Kolejne mają się pojawić w połowie kwietnia.
Niewykluczone, że to nie koniec zmian na tablicy rozkładu jazdy pociągów na terenie Śląska. Umowa o dofinansowanie zamówionych przez marszałka pociągów na rok 2012 jeszcze nie została podpisana. W zeszłym roku dotacja wyniosła 146,6 mln zł i była najwyższa spośród wszystkich 15 województw zamawiających połączenia od Przewozów Regionalnych. Na Mazowszu 100 proc. połączeń regionalnych obsługują Koleje Mazowieckie.
Umowy zostały już wynegocjowane ze wszystkimi pozostałymi województwami. Na podpisanie czekają jeszcze porozumienia z władzami województwa zachodniopomorskiego i podkarpackiego.