Znikają sklepy z elektroniką

W tym ro­ku przestanie istnieć ok. 200 pla­có­wek. Przyczyną jest sła­ba kon­dy­cja ryn­ku i kon­ku­ren­cja In­te­rne­tu

Publikacja: 23.11.2012 00:43

Znikają sklepy z elektroniką

Foto: Fotorzepa, Zbigniew Kosycarz Zbigniew Kosycarz

Kurcząca się liczba sklepów potwierdza niezbyt korzystne trendy w sprzedaży sprzętu elektronicznego. Według firmy Euromonitor International w 2012 r. liczba placówek spadnie do 7,7 tys. Na kolejne lata prognozy są mało optymistyczne – w 2016 r. ma działać ok 7 tys. tego typu sklepów.

Powód to choćby słabnąca sprzedaż (do tej pory rynek w stosunku do 2011 r. zyskuje 6,8 proc). Na ten wynik wpłynęło większe zainteresowanie telewizorami w związku z Euro 2012. Końcówka roku nie wygląda już tak dobrze. Druga przyczyna to konkurencja internetowa. Branża szacuje, że już ponad 10 proc. sprzedaży elektroniki przypada na ten kanał. Z danych Sklepy24 wynika, że sprzęt RTV oraz AGD sprzedaje 932 e-sklepów, ok. 100 więcej niż rok temu. Z kolei w kategorii komputery jest ich 977.

Spadki liczby sklepów nie dotykają wszystkich graczy na rynku. Do ich likwidacji zmuszeni są głównie niezależni handlowcy, prowadzący po kilka lokali.

Z kolei duże sieci, wręcz przeciwnie, rozwijają się i otwierają kolejne sklepy. Liderem są sieci Media Markt oraz Saturn, należące do grupy Metro. Mają odpowiednio 46 oraz 17 sklepów, a w tym roku otwarły po jednym nowym. Znacznie większym wydarzeniem było wejście firmy w e-sprzedaż. Saturn ogłosił to w połowie listopada, zaś Media Markt wczoraj. W 2013 r. 5 proc. obrotów Saturna ma pochodzić z Internetu, a zgodnie z zapowiedziami zarządu spółka ma zostać liderem e-rynku.

Firma rozwija też tradycyjną sprzedaż. – W 2013 r. planujemy otwarcie ok. 4 sklepów, poczynając od Saturna w Parku Handlowym Europa Centralna w Gliwicach planowanego na marzec 2013 r. – mówi Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding.

– Cały czas rozwijamy sieć własną i franczyzową. Dziś jesteśmy w Polsce liderem pod względem liczby sklepów – mówi Maciej Idzikowski, wiceprezes Neonet.

Spółka niedawno poinformowała, że jej sieć ma ponad 400 placówek – 248 sklepy własne oraz 153 w systemie franczyzowym. Neonet koncentruje się głównie na lokalizacjach w miastach z mniej niż 200 tysięcy mieszkańców.

W tym segmencie działa także wracająca do gry po serii upadłości regionalnych spółek sieć Avans. – Rynek handlowy stabilizuje się i dostępnych jest coraz więcej lokalizacji w nowoczesnych galeriach. Częściej odnawia się także galerie, które funkcjonują na lokalnym rynku już od kilku lat – mówi Sławomir Tomala, prezes OpenMedia, właściciela Avansu.

W tydzień po uzyskaniu zgody na przejęcie sieci przez OpenMedia ruszyły dwa nowe sklepy, jeszcze w tym roku planowane jest kilkanaście kolejnych. 24 października do UOKiK trafił też wniosek o zgodę na przejęcie elektromarketów kolejnej marki – Havo. Po uzyskaniu zgody na ich zakup, bracia Tomalowie zarządzać będą ponad 240 sklepami własnymi i ponad 200 franczyzowymi.

Polacy wciąż mało wydają na sprzęt

Pod względem poziomu budżetów domowych przeznaczonych na ten cel jesteśmy daleko za większością państw europejskich. W naszym regionie jedynie w Rumunii wydatki per capita na sprzęt elektroniczny są niższe. W państwach Zachodniej Europy są nawet kilka razy wyższe. Rynek ma więc wciąż duży potencjał rozwoju, jednak odrabianie zaległości odbywa się w bardzo wolnym tempie. Wzrosty sprzedaży w ostatnich latach są minimalne, a w 2009 oraz 2010 r. rynek tracił na wartości.

Kurcząca się liczba sklepów potwierdza niezbyt korzystne trendy w sprzedaży sprzętu elektronicznego. Według firmy Euromonitor International w 2012 r. liczba placówek spadnie do 7,7 tys. Na kolejne lata prognozy są mało optymistyczne – w 2016 r. ma działać ok 7 tys. tego typu sklepów.

Powód to choćby słabnąca sprzedaż (do tej pory rynek w stosunku do 2011 r. zyskuje 6,8 proc). Na ten wynik wpłynęło większe zainteresowanie telewizorami w związku z Euro 2012. Końcówka roku nie wygląda już tak dobrze. Druga przyczyna to konkurencja internetowa. Branża szacuje, że już ponad 10 proc. sprzedaży elektroniki przypada na ten kanał. Z danych Sklepy24 wynika, że sprzęt RTV oraz AGD sprzedaje 932 e-sklepów, ok. 100 więcej niż rok temu. Z kolei w kategorii komputery jest ich 977.

Biznes
USA daleko do 5 proc. PKB na obronność
Biznes
Budowa fregaty Burza rozpoczęta w Stoczni Wojennej
Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku