Przewozy Regionalne do podziału

Marszałkowie chcą podzielić Przewozy Regionalne na osiem spółek. Mają zostać oddłużone przy wsparciu z budżetu państwa.

Publikacja: 07.05.2013 04:47

Przewozy Regionalne do podziału

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trafiła wypracowana przez marszałków koncepcja restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. Od przedstawienia takiego planu do końca kwietnia Sławomir Nowak, minister transportu, uzależnił pomoc w oddłużeniu spółki z budżetu państwa. Takie deklaracje padły na konwencie marszałków pod koniec 2012 roku.  Resort transportu zastrzega, że bez tego o przekazaniu pieniędzy na spłatę długów nie może być mowy. – Proste działania oddłużeniowe nie miałyby żadnego długotrwałego pozytywnego skutku dla sytuacji Przewozów Regionalnych – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu.

Marszałkowie dzielą

Marszałkowie proponują, by do końca 2013 roku zakończyła się  faza przygotowawcza, a do końca 2014 roku działalność miałyby zacząć nowe spółki. Zgodnie ze wstępnymi deklaracjami  województwa ma ich powstać osiem. Dwie mają obejmować zasięgiem po trzy województwa – jedna ma prowadzić działalność na terenie kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, kolejna jeździć po torach lubelskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego. Następne dwie spółki mają mieć po dwóch właścicieli, jedna będzie należeć do marszałków zachodniopomorskiego i lubuskiego. Mazowsze i Podlasie mają być obsługiwane przez jedną kolej. Pozostałe województwa będą mieć swoje spółki. – Nie wykluczamy, że zostanie centrala, która będzie koordynować np. sprzedaż biletów – mówi Olgierd Geblewicz, marszałek zachodniopomorski, i szef Zespołu Roboczego ds. przekształceń spółki Przewozy Regionalne. Centrala miałaby zatrudniać do 50 osób. Koszty jej finansowania miałyby zostać podzielone pomiędzy spółki regionalne. Te oprócz majątku niezbędnego do  prowadzenia działalności miałyby przejąć również pracowników.

244 mln osób rocznie korzysta z kolejowych przewozów na trasach regionalnych

Małgorzata Kuczewska-Łaska, do 10 kwietnia 2013 roku prezes Przewozów Regionalnych, twierdzi, że podział spółki to działanie na niekorzyść przedsiębiorstwa. – Dodatkowo pogorszyłoby to znacznie funkcjonowanie kolejowego transportu pasażerskiego w Polsce, o czym przekonaliśmy się w grudniu 2012 roku na Śląsku. Można by było podjąć kroki związane z podziałem Przewozów Regionalnych pod warunkiem, że marszałkowie wyraźnie zaakceptowaliby taki krok. Musieliby przyjąć do wiadomości, że znacznie zwiększyłby niezbędne dofinansowanie publiczne kolejowych przewozów regionalnych w Polsce – podsumowuje Małgorzata Kuczewska-Łaska.

Część marszałków już wyszła przed szereg i powołała swoich przewoźników, którym w trybie bezprzetargowym powierzyła obsługę połączeń regionalnych.

Spłata długu

Zarząd spółki  informował, że na początek 2013 r. zadłużenie wynosiło ok. 400 mln zł. To głównie zobowiązania wobec spółki PKP Polskie Linie Kolejowe za korzystanie z torów. Tymczasem marszałkowie w piśmie do ministra określają kwotę zobowiązań na 1,23  mld zł, przy aktywach wartych 881,4 mln zł.

Zadłużenie ciągnie się za spółką jeszcze od czasów, gdy była ona częścią grupy PKP. W grudniu 2008 roku została przekazana 15 marszałkom. Miała trafić w ich ręce oddłużona, tak się jednak nie stało. Wartość zobowiązań w chwili jej przejęcia przez samorządy wynosiła 1,6 mld zł. – To spółka jest jeżdżącym długiem. Coś z tym trzeba zrobić – podsumowuje marszałek Geblewicz.

Zarząd spółki złożył pozwy przeciwko Skarbowi Państwa na w kwotę ok. 700 mln zł z tytułu  niewypłaconych rekompensat za przejazdy ulgowe w latach 2004–2006. Te do oddłużenia spółki chcą też wykorzystać marszałkowie – proponują zawarcie ugody.  Zgodnie z propozycją marszałków państwo miałoby wesprzeć proces m.in. przez przyznanie specjalnej subwencji dla województw na zakup udziałów w spółkach, tak by z obu tych źródeł marszałkowie uzyskali ok. 1,2 mld zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trafiła wypracowana przez marszałków koncepcja restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. Od przedstawienia takiego planu do końca kwietnia Sławomir Nowak, minister transportu, uzależnił pomoc w oddłużeniu spółki z budżetu państwa. Takie deklaracje padły na konwencie marszałków pod koniec 2012 roku.  Resort transportu zastrzega, że bez tego o przekazaniu pieniędzy na spłatę długów nie może być mowy. – Proste działania oddłużeniowe nie miałyby żadnego długotrwałego pozytywnego skutku dla sytuacji Przewozów Regionalnych – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki