Reklama
Rozwiń

Ukraińcy nie zdążyli z drogami do Budomierza

Przejście na Ukrainę w Budomierzu kosztowało prawie 150 milionów złotych. I na razie prowadzi donikąd.

Publikacja: 20.06.2013 01:56

Przejście graniczne w Medyce

Przejście graniczne w Medyce

Foto: Rzeczpospolita, Łukasz Solski Łukasz Solski

W końcu czerwca wojewoda podkarpacki planuje budowlany odbiór inwestycji w Budomierzu, ale gotowe przejście poczeka, aż sąsiedzi ze Wschodu podciągną drogę do szlabanów.

Na szczęście tak poważnych wpadek nie ma w innych miejscach. Warte niemal miliard złotych inwestycje w nowe przejścia graniczne na Wschodzie, traktowane jako wizytówka UE, zmierzają do finału. Mają otworzyć Wspólnotę na wymianę towarową ze wschodnimi sąsiadami i ułatwić transport.

Ale nie w Budomierzu, na styku Ukrainy i Podkarpacia. Po polskiej stronie inwestorzy czekają już na odbiór gotowych obiektów. Wykończono budynki administracyjne, wiaty nad terminalem odpraw, do tego osiem pasów ruchu na wjazd i tyle samo na wyjazd. – Zainstalowano elektroniczny monitoring, pozostało tylko uporządkowanie terenu i prace kosmetyczne – tłumaczy Małgorzata Oczoś, rzecznik wojewody podkarpackiego.  Kontrakt wart 145,7 mln zł realizuje (z terminem do 30 czerwca) konsorcjum warszawskiego Erbudu oraz niemieckiej spółki Wolf & Muller. Firmy ścigają się z czasem na darmo. Po ukraińskiej stronie granicy, w miejscu planowanej drogi wciąż rosną krzaki. Władze inwestycyjny bezruch tłumaczą brakiem pieniędzy.

Osobowy Dołhobyczów

Polska, wspierana przez Unię Europejską, dopingowana przez przedsiębiorców i przewozowy biznes, zainwestowała już setki milionów złotych w budowę nowej i modernizację istniejącej infrastruktury granicznej. Budowane od podstaw za 122 mln zł przez Budimex i podwykonawców  przejście w Dołhobyczowie na Lubelszczyźnie ma imponować rozmachem i nowoczesnością. Sześć pasów odpraw, do tego  elektronika sterująca ruchem pojazdów i w pełni nadzorująca proces kontroli. – Infrastruktura obsługująca ruch osobowy ma być gotowa w końcu roku – zapowiada Kamil Smerdel, rzecznik wojewody. Odprawy towarowe to zadanie na przyszłość: jeśli znajdą się pieniądze na inwestycje w infrastrukturę graniczną po 2013 r.

Najdroższe Połowce

Pełną parą idą budowy na styku z Białorusią i obwodem kaliningradzkim. Aż 178 mln zł (dofinansowanie z programu współpracy transgranicznej  Polska–Białoruś–Ukraina) będzie kosztować nowe przejście w Połowcach na Podlasiu. To obecnie największa budowa na wschodniej granicy RP i UE. Za półtora roku będzie tu nowoczesne międzynarodowe przejście o powierzchni 18 hektarów. Już wybudowano osiem budynków dla służb granicznych, celnych, fitosanitarnych i administracji. Za 61 mln zł ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy przejście zyska kompletne, nowoczesne wyposażenie.

Obecnie przejście w Połowcach przeznaczone jest wyłącznie dla obywateli Polski i Białorusi. Odprawiane są tylko samochody osobowe. Po zakończeniu budowy służby graniczne będą odprawiać w ciągu doby, w dwóch kierunkach, 2000 samochodów osobowych, 50 autokarów i 200 samochodów ciężarowych do 7,5 tony. – Po białoruskiej stronie, jak zapewniają partnerzy projektu, budowa idzie bez opóźnień – mówi Joanna Gaweł, rzecznik wojewody podlaskiego.

Przez Gołdap do Kaliningradu

Na północy, na granicy z rosyjską enklawą kaliningradzką, uzupełniono teleinformatyczne wyposażenie w uruchomionym dwa lata temu przejściu w Grzechotkach (budowa kosztowała ponad 120 mln zł). 58 mln zł pochłonie przebudowa i dostosowanie do ruchu towarowego innego polsko-rosyjskiego przejścia w Gołdapi. Gotowe są już wszystkie budynki, drogi i place, podłączono media. – Przed przyszłorocznym otwarciem obiekty wyposażone będą w wagi najazdowe dla tirów i systemy elektronicznego dozoru wspomagające kontrolerów – mówi Alfred Wenzlawski z biura wojewody warmińsko-mazurskiego. Rosjanie dotrzymują kroku i szykują się już do przyszłorocznego otwarcia.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

z.lentowicz@rp.pl

Unia wyżej unosi szlabany

Większość inwestycji zakończono już w istniejących, ale gruntownie modernizowanych przejściach. Warbud i jego partner, spółka T4B, za 19 mln zł unowocześnił i rozbudował terminal odpraw w Korczowej pod Przemyślem. Kontrolerów i celników wspierają urządzenia do automatycznego czytania tablic rejestracyjnych pojazdów i wyrafinowane systemy zarządzania ruchem i kontroli dostępu. Prawie 60 mln zł kosztowała przebudowa przejścia w Medyce, na historycznym szlaku z Krakowa do Lwowa. Wyposażono je w zdalnie sterowane oświetlenie terminali i dróg dojazdowych, zintegrowany monitoring i lądowisko dla śmigłowców straży granicznej. Po modernizacji są już przejścia na Białoruś w Bobrownikach i Kuźnicy Białostockiej (dwa: drogowe i kolejowe), trwa rozbudowa tranzytowego Terespola.

Biznes
Rząd nie wyklucza wyłączenia X w Polsce przez skandaliczne wpisy Groka
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Norwegia wyrzuciła rosyjskich rybaków ze swoich wód. Stanowili zagrożenie
Biznes
Giełdowe spółki wolne od pozwów synów Zygmunta Solorza
Biznes
Polska bezbronna wobec dronów, negocjacje UE-USA, możliwe spadki cen mieszkań
Biznes
Kina podsumowują pierwsze półrocze. Nawet „Minecraft” nie pomógł