Orange Warsaw Festival, T-Mobile Nowe Horyzonty, Coke Live Festival, Heineken Open'er Festival, Tauron Nowa Muzyka czy Przystanek Woodstock to tylko niektóre przykłady imprez, które każdego lata przyciągają po kilkadziesiąt tysięcy widzów. Nie odbyłyby się one bez wsparcia finansowego różnych firm. A te chętnie korzystają z możliwości ich sponsorowania. Wśród branż, które chętnie wykładają pieniądze na wakacyjne imprezy można wymienić spożywczą, telekomunikacyjną, energetyczną i finansową.
Artur Rojek, pomysłodawca i dyrektor artystyczny OFF Festival przyznaje, że bez wsparcia firm nie jest możliwa organizacja dużego festiwalu w Polsce. Jak podkreśla, jego celem nie jest jednak pozbawione sensu wypełnianie festiwalu sponsorami.
- Staramy się nad tym aspektem posiadać pełną kontrolę. Marki współpracujące z OFFem to nikt przypadkowy. Ich działalność w dużej mierze obejmuje dokładnie tą grupę, która każdego roku odwiedza festiwal. Poziom zaufania naszych sponsorów wobec naszej artystycznej wizji jest niczym nieograniczony – mówi nam Artur Rojek.
Jego zdaniem idealna liczba marek sponsorujących festiwal nie powinna przekraczać trzech. Wśród sponsorów festiwalu są mBank, T-Mobile i Grolsch. - Do tego dochodzą sponsorzy drobni, którzy chcą być obecni ze swoimi produktami w czasie trwania festiwalu, ale ich nie obejmuje pakiet promocyjny festiwalu – tłumaczy.
Ściśle tajne koszty
O kosztach ponoszonych na wakacyjne duże imprezy firmy nie chcą mówić. Chodzi jednak zwykle o kwoty idące w miliony złotych na jedno wydarzenie. Do tego często nie jest to wyłącznie koszt związany z organizacją imprezy, ale także całej kampanii reklamowej, która towarzyszy temu wydarzeniu. Według ekspertów wydatki na sponsoring rosną z roku na rok, bo i przybywa wydarzeń i więcej firm się w nie angażuje. Dla porównania wartości sponsoringu sportowego w 2011 r. wyniosła 2,7 mld zł – wynika z danych Pentagon Research. O tym, że są to znaczące kwoty świadczą też wydatki ogółem na sponsoring amerykańskich koncernów. Według IEG, PepsiCo wydało na sponsoring od 335 do 340 mln dol. w 2010 r., a Coca-Cola - od 245 do 250 mln dol. Lista firm, których wydatki na sponsoring przekroczyła 15 mln zwiększyła się w 2010 r. i wyniosła 77 w porównaniu z 66. w 2009 r.