Polacy chcą oszczędzać na alkoholu

62 proc. deklaruje cięcia w wydatkach, a tylko 3 proc. chce wydać więcej.

Publikacja: 01.02.2013 02:59

Polacy chcą oszczędzać na alkoholu

Foto: Adobe Stock

Kolejne badania potwierdzają, że konsumenci, bojąc się negatywnego wpływu spowolnienia gospodarczego na swój domowy budżet, zaczynają ograniczanie wydatków w wielu dziedzinach. Z przeprowadzonego w styczniu przez dom mediowy OMD badania wynika, że aż 62 proc. z nich w najbliższym czasie planuje mniej wydawać, a jedynie 3 proc. zapowiada wzrost wydatków.

Kategorią, w której najwięcej, bo aż 39 proc. ankietowanych chce ograniczyć wydatki, jest alkohol oraz papierosy, ponad 30 proc. ma podobne plany w przypadku słodyczy, przekąsek oraz wymiany samochodu. – Trzeba pamiętać, że są to jedynie deklaracje. Z naszych doświadczeń badawczych wynika, że tylko niewielkiemu odsetkowi Polaków udaje się zrealizować zamiar oszczędzania akurat na tych grupach produktów – mówi Joanna Bandera-Sikorska, dyrektor działu badań OMD.

Z kolei ponad 20 proc. ankietowanych chce oszczędzać na takich wydatkach jak fryzjer, lekarstwa, sprzęt elektroniczny. Co piąty planuje mniej wydać na rozmowy telefoniczne, a co dziesiąty na żywność. Jednak co ciekawe aż 17 proc. badanych w przypadku tej kategorii twierdzi, że ich wydatki wzrosną.

– Wobec informacji o nadchodzącym kryzysie napływających z mediów konsumenci zaczynają redukować wydatki konsumpcyjne, nawet jeśli ich sytuacja materialna nie uległa pogorszeniu. Obserwowaliśmy to już pod koniec 2012 r., kiedy to widać było w handlu spowolnienie. Ten rok także zapowiada się trudny – mówi Jean Antoine, prezes Carrefour Polska.

Branża handlowa generalnie obawia się skutków spowolnienia gospodarczego. Jak już pisaliśmy w „Rz", według Euromonitor International wartość handlu spożywczego wzrośnie w tym roku maksymalnie o 3,4 proc., podczas gdy w 2012 roku zyskał on ok. 4 proc.

– Patrząc na już zauważalne spowolnienie w branży, można się spodziewać, że faktycznie wydatki konsumpcyjne zostaną ograniczone. Jednak jeśli się to przełoży na spadek wartości rynku, to maksymalnie o 1–2 proc., więc nie ma mowy o żadnym krachu – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Wpływ spowolnienia widać już także w innych branżach. Sieci sklepów odzieżowych i obuwniczych co roku coraz wcześniej organizują posezonowe wyprzedaże. Choć zazwyczaj startowały dopiero po świętach Bożego Narodzenia, to większość sieci rozpoczęło je znacznie wcześniej. Z innych badań wynika, że coraz więcej konsumentów wybiera sieci dyskontowe i to nie tylko, jeśli chodzi o zakupy spożywcze, ale także odzież czy produkty chemiczne.

Widać to także po rosnącym powodzeniu produktów pod markami własnymi sieci handlowych, tańszych o 20–30 proc. Należy już do nich ok. 17 proc. rynku, a w ubiegłym roku zarówno, jeśli chodzi o asortyment spożywczy, jak i chemiczny zanotowały wzrost sprzedaży o ponad 20 proc., podczas gdy ich markowe odpowiedniki zyskały jedynie po kilka procent.

W tym roku sieci handlowe spodziewają się utrzymania tego trendu. Wszystkie zapowiadają rozszerzenie oferty marek własnych, ponieważ coraz wyraźniej widać powrót ostrej konkurencji cenowej w sklepach.

Kolejne badania potwierdzają, że konsumenci, bojąc się negatywnego wpływu spowolnienia gospodarczego na swój domowy budżet, zaczynają ograniczanie wydatków w wielu dziedzinach. Z przeprowadzonego w styczniu przez dom mediowy OMD badania wynika, że aż 62 proc. z nich w najbliższym czasie planuje mniej wydawać, a jedynie 3 proc. zapowiada wzrost wydatków.

Kategorią, w której najwięcej, bo aż 39 proc. ankietowanych chce ograniczyć wydatki, jest alkohol oraz papierosy, ponad 30 proc. ma podobne plany w przypadku słodyczy, przekąsek oraz wymiany samochodu. – Trzeba pamiętać, że są to jedynie deklaracje. Z naszych doświadczeń badawczych wynika, że tylko niewielkiemu odsetkowi Polaków udaje się zrealizować zamiar oszczędzania akurat na tych grupach produktów – mówi Joanna Bandera-Sikorska, dyrektor działu badań OMD.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej