Pięć lat, tyle wynosi obecnie średni czas po jakim duże polskie przedsiębiorstwa (zatrudniające ponad 250 pracowników) decydują się na wymianę komputerów, wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR ("Oprogramowanie, usługi i infrastruktura ICT w dużych firmach w Polsce 2013"). Autorzy materiału tłumaczą to rosnącą moca obliczeniową sprzętu. Nawet kilkuletnie komputery wciąż doskonale sprawdzają się przy pracach biurowych, do których nie są potrzebne maszyny o wyśrubowanych parametrów technicznych.
Dlatego tylko 2 proc. korporacji, według PMR, wymienia sprzęt po dwóch latach. Trzyletni okres eksploatacji skłania do zakupu nowych urządzeń 13 proc. przedsiębiorstw. Po czterech latach wskaźnik rośnie do 20 proc. Najwięcej, bo aż 33 proc. dużych firm wymienia komputery dopiero po pięciu latach.
Reguła coraz dłuższego eksploatowania komputerów dotyczy też małych i średnich firm. Z analiz PMR przeprowadzonych rok temu wynikało, że średni okres po jakim tego typu podmioty kupowały nowy sprzęt, wrósł do 4,7 lat w 2012 r. z 3,9 lat w 2005 r.
Nieco krótszy cykl życia mają laptopy, których parametry techniczne zmieniają się znacznie szybciej. Według PMR, komputery przenośne w dużych firmach używane są średnio nie dłużej niż cztery lata. Takie same wniosku płynęły z badania przeprowadzonego dwa lata temu. Po 2 latach laptopy notebooki jedynie 2 proc. korporacji. Najwięcej (29 proc.) nabywa je po pięciu latach. Aż 8 proc. firm użytkuje tego typu maszyny siedem lat i więcej.
Mimo spowolnienia gospodarczego blisko 90 proc. dużych przedsiębiorstw kupiło w 2012 r. desktopy. W przypadku laptopów wskaźnik wynosił 75 proc. 44 proc. korporacji nabyło smart fony a 21 proc. tablety. Co dziesiąta firma kupiła netbooki. Najczęściej decydowały się na to firmy handlowe (16 proc.). Komputery stacjonarne były domeną firm z sektora użyteczności publicznej (96 proc.) oraz zajmujących się produkcją urządzeń (94 proc.). Również firmy produkcyjne dominowały w grupie nabywających laptopy. Z kolei tablety dominowały w firmach handlowych.