TGV zyskuje nowe rynki

Chiny będą eksportować do Europy elementy superszybkich pociągów. W kilku krajach rośnie zainteresowanie takim rodzajem transportu

Publikacja: 12.08.2012 10:02

TGV zyskuje nowe rynki

Foto: Bloomberg

?Chiński producent pociągów CNR ogłosił, że będzie dostarczać Siemensowi elementy do budowy składów superszybkich pociągów -- podał dziennik „La Tribune". Chińczycy będą wytwarzać na podstawie niemieckiej technologii ze stopów aluminiowych elementy konstrukcji nośnej wagonów. Pierwszy kontrakt opiewa na ponad 11 mln euro.

Siemens poinformował CNR, że złoży nowe zamówienia, jeśli pierwsze dostawy przejdą próby jakości. Jest możliwe, że chińska firma stanie się regularnym dostawcą.

Chińskie pociągi TGV zaczęły kursować w 2007 r. Obecnie w Chinach istnieje największa na świecie sieć torowisk dostosowanych do dużych prędkości. W końcu 2011 r. liczyła 8358 km, a do 2015 r. wzrośnie do 25 tys. km.

Miejscowi producenci taboru szynowego: CSR, CNR, China Railways Group i China Railways Construction Group są w stanie konkurować na światowym rynku z francuskim Alstomem, niemieckim Siemensem i kanadyjskim Bombardierem.

Transfery technologii

Chiński przemysł zawdzięcza swą pozycję w tym sektorze głównie transferom technologii. Japończycy, Niemcy i Kanadyjczycy, którym zależało na wejściu do tego kraju, zawarli odpowiednie umowy z firmami chińskimi.

W sierpniu 2008, tuż przed olimpiadą, Chiny zaczęły korzystać z pociągów mogących kursować z prędkością 350 km/h — dzięki transferowi technologii Intercity Express (ICE), należącej do konsorcjum kierowanego przez Siemensa.

Chińskie ambicje ekspansji międzynarodowej i eksportu taboru ucierpiały po tragicznej w skutkach katastrofie w lipcu 23011 na trasie Wenzhou-Szanghaj. Na skład unieruchomiony awaria zasilania najechał drugi TGV, zginęło 40 osób. Rząd wstrzymał wtedy wszystkie projekty związane z transportem kolejowym. Wątpliwości co do bezpieczeństwa kolei, zadłużenie i korupcja uniemożliwiły podjęcie eksportu.

Zainteresowanie na świecie rośnie

W innych krajach zainteresowanie szybkim transportem kolejowym rośnie, mimo ogromnych kosztów.

Brazylia, która będzie organizatorem piłkarskiego mundialu, a następnie olimpiady, chce zacząć od połączenia Rio de Janeiro z Sao Paulo, bo transport drogowy i lotniczy nie mają szans dalszego rozwoju — informuje „Le Figaro" Koszt tego projektu szacuje się na 30 mld dolarów, z czego 75 proc. przypadnie na prace z zakresu inżynierii lądowej. O kontrakt walczą konsorcjum Alstom-SNCF i firmy japońskie.

Władze Rosji obiecały zbudować linię 660 km Moskwa-Petersburg; projekt ma kosztować 15 mld euro, a pociągi powinny ruszyć w 2017 r. Dotąd jednak nie wybrano wykonawców.

W Indiach, kraju o dużej sieci tradycyjnych i wolnych kolei, zaczyna się mówić o budowie 6 niezależnych tras TGV, ale realizacja takich planów to kwestia co najmniej kilkunastu lat.

W Maroku pierwsza w Afryce linia TGV Tanger-Casablanca ma być uruchomiona pod koniec 2015 r. Władze zamówiły już u Alstoma 14 składów o wartości 500 mln euro, ale nie rozpisaly jeszcze przetargu na budowę torów.

?Chiński producent pociągów CNR ogłosił, że będzie dostarczać Siemensowi elementy do budowy składów superszybkich pociągów -- podał dziennik „La Tribune". Chińczycy będą wytwarzać na podstawie niemieckiej technologii ze stopów aluminiowych elementy konstrukcji nośnej wagonów. Pierwszy kontrakt opiewa na ponad 11 mln euro.

Siemens poinformował CNR, że złoży nowe zamówienia, jeśli pierwsze dostawy przejdą próby jakości. Jest możliwe, że chińska firma stanie się regularnym dostawcą.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca