O ile Internet przegrywa jako miejsce, gdzie finalizuje się zakup laptopów, to jest dla konsumentów głównym źródłem informacji o poszukiwanych produktach. Witryny producentów wskazuje co drugi ankietowany, 42 proc. inne specjalistyczne strony, a 41 proc. blogi i fora. Jednak wciąż ważny – zwłaszcza dla kobiet – jest osobisty kontakt ze sprzedawcą. Ogółem wskazało go 44 proc. ankietowanych, a co druga kobieta.
Zmiany na rynku
– Rynek laptopów w tej chwili zmienia się bardzo dynamicznie. Zeszły rok i debiut nowej kategorii, jaką są ultrabooki, zapoczątkowały nową epokę – mówi „Rz" Marcin Morawski z Toshiba Europe GmbH. – Następne kwartały 2012 r. przyniosą kolejne zmiany, związane z pojawianiem się kolejnych generacji ultrabooków oraz wprowadzeniem systemu Windows 8. Nowa wersja systemu przyspieszy rozwój laptopów i skłoni producentów do oferowania modeli z ekranami dotykowymi – dodaje.
Z danych handlowców dotyczących detalicznej sprzedaży komputerów wynika, że w pierwszym kwartale 2012 r. w przypadku sprzętu stacjonarnego była ona w ujęciu wartościowym o 17,1 proc. niższa niż w takim samym okresie 2011 r., w przypadku komputerów przenośnych zaś spadła o 4,4 proc. W ujęciu ilościowym sprzedaż sprzętu mobilnego zanotowała jednak niewielki wzrost. Spadki w ujęciu wartościowym to efekt ciągłego obniżania poziomu cen.
Dane ze sklepów nie pokazują też pełnej sytuacji na rynku, ponieważ coraz silniejszym graczem są operatorzy telekomunikacyjni sprzedający coraz więcej laptopów. – Szacujemy swój udział w ilościowej sprzedaży laptopów w Polsce w 2011 r. na ok. 11 proc. – mówił na niedawnej konferencji prasowej Grzegorz Bors, członek zarządu Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci T-Mobile.
W sieciach handlowych coraz trudniej jest o zakupy w systemie ratalnym, u operatorów zaś można kupić sprzęt np. przy okazji zakupu pakietu internetowego. Sam komputer także spłacany jest na raty.
Tablety na fali
Jak podaje IDC, w 2011 r. sprzedaż komputerów ogółem spadła do 3,2 mln sztuk z 3,3 mln sztuk rok wcześniej. Laptopy odpowiadają za ponad 50 proc. rynku, o klientów zaś konkurują z coraz modniejszymi tabletami. Według Gfk w 2011 r. ich sprzedaż w Polsce wyniosła ok. 100 tys. sztuk, w tym roku ma to być 250 tys. sztuk.