Cena nie jest najważniejsza

40 proc. Po­la­ków w tym ro­ku pla­nu­je za­kup prze­no­śne­go kom­pu­te­ra. Więk­szość ro­bi to jed­nak w spe­cja­li­stycz­nym skle­pie, a tyl­ko 17 proc. w In­ter­ne­cie

Publikacja: 21.05.2012 00:31

Cena nie jest najważniejsza

Foto: Fotorzepa, RP Radek Pasterski

 

Podstawowym argumentem na rzecz zakupów w sieci jest duży wybór oraz niższe niż w tradycyjnym handlu ceny. Jednak choć te elementy też mają duże znaczenie przy wyborze laptopa, to aż 63 proc. Polaków kupuje je w specjalistycznych sklepach ze sprzętem elektronicznym. Jedynie 10 proc. wybiera super- lub hipermarket, a 17 proc. decyduje się na e-sklep.

Marka ma znaczenie

Takie wyniki przynosi badanie przeprowadzone przez TNS Pentor na zlecenie firmy Toshiba. Jako główne kryterium przy wyborze właściwego sprzętu ankietowani podają parametry techniczne – w sześciopunktowej skali uzyskały one 5,2 pkt. Kolejne na liście są cena oraz wytrzymałość baterii z 4,7 pkt.

Jednak autorzy badania zwracają uwagę, że w rzeczywistości bezawaryjność, wytrzymałość laptopa czy czas pracy baterii mają faktycznie mniejsze znaczenie, niż wynikałoby z deklaracji. Do głosu dochodzą natomiast takie elementy jak prestiż marki, a nawet fakt, co o niej myślą inni ludzie.

50 procent ankietowanych znajduje informacje o poszukiwanym laptopie w sieci. Na zakupy wybierają się jednak do tradycyjnego sklepu

O ile Internet przegrywa jako miejsce, gdzie finalizuje się zakup laptopów, to jest dla konsumentów głównym źródłem informacji o poszukiwanych produktach. Witryny producentów wskazuje co drugi ankietowany, 42 proc. inne specjalistyczne strony, a 41 proc. blogi i fora. Jednak wciąż ważny – zwłaszcza dla kobiet – jest osobisty kontakt ze sprzedawcą. Ogółem wskazało go 44 proc. ankietowanych, a co druga kobieta.

Zmiany na rynku

– Rynek laptopów w tej chwili zmienia się bardzo dynamicznie. Zeszły rok i debiut nowej kategorii, jaką są ultrabooki, zapoczątkowały nową epokę – mówi „Rz" Marcin Morawski z Toshiba Europe GmbH. – Następne kwartały  2012 r. przyniosą kolejne zmiany, związane z pojawianiem się kolejnych generacji ultrabooków oraz wprowadzeniem systemu Windows 8. Nowa wersja systemu przyspieszy rozwój laptopów i skłoni producentów do oferowania modeli z ekranami dotykowymi – dodaje.

Z danych handlowców dotyczących detalicznej sprzedaży komputerów wynika, że w pierwszym kwartale 2012 r. w przypadku sprzętu stacjonarnego była ona w ujęciu wartościowym o 17,1 proc. niższa niż w takim samym okresie 2011 r., w przypadku komputerów przenośnych zaś spadła o 4,4 proc. W ujęciu ilościowym sprzedaż sprzętu mobilnego zanotowała jednak niewielki wzrost. Spadki w ujęciu wartościowym to efekt ciągłego obniżania poziomu cen.

Dane ze sklepów nie pokazują też pełnej sytuacji na rynku, ponieważ coraz silniejszym graczem są operatorzy telekomunikacyjni sprzedający coraz więcej laptopów. – Szacujemy swój udział w ilościowej sprzedaży laptopów w Polsce w 2011 r. na ok. 11 proc. – mówił na niedawnej konferencji prasowej Grzegorz Bors, członek zarządu Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci T-Mobile.

W sieciach handlowych coraz trudniej jest o zakupy w systemie ratalnym, u operatorów zaś można kupić sprzęt np. przy okazji zakupu pakietu internetowego. Sam komputer także spłacany jest na raty.

Tablety na fali

Jak podaje IDC, w 2011 r. sprzedaż komputerów ogółem spadła do 3,2 mln sztuk z 3,3 mln sztuk rok wcześniej. Laptopy odpowiadają za ponad 50 proc. rynku, o klientów zaś konkurują z coraz modniejszymi tabletami. Według Gfk w 2011 r. ich sprzedaż w Polsce wyniosła ok. 100 tys. sztuk, w tym roku ma to być 250 tys. sztuk.

– Można zaobserwować bardzo duży wzrost sprzedaży tabletów, co tłumaczy częściowo fakt, że są na rynku od stosunkowo niedawna. Z tego samego powodu od początku roku obserwujemy spadek sprzedaży laptopów – mówi „Rz" Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding, prowadzącego sieci Media Markt i Saturn.

Z kolei ultrabooki w podobnym tempie podbijające rynek, w Polsce stanowią jak dotąd maksymalnie kilka procent sprzedaży komputerów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Liczy się waga i trwałość baterii

Nowa generacja przenoś-nych komputerów, czyli ultrabooki, powoli zdobywa rynek. Według różnych prognoz sprzedaż laptopów tego typu w 2011 r. wyniosła ok. 2 mln sztuk. Wyróżniają się niewielką wagą, zazwyczaj maksymalnie 1,5 kg, oraz grubością do 20 mm. Dysponują baterią pozwalającą nawet na osiem godzin pracy. Ich ceny to wciąż ok. 800 – 1 tys. dol. Firma badawcza DisplaySearch prognozuje, że w tym roku ich sprzedaż wzrośnie już do ok. 20 mln sztuk. W kolejnych latach ma zyskiwać niemal równie mocno. W 2015 r. zbliży się już do progu 100 mln sztuk rocznie, a dwa lata później ma wynieść ok. 180 mln sztuk. Wtedy sprzedaż komputerów przenośnych na świecie ma sięgnąć 432 mln sztuk, więc ultrabooki obok tabletów będą wtedy jedną z głównych kategorii na rynku. – Dla konsumentów ważna jest zwłaszcza długość pracy baterii – piszą analitycy DisplaySearch. Jednak nie bez znaczenia jest także nowoczesny design, w który inwestują wszyscy producenci. Poprzeczkę w tym zakresie bardzo wysoko zawiesił Apple, a ultrabooki w ofercie mają wszyscy producenci, jak Acer, Asus, Samsung, HP, Toshiba czy Lenovo.

Podstawowym argumentem na rzecz zakupów w sieci jest duży wybór oraz niższe niż w tradycyjnym handlu ceny. Jednak choć te elementy też mają duże znaczenie przy wyborze laptopa, to aż 63 proc. Polaków kupuje je w specjalistycznych sklepach ze sprzętem elektronicznym. Jedynie 10 proc. wybiera super- lub hipermarket, a 17 proc. decyduje się na e-sklep.

Marka ma znaczenie

Pozostało 93% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?