Oferty na czas spowolnienia

Zaostrzenie przez banki procedur przyznawania kredytów przedsiębiorstwom może działać na korzyść firm leasingowych. Dlatego te ostatnie zgodnie poprawiają oferty dla klientów.

Publikacja: 10.12.2012 00:14

Motorem branży pozostają pojazdy cięŻAROWE, ale i maszyny rolnicze

Motorem branży pozostają pojazdy cięŻAROWE, ale i maszyny rolnicze

Foto: Rzeczpospolita

Pozyskanie finansowania za pośrednictwem leasingu jest łatwiejsze niż w ramach kredytu. Zwłaszcza w czasach spowolnienia gospodarczego, gdy banki ograniczają akcję kredytową. Dlaczego tak się dzieje? Zabezpieczeniem transakcji klient – firma leasingowa jest własność przedmiotu. Leasingodawcy przez cały okres umowy pozostają więc właścicielami sprzętu.

– Widzimy, że spowolnienie gospodarcze wpływa na działania przedsiębiorców, którzy ograniczają inwestycje, a decyzje o modernizacji firmy podejmowane są obecnie z większą ostrożnością i niekiedy odkładane w czasie. Jednak kondycja sektora MSP w dalszym ciągu jest dobra. Przedsiębiorcy nadal potrzebują finansowania inwestycji – mówi Olaf Rurak, dyrektor Departamentu Marketingu w Europejskim Funduszu Leasingowym.

Atrakcyjne rolnictwo

ELF nie planuje ograniczania akcji kredytowej, jednak nadal bardzo ostrożnie będzie podchodził do finansowania branż wysokiego ryzyka, takich jak budowlana, hotelarska czy odzieżowa. – Jesteśmy gotowi, aby wspierać branże perspektywiczne o dużym potencjale, finansując m. in. inwestycje na rynku agro, medycznym i IT. W planach mamy poszerzenie oferty produktowej, jednak na dzień dzisiejszy za wcześnie jest, aby zdradzać szczegóły – mówi Rurak.

Więcej zdradza Arkadiusz Trzeciakiewicz, dyrektor Departamentu Marketingu i PR w Raiffeisen-Leasing Polska. – Wnikliwie obserwujemy zachodzące zmiany i dostosowujemy naszą ofertę produktową do zapotrzebowania rynku. Stąd też mocno stawiamy na pożyczkę, która jest atrakcyjnym produktem w segmencie maszyn i urządzeń, a szczególnie dla sektora agro, w związku z możliwością wykorzystania dopłat z programów UE – mówi Trzeciakiewicz.

Podkreśla, że w trudnym segmencie motoryzacyjnym firma rozwija ofertę najmu krótko- i długoterminowego, który z punktu widzenia przedsiębiorców jest bardzo korzystnym narzędziem w zarządzaniu flotą samochodową.

– Jak każda firma stosujemy i stosować będziemy promocje. Pracujemy także nad ciągłym doskonaleniem obsługi posprzedażnej klientów – dodaje Trzeciakiewicz.

Zdaniem Roberta Bieńkowskiego, doradcy zarządu BRE Leasing, nie należy spodziewać się obniżenia marż, choć liczne ostatnio promocje i programy wsparcia sprzedaży ze strony połączonych sił ubezpieczycieli, importerów i firm leasingowych dają powody do zadowolenia klientom planującym leasing aut osobowych.

– W dalszym ciągu głównym beneficjentem wzrostu będzie segment CFM, co wydaje się potwierdzać poszukiwania sposobów na optymalizowanie budżetów firm. Również pewne grupy zawodowe (np. lekarze czy prawnicy) mogą liczyć na lepszą pozycję negocjacyjną. W 2013 roku także rolnicy będą w centrum zainteresowania branży leasingowej z uwagi na możliwość pozyskania ostatnich w tym budżecie dotacji unijnych – mówi Bieńkowski.

Operacyjny czy finansowy

Firmy leasingowe oferują dwa podstawowe rodzaje leasingu, czyli operacyjny i finansowy. W przypadku leasingu operacyjnego cała rata leasingowa (kapitał i odsetki) jest dla korzystającego kosztem uzyskania przychodów, natomiast w leasingu finansowym – tylko odsetki i amortyzacja. Amortyzacji w tym przypadku dokonuje klient, a nie firma leasingowa.

Wybór odpowiedniego rodzaju finansowania zależy przede wszystkim od tego, w jakim tempie i jakie korzyści podatkowe związane z inwestycją zamierza osiągnąć przedsiębiorca. Leasing operacyjny daje korzyści podatkowe w krótszym okresie oraz pozwala na rozłożone w czasie płatności VAT.

Jednak czasami korzystniejszy dla firmy może się okazać leasing finansowy. Jest tak np. wśród podmiotów z branży medycznej, które nie są płatnikami VAT. Leasing finansowy pozwala im bowiem na doliczenie niższej stawki VAT, która w przypadku sprzętu medycznego w zdecydowanej większości wynosi 8 proc.

Ponadto, na leasing finansowy częściej decydują się większe przedsiębiorstwa, inwestujące w linie produkcyjne lub środki trwałe o znacznej wartości, z uwagi na możliwość stosowania przyspieszonej amortyzacji oraz większą elastyczność co do czasu trwania kontraktu.

Jarosław Szczepaniak, dyrektor ds. rozwoju leasingu w Raiffeisen-Leasing

Polska Każdy kolejny rok przynosi spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t, co przekłada się nie tyle na bezpośredni spadek branży, ile na wzrost znaczenia firm captive w finansowaniu nowych samochodów, szczególnie osobowych. Spadek sprzedaży nowych aut osobowych spowodował naturalne zainteresowanie branży obszarem finansowania samochodów używanych, dzięki czemu cały rynek finansowania pojazdów osobowych i ciężarowych do 3,5 t nie odnotował zmian. Przyszły rok będzie dalszym pogłębieniem tego trendu i koniecznością skompensowania malejącego popytu na finansowanie nowych samochodów używanymi. Zwiększać się będzie rynek finansowania samochodów ciężarowych i transportu ciężkiego, które odnotowały już w tym roku zwyżki. Przewidujemy również wzrost w finansowaniu maszyn i urządzeń, a szczególnie maszyn rolniczych, które w przeważającej części są finansowane pożyczkami udzielanymi przez firmy leasingowe, a nie leasingiem. Zwyżek możemy się również spodziewać w finansowaniu branży medycznej i IT. Przyszły rok przyniesie też dalsze zmniejszenia w finansowaniu branży budowlanej, głównie za sprawą zmniejszenia inwestycji w tym zakresie po ME w piłce nożnej.

Pozyskanie finansowania za pośrednictwem leasingu jest łatwiejsze niż w ramach kredytu. Zwłaszcza w czasach spowolnienia gospodarczego, gdy banki ograniczają akcję kredytową. Dlaczego tak się dzieje? Zabezpieczeniem transakcji klient – firma leasingowa jest własność przedmiotu. Leasingodawcy przez cały okres umowy pozostają więc właścicielami sprzętu.

– Widzimy, że spowolnienie gospodarcze wpływa na działania przedsiębiorców, którzy ograniczają inwestycje, a decyzje o modernizacji firmy podejmowane są obecnie z większą ostrożnością i niekiedy odkładane w czasie. Jednak kondycja sektora MSP w dalszym ciągu jest dobra. Przedsiębiorcy nadal potrzebują finansowania inwestycji – mówi Olaf Rurak, dyrektor Departamentu Marketingu w Europejskim Funduszu Leasingowym.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca