Marchionne pesymistycznie o Europie

Szef Fiata-Chryslera przewiduje, że kryzys motoryzacji w Europie potrwa do końca roku, co zmusi firmę do wstrzymania inwestycji

Publikacja: 01.08.2012 15:25

Marchionne pesymistycznie o Europie

Foto: Bloomberg

Sergio Marchionie oświadczył na konferencji dla analityków, że zamierza utrzymać „nienormalnie wysoki poziom środków płynnych w możliwej do przewidzenia przyszłości". Z końcem czerwca Fiat miał 10,2 mld euro w gotówce i papierach wartościowych  łatwych do zbycia, a Chrysler ma dalsze 9,6 mld.  Obie firmy maja ponadto linie kredytowe na sumę 3 mld euro.

Decyzja firmy o utrzymaniu dużych zasobów gotówki wynika z „nierównej dostępności do rynków kapitałowych" w Europie będącej w kryzysie długu, a Marchionne nie spodziewa się, by to zmieniło się w tym roku

Perspektywy inwestowania w Europie są niepewne, dopóki nie sprecyzuje się obraz gospodarki. - Jest mało prawdopodobne odrodzenie się rynku europejskiego w tym roku – dodał.

Sprzedaż włoskich samochodów zmalała w czerwcu o 20 proc. – powiedział. Dokładne dane będą znane w środę. Co się tyczy nowych modeli dla Europy, gdzie firma ponosi straty, Fiat „będzie siedział na ławce rezerwowych"  w kwestii planowania unowocześnienia starzejącego się Punto.  Hatchback Grand Punto miał  być produkowany od 2013 r. W jednym z czerwcowych wywiadów szef Fiata zapowiadał zmniejszenie nakładów o 500 mln euro w 2012 r. z powodu malejącej sprzedaży piąty kolejny rok.

– Zastrzegamy sobie prawo zajęcia się tymi kwestiami, także kwestią zamykania fabryk, po III kwartale, kiedy będziemy mieć lepsze rozeznanie europejskiego rynku – wyjaśnił teraz.

Niepewność rynku oznacza, że nie jest to dobra pora dla Unii Europejskiej zaczynać negocjacje z Japonią w sprawie porozumienia o wolnym (bezcłowym) handlu – ocenia.

Europejski przemysł samochodowy ma już problemy z podobną umową Unii z Koreą. Import pojazdów z tego kraju do UE skoczył  w okresie lipiec 2011-luty 2012 o 67 proc.  do 285 521, podczas gdy  eksport Unii do Korei tylko o 9 proc. do 53 590 sztuk.

Fiat jest w trakcie przebudowy swego planu wobec europejskiego rynku i przedstawi nowy zestaw liczb podczas prezentowania bilansu III kwartału. – wyjaśnił Marchionne.

Gorsze wyniki

Fiat zdenerwował inwestorów informacją, że marża zysku Chryslera nie zmieniła się (wyniosła 4,5 proc.) w II kwartale mimo zwiększenia sprzedaży pojazdów. Bez firmy amerykańskiej Włosi ponieśli stratę 246 mln euro, co podkreśla zmianę sytuacji, od kiedy Fiat uratował Chryslera od bankructwa w 2009 r. W Europie, gdzie trwa zaciekła walka przy malejącej sprzedaży i kurczących się marżach, Fiat zmniejszył stratę do 138 mln euro z 207 mln w I kwartale, ale rok temu wynosiła 87 mln. Jego akcje staniały w Mediolanie  o 4,4 proc.

Cała grupa wypracowała zysklnetto 358 mln euro. Rok temu  Fiat i Chrysler uwzględniany we wspólnym bilansie od czerwca 2011miały 1,23 mld, dzięki jednorazowej rewaloryzacji  udziałów  w koncernie amerykańskim o 1,06 mld.  Obroty wzrosły do 21,524 mld z 13,153 mld. Włosi   zmniejszyli dług netto do 5,43 mld euro z 5,77 mld i potwierdzili roczny zysk netto 1,2-1,5 mld i obroty ponad 77 mld euro.

Debiut Chryslera nie w tym roku

Pierwotna oferta publiczna Chryslera nie jest wydarzeniem  w tym roku – oświadczył analitykom S.Marchonne. – Prowadzimy oczywiście rozmowy z funduszem powierniczym ochrony zdrowia emerytów Chryslera VEBA o możliwej IPO w 2013 r. Do Fiata należy 58,5 proc. udziałów w Chryslerze, a reszta do VEBA zarządzanego przez związek zawodowy UAW.

Biznes
Król jest tylko jeden. Ten czołg dominuje w Europie
Biznes
Umowa na czołgi K2 w końcu na finiszu. UE wymierza cios Ukrainie
Biznes
Czołgi K2 wreszcie na finiszu. Miało być szybko, wyszło jak zwykle
Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA