Reklama

Gdańsk wygrywa ranking atrakcyjności

Trójmiasto na czele rankingu Best City of the Year dla inwestycji w usługi dla biznesu

Publikacja: 10.02.2013 14:59

Prestiżowe wyróżnienie Best City of the Year dla sektora nowoczesnych usług biznesowych otrzymało wł

Prestiżowe wyróżnienie Best City of the Year dla sektora nowoczesnych usług biznesowych otrzymało właśnie Trójmiasto.

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman Piotr Wittman

Prestiżowe wyróżnienie Best City of the Year dla sektora nowoczesnych usług biznesowych otrzymało właśnie Trójmiasto. Wyprzedziło inne nominowane do nagrody metropolie: Kraków, Wrocław i Poznań. To pierwsze takie wyróżnienie sektora BPO/SSC w Polsce, które miało na celu wskazanie i wyróżnienie krajowych liderów branży.

Nagrody przyznano w 17 kategoriach m.in. najlepszego centrum usług wspólnych, najlepszego centrum BPO, najlepszy pracodawca w sektorze. W kategorii „Most Unique Service Provider" (dostawca najbardziej unikalnych usług) zwyciężyła reprezentująca sektor IT francuska firma Playsoft, która swoją polską centralę posiada właśnie w Gdańsku.

Pomorze jak magnes

Gdańsk dostał nagrodę za rozwój lokalnego sektora nowoczesnych usług BPO/SSC. Pomorze w ostatnim czasie stało się jedną z wiodących lokalizacji inwestycji w centra usługowe. W styczniu ubiegłego roku w Gdańsku swoje biuro otworzyła amerykańska firma OIE Support. Obecnie zatrudnia już 120 pracowników, głownie po studiach humanistycznych, a docelowo będzie ich 400. Z kolei w lutym ub. roku o rozpoczęciu swojej działalności na Pomorzu poinformowała firma Metsä Group. To fińskie centrum usług wspólnych (SSC) zatrudnia 110 osób. W marcu światowy potentat branży farmaceutycznej - koncern Bayer, zadecydował o ulokowaniu w Trójmieście swojego nowego centrum finansowo - księgowego. (ocelowo inwestor ma zatrudniać 250 osób), a w kwietniu powstało kolejne centrum brytyjskiej firmy Misys, zatrudniającej obecnie 110 pracowników.

Największa inwestycja BPO/SSC została ulokowana w Gdyni: w ubiegłe wakacje swoje centrum w  kompleksie biurowym Łużycka Office Park otworzyła firma WNS. Indyjski inwestor planuje zatrudnić docelowo 500 osób. Szacuje się, że nowe inwestycje w branży nowoczesnych usług biznesowych BPO/SSC dadzą na Pomorzu prawie 1400 nowych miejsc pracy.

W Trójmieście funkcjonuje teraz ponad 40 centów usług, zatrudniających ok. 13 tys. pracowników, z czego 9,5 tys. zostało zatrudnionych w centrach utworzonych przez inwestorów zagranicznych.

Reklama
Reklama

- Trójmiasto wygrywa konkurencję nie tylko o nowe inwestycje, ale również o prestiżowe wydarzenia, które pokazują Pomorze jako atrakcyjną inwestycyjnie lokalizację. To dobry sygnał dla inwestorów, że w Trójmieście warto lokować nowe i rozwijać już powstałe centra usług – mówi Łukasz Żelewski, Prezes Agencji Rozwoju Pomorza.

Kryzys pomaga branży usług

Branża nowoczesnych usług dla biznesu staje się w Polsce najszybciej rozwijającą się gałęzią gospodarki. W końcu ubiegłego roku liczba zatrudnionych w zagranicznych centrach usług przekroczyła już 100 tys. Według reprezentującej inwestorów organizacji ABSL, w roku 2013 zatrudnienie w sektorze ma wzrosnąć o kolejne 15-20 tys. osób, a Polska umocni się na pozycji europejskiego lidera w świadczeniu usług biznesowych dla największych globalnych przedsiębiorstw. Celujemy jednak wyżej: – Świadczymy coraz więcej usług zaawansowanych, opartych na wiedzy i wysokich kwalifikacjach pracowników. Dzięki temu mamy szansę stać się na świecie numerem jeden – uważa Jacek Levernes, członek zarządu Hewlett Packard Europa oraz prezes ABSL.

Do pierwszej dziesiątki stu najbardziej atrakcyjnych miast świata dla inwestycji w usługach biznesowych dostał się niedawno Kraków. Najnowszy prestiżowy ranking Tholons Top 100 2013 oceniający atrakcyjność regionów pod inwestycje uwzględnił w ścisłej czołówce tylko dwa miasta z Europy – tuż przed Krakowem znalazł się Dublin (jest 9.).

Ta hossa nie będzie jednak trwała wiecznie. Coraz mocniej konkurują z nami zwłaszcza tańsze kraje Europy Środkowo-Wschodniej – Bułgaria i Rumunia, gdzie płace w usługach dla biznesu niższe są o ok. 10-15 proc. A ponieważ utworzenie centrum usług jest tanią inwestycją (to głównie wydatek na wynajęcie biur oraz zakup komputerów), można je łatwo tam przenieść. – Takie ryzyko zawsze istnieje – przyznaje Marek Grodziński, dyrektor Centrum BPO Capgemini, wiceprezes ABSL. By go uniknąć musimy się jeszcze bardziej specjalizować. – Trzeba tworzyć centra eksperckie, oparte na wiedzy pracowników. Takie zawsze zakotwiczają się na dłużej – twierdzi Grodziński.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama