Salon 2013: ponad 100 mld dolarów zamówień

Po trzech dniach salonu lotniczego na Le Bourget zamówienia przekroczyły wartość 100 mld dolarów, bo Boeing i Airbus sprzedawały jak bułki nowe oszczędne samoloty.

Publikacja: 19.06.2013 23:33

Salon 2013: ponad 100 mld dolarów zamówień

Foto: AFP

Gwiazdą salonu był A350, dzięki czemu Airbus mógł zaksięgować zamówienia za 53,2 mld dolarów, a Boeing za 44,8 mld.

Rano największa tania linia, irlandzka Ryanair sfinalizowała wcześniejsze zamówienie na 175 samolotów B737-800 o wartości 15,6 mld dolarów. Na uroczyste podpisanie kontraktu przybył prezes Michael O'Leary, który zapowiedział przygotowanie jeszcze w tym roku zamówienia na 200 albo więcej maszyn następnej generacji B737 MAX.

- Sukces Ryanaira powstał dzięki 737. Ryanair jest dumny, że kupuje boeingi — powiedział. Szef pionu samolotów cywilnych Boeinga, Ray Conner nie ukrywał oczywistego zadowolenia i liczy na dalsze wieloletnie partnerstwo z tym klientem.

Firma leasingowa CIT kupiła u Amerykanów 30 B737 MAX o wartości 3 mld dolarów.

W związku z dużym popytem na ten model Boeing ogłosił o przyspieszeniu harmonogramu dostaw. Pierwszy egzemplarz konkurenta A320neo w segmencie maszyn zabierających 220 pasażerów zostanie dostarczony w III kwartale 2017, o sześć miesięcy wcześniej, ale niemal wdwa lata poźnikej po A320neo.

U Airbusa najpopularniejszy A350

Trzeciego dnia najbardziej popularnym europejskim samolotem okazał się kompozytowy A350.

Grupa Air France-KLM podpisała wiążące zamówienie na 25 A350 o wartości 7,2 mld dolarów, które postanowiła wstępnie kupić już we wrześniu 2011. Kupno opóźniło się, bo grupa prowadziła trudne negocjacje z producentem silników, Rolls-Roycem. Samoloty będą dostarczane od 2017, najpierw dla Air France, potem dla KLM. Grupa zastrzegła opcję na dodatkowe 25 A350. Było to pierwsze oficjalne zamówienie tych samolotów na obecnym salonie.

Tego samego dnia Airbus podał, że SriLankan Airlines zamówiły sześć A330 i cztery A350 za 2,6 mld dolarów. Kontrakt na A330 z dostawami od 2015 r. podpisano od razu, a drugi na A350 z dostawami w latach 2017-23 sfinalizowany w ciągu 2 tygodni — wyjaśnił dyrektor handlowy Airbusa, John Leahy. Ten przewoźnik zapowiedział ponadto leasing trzech maszyn A350.

Firma z Tuluzy potwierdziła następnie największe zamówienie dnia — na 30 sztuk A350-900 przez Singapore Airlines w cenie 8,6 mld dolarów. Przewoźnik z Singapuru mający już na swym koncie 70 zamówionych A350, zastrzegł opcję kupna dalszych 20 sztuk w wersji -900 albo w wydłużonej -1000.

To zamówienie zostało ogłoszone 30 maja, ale nie podpisano go. Zrobiono to w środę na Le Bourget — wyjaśnił prezes Airbusa, Fabrice Brégier.

Nie zmienia to faktu, że w tym dniu Airbus zdobył kontrakty na 59 sztuk swego A350.

Prezes Brégier poinformował ponadto, że A350 wykonał w środę drugi próbny lot. Istnieje więc możliwość, że przeleci nad balonem pod koniec tygodnia.

Firma leasingowa Air Lease wybrała do swych 30 sztuk A320/321neo silniki PW1100G-JM, produkcji Pratta & Whitneya (grupa UTC). Ich producent ma już zamówienia na ponad 4500 jednostek napędowych.

Inscenizacja rywalizacji

Dwaj najwięksi producenci podchodzą w różny sposób do liczenia zamówień podczas salonów. Airbus ma tendecję do grupowania informacji, Amerykanie powtarzają, że salon to tylko jeden z 52 tygodni roku.

- Mamy inną strategię od Airbusa na salonach — stwierdził prezes Boeinga we Francji, Yves Galland w rozgłośni Radio Classique. — Airbus zbiera zamówienia na salonach, Boeing robi to stopniowo w całym roku.

- Batalia na liczby między Boiengiem i Airbsuem jest bardziej inscenizacją rywalizacji — powiedział dziennikowi „Les Echos" dyrektor ds. strategii w EADS, firmie matce Airbusa, Marwan Lahoud. — To bardzo dobry salon, pomoże nam osiągnąć zamówienia planowane w tym roku — dodał. Airbusu zakłada ponad 800 sztuk wszystkich rodzajów.

Rynek maszyn regionalnych

Firma leasingowa HGI Aircraft Division hiszpańskiej HGI z Barcelony podpisała umowę kupna 10 samolotów ATR 72-600 z opcją na 10 następnych o wartości 482 mln dolarów, dla brazylijskich Passaredo Linhas Aereas. Prezes ATR, Filippo Bagnato zwrócił uwagę, że jego samolot są bardzo popularne w Brazylii i w całej Ameryce Łacińskiej. Obecnie lata tam ponad 160 maszyn.

Największy operator luksusowych samolotów dyspozycyjnych VistaJet kupił ostatecznie u Bombardiera 40 samolotów Challenger 350 i zastrzegł w opcji 20 następnych. Daje to łączną wartość kontraktu 1,035 mld dolarów.

Z okazji salonu poinformowano, że meksykański przewoźnik Interjet przygotowuje się do odbioru pierwszych 20 maszyn regionalncyh Suchoj Superjet 100 (SSJ100), z jedną klasą na 93 miejsca, z odstępami po 86 cm. Wnętrze kabiny pasażerskiej zaprojektowała firma Pininfariny, samolot wyprodukowano w Rosji, malowanie wykonała Alenia Aermacchi, a wystrój wnętrz w Wenecji.

Gwiazdą salonu był A350, dzięki czemu Airbus mógł zaksięgować zamówienia za 53,2 mld dolarów, a Boeing za 44,8 mld.

Rano największa tania linia, irlandzka Ryanair sfinalizowała wcześniejsze zamówienie na 175 samolotów B737-800 o wartości 15,6 mld dolarów. Na uroczyste podpisanie kontraktu przybył prezes Michael O'Leary, który zapowiedział przygotowanie jeszcze w tym roku zamówienia na 200 albo więcej maszyn następnej generacji B737 MAX.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?