Kurcząca się liczba sklepów potwierdza niezbyt korzystne trendy w sprzedaży sprzętu elektronicznego. Według firmy Euromonitor International w 2012 r. liczba placówek spadnie do 7,7 tys. Na kolejne lata prognozy są mało optymistyczne – w 2016 r. ma działać ok 7 tys. tego typu sklepów.
Powód to choćby słabnąca sprzedaż (do tej pory rynek w stosunku do 2011 r. zyskuje 6,8 proc). Na ten wynik wpłynęło większe zainteresowanie telewizorami w związku z Euro 2012. Końcówka roku nie wygląda już tak dobrze. Druga przyczyna to konkurencja internetowa. Branża szacuje, że już ponad 10 proc. sprzedaży elektroniki przypada na ten kanał. Z danych Sklepy24 wynika, że sprzęt RTV oraz AGD sprzedaje 932 e-sklepów, ok. 100 więcej niż rok temu. Z kolei w kategorii komputery jest ich 977.
Spadki liczby sklepów nie dotykają wszystkich graczy na rynku. Do ich likwidacji zmuszeni są głównie niezależni handlowcy, prowadzący po kilka lokali.
Z kolei duże sieci, wręcz przeciwnie, rozwijają się i otwierają kolejne sklepy. Liderem są sieci Media Markt oraz Saturn, należące do grupy Metro. Mają odpowiednio 46 oraz 17 sklepów, a w tym roku otwarły po jednym nowym. Znacznie większym wydarzeniem było wejście firmy w e-sprzedaż. Saturn ogłosił to w połowie listopada, zaś Media Markt wczoraj. W 2013 r. 5 proc. obrotów Saturna ma pochodzić z Internetu, a zgodnie z zapowiedziami zarządu spółka ma zostać liderem e-rynku.
Firma rozwija też tradycyjną sprzedaż. – W 2013 r. planujemy otwarcie ok. 4 sklepów, poczynając od Saturna w Parku Handlowym Europa Centralna w Gliwicach planowanego na marzec 2013 r. – mówi Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding.