Reklama

Firmy z branży yellow pages stawiają na aplikacje mobilne

Firmy z sektora yellow pages przenoszą się do Internetu, a teraz wchodzą też na urządzenia mobilne

Publikacja: 25.04.2013 18:02

Firmy z branży yellow pages stawiają na aplikacje mobilne

Foto: Bloomberg

- Katalogi drukowane zostaną w tym roku zupełnie wyparte przez bardziej skuteczne rozwiązania internetowe – twierdzi Marta Struk z firmy Polskie Książki Telefoniczne (pkt.pl). - Wszyscy liczący się gracze z  pkt.pl na czele rezygnują z wydawania katalogów papierowych, inwestując w rozwój bardziej perspektywicznych rozwiązań online, a więc katalogów internetowych czy usług mobilnych.

Zmiany zaszły bardzo szybko: w 2009 roku Polskie Książki Telefoniczne (pkt.pl) wydały ponad 6 mln książek w wersji papierowej, a badania z 2010 roku pokazały, że 7,5 mln Polaków korzystało z tego typu katalogów. Dziś żółte książki telefoniczne podrzucane pod drzwi naszych bardziej przypominają objętością magazyny dla kobiet niż opasłe katalogi teleadresowe.

Dlatego dwaj potentaci rynku - Panorama Firm (PF) i pkt.pl – starają się jak najlepiej wykorzystać potencjał, jaki zgromadziły. PF ma swoim katalogu 1,3 mln polskich przedsiębiorstw, pkt.pl mówi o 3,5 mln tego typu rekordów w bazie. Z myślą o nich firmy z branży yellow pages rozbudowują wokół swoich baz internetowe wyszukiwarki produktów i usług połączone z mapami cyfrowymi i lokalizacją.

- W 2012 roku 70 proc. obrotu naszej firmy stanowiły przychody z działalności online, natomiast 30 proc. z produktów offline – mówi Magdalena Wypychowicz, dyrektor działu produktów i usług w Eniro Polska, firmy będącej właścicielem Panoramy Firm. To przesunięcie w stronę Internetu pozwoliło firmie powstrzymać ostry spadek przychodów, który w 2011 roku wyniósł 36 proc. przy wyniku 108 mln zł. Przychody za ubiegły rok wyniosły 100 mln zł.

Jeszcze większy rozziew pomiędzy usługami online i offline widoczny jest w pkt.pl, gdzie działalność internetowa odpowiedzialna była w 2012 roku aż za 84 proc. przychodów, a papierowa – za 16 proc. W 2011 roku PTK.pl wypracowały przychody w wysokości 150 mln zł. Firma nie chciała podać wyników za 2012 rok.

Reklama
Reklama

Świat gna jednak do przodu i dziś nie Internet, tylko rynek mobilny gra pierwsze skrzypce. W Polsce stawką jest grupa około 10 mln właścicieli smartfonów i tabletów, na których trudno jest odtwarzać 1:1  treści zamieszczane na stronach WWW. I PF, i pkt.pl przyznają, że to na nich obecnie koncentruje się ich uwaga. Dlatego obie firmy uruchomiły niedawno własne aplikacje mobilne: pkt.pl zrobiło to w styczniu, zaś Panorama Firm w marcu. Teraz ta ostatnia ogłosiła, że poszerza zespół ds. mobilności.

Branża yellow pages w Polsce wyceniana jest obecnie na 200-250 mln zł rocznie.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama