W końcu czerwca wojewoda podkarpacki planuje budowlany odbiór inwestycji w Budomierzu, ale gotowe przejście poczeka, aż sąsiedzi ze Wschodu podciągną drogę do szlabanów.
Na szczęście tak poważnych wpadek nie ma w innych miejscach. Warte niemal miliard złotych inwestycje w nowe przejścia graniczne na Wschodzie, traktowane jako wizytówka UE, zmierzają do finału. Mają otworzyć Wspólnotę na wymianę towarową ze wschodnimi sąsiadami i ułatwić transport.
Ale nie w Budomierzu, na styku Ukrainy i Podkarpacia. Po polskiej stronie inwestorzy czekają już na odbiór gotowych obiektów. Wykończono budynki administracyjne, wiaty nad terminalem odpraw, do tego osiem pasów ruchu na wjazd i tyle samo na wyjazd. – Zainstalowano elektroniczny monitoring, pozostało tylko uporządkowanie terenu i prace kosmetyczne – tłumaczy Małgorzata Oczoś, rzecznik wojewody podkarpackiego. Kontrakt wart 145,7 mln zł realizuje (z terminem do 30 czerwca) konsorcjum warszawskiego Erbudu oraz niemieckiej spółki Wolf & Muller. Firmy ścigają się z czasem na darmo. Po ukraińskiej stronie granicy, w miejscu planowanej drogi wciąż rosną krzaki. Władze inwestycyjny bezruch tłumaczą brakiem pieniędzy.
Osobowy Dołhobyczów
Polska, wspierana przez Unię Europejską, dopingowana przez przedsiębiorców i przewozowy biznes, zainwestowała już setki milionów złotych w budowę nowej i modernizację istniejącej infrastruktury granicznej. Budowane od podstaw za 122 mln zł przez Budimex i podwykonawców przejście w Dołhobyczowie na Lubelszczyźnie ma imponować rozmachem i nowoczesnością. Sześć pasów odpraw, do tego elektronika sterująca ruchem pojazdów i w pełni nadzorująca proces kontroli. – Infrastruktura obsługująca ruch osobowy ma być gotowa w końcu roku – zapowiada Kamil Smerdel, rzecznik wojewody. Odprawy towarowe to zadanie na przyszłość: jeśli znajdą się pieniądze na inwestycje w infrastrukturę graniczną po 2013 r.
Najdroższe Połowce
Pełną parą idą budowy na styku z Białorusią i obwodem kaliningradzkim. Aż 178 mln zł (dofinansowanie z programu współpracy transgranicznej Polska–Białoruś–Ukraina) będzie kosztować nowe przejście w Połowcach na Podlasiu. To obecnie największa budowa na wschodniej granicy RP i UE. Za półtora roku będzie tu nowoczesne międzynarodowe przejście o powierzchni 18 hektarów. Już wybudowano osiem budynków dla służb granicznych, celnych, fitosanitarnych i administracji. Za 61 mln zł ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy przejście zyska kompletne, nowoczesne wyposażenie.