Reklama

Rynek napojów nie czeka szybki rozwój

O 40 proc. urosła wartość rynku napojów w ostatnich pięciu latach. Kolejne lata mogą być mniej udane

Publikacja: 25.06.2012 03:49

Rynek napojów nie czeka szybki rozwój

Foto: Flickr

– Pierwsze miesiące pozwalają nam patrzeć z optymizmem na tegoroczne wyniki sprzedaży. Pozytywnym bodźcem może być dla branży napojowej także Euro – mówi „Rz" Wojciech Rutkowski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy. – Kluczowa będzie jednak pogoda w miesiącach letnich – zastrzega.

Koszty coraz wyższe

Branża napojowa jest ostrożna w prognozowaniu, bo właśnie chłodne i deszczowe wakacje sprawiały, że 2011 r. nie był dla niej udany. Firma badacza Nielsen policzyła, że wartość rynku napojów skurczyła się wówczas o 1,3 proc., do niemal 11,2 mld zł. Jej wielkość spadła natomiast o 3,2 proc., do niecałych 5,7 mld l.

Konsumpcji napojów zaszkodziło też zaciskanie pasa przez Polaków. Odczuli to głównie producenci soków, nektarów i napojów, którym część konsumentów odebrała tańsza od nich woda.

Powołując się na dane Nielsena Coca-Cola, czołowy gracz branży, podaje, że w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku popyt na napoje bezalkoholowe urósł o niecały 1 proc. Nasze wydatki na nie poszły w górę w tym czasie o niemal 7 proc. Różnica ta była spowodowana głównie podwyżkami. Były nieuniknione ze względu na drożejące w ubiegłym roku surowce i rosnące koszty produkcji. Producenci soków i nektarów musieli zmierzyć się z wysokimi cenami owoców. Wytwórnie napojów odczuły ponadto skutki rekordowo drogiego cukru, a rozlewnie wody także granulatu do produkcji butelek.

– Niestety, koszty produkcji stale rosną – mówi Joanna Bancerowska, rzecznik prasowy firmy Agros-Nova, właściciela marek Fortuna i Tarczyn. Z jej analiz wynika, że w ciągu czterech pierwszych miesięcy tego roku o blisko 30 proc. droższy niż przed rokiem był cukier, a o 20 proc. koncentrat pomarańczowy. Natomiast o kilkanaście procent poszły w górę ceny opakowań szklanych.

Reklama
Reklama

W ciągu ostatnich pięciu lat wartość polskiego rynku napojów urosła o prawie 40 proc. Według Nielsena ponad 3 mld zł rocznie wydajemy już na napoje gazowane oraz soki, nektary i napoje owocowe. Niemal 2,8 mld zł warty jest już rynek wody. Spośród trzech kluczowych kategorii to właśnie woda typowana jest jako ten napój bezalkoholowy, który będzie zyskiwał w najbliższych latach na popularności. Według firmy badawczej Euromonitor International w 2016 r. przeciętny Polak wypije ponad 97 l wody. W ubiegłym roku jej spożycie per capita było o 36 proc. niższe. W tym czasie łączne spożycie napojów urośnie o 16 proc.

– W Polsce konsumpcja wody butelkowanej jest nadal mniejsza niż w krajach zachodnich, a rentowność jej produkcji całkiem atrakcyjna dla głównych graczy – uważa Piotr Grauer, ekspert firmy doradczej KPMG. – Można więc przypuszczać, że firmy działające w tej branży nie będą szczędziły środków na marketing i dystrybucję, a trend wzrostowy będzie kontynuowany – dodaje.

Zdaniem analityków, zyskiwać będą także napoje funkcjonalne, czyli nie tylko gaszące pragnienie, ale także regulujące funkcjonowanie organizmu. Jednym z nich są izotoniki. Na przeciwnym biegunie są soki i nektary, których spożycie sięga już średniej unijnej. Stagnacja czeka też napoje gazowane. W ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku popyt na nie spadł odpowiednio o 5 i niemal 2 proc.

Atrakcyjne marki sieci

W każdym z głównych segmentów rynku napojowego wyłoniła się już silna czołówka graczy. Najmniej z kluczowych segmentów rynku skonsolidowany jest rynek wody. Do czterech głównych graczy, z Żywcem Zdrojem na czele, należy nieco ponad 40 proc. udziałów.

W 2010 r. Żywiec kupił Womir SPA i rozszerzył swoją ofertę o wodę mineralną Dobrowiankę. Grauer nie spodziewa się jednak kolejnych przejęć dokonywanych przez czołowych graczy. Nie wyklucza jednak, że wraz z rozwojem popytu na wody pod markami sieci handlowych to właśnie ich producenci mogą stać się atrakcyjnym celem do przecięcia. Zarówno dla inwestorów wyspecjalizowanych w private label, jak i dla inwestorów finansowych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, b.drewnowska@rp.pl

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama