Reklama

Pierwszy A400M dla Francji

Francja odebrała pierwszy wojskowy samolot transportowy A400M Airbusa po 4 latach oczekiwania.

Publikacja: 03.08.2013 10:44

Pierwszy A400M dla Francji

Foto: Bloomberg

Samolot, o którym zaczęto w Europie rozmawiać kilkadziesiąt lat temu, chcąc stworzyć niezależny środek transportu wojsk, został opracowany i sfinansowany przez 7 krajów NATO za ponad 20 mld euro.

Samolot jest napędzany czterema największymi silnikami turbośmigłowymi, jakie wyprodukowano na Zachodzie. A klienci postawili projektantom wyśrubowane wymagania. AA400M może zabierać do 37 ton ładunków — sprzęt wojskowy pojazdy, ludzi, lądować na nieutwardzonym terenie, służyć jako środek ewakuacji rannych czy dostaw pomocy humanitarnej w regionach nawiedzonych klęskami naturalnymi.

Jego dostawy opóźniły się o 4 lata z powodu różnych problemów technicznych, największym był silnik, który Europejczycy postanowili sami zaprojektować. To z kolei spowodowało znaczny wzrost kosztów. Był nawet taki moment, że Airbus zagroził rezygnacją z programu, jeśli nie otrzyma dofinasowania.

Ostatecznie partnerzy z Belgii, W. Brytanii, Francji, Niemiec, Luksemburga, Hiszpanii i Turcji dołożyli w 2010 r. 3,5 mld euro w trosce o uratowanie 10 tys. miejsc pracy w przemyśle zbrojeniowym w Europie. Klienci zmniejszyli też liczbę zamówionych maszyn do 170.

Airbus Military liczy, że znajdzie klientów na kupno kilkuset sztuk wielozadaniowego A400M, który konkuruje z maszynami C-130 Hercules Lockheeda Martina i większym C-17 Boeinga. Jeśli uda mu się zawrzeć kontrakty eksportowe, poza 7 krajami NATO, będzie musiał zwrócić część pomocy publicznej, w tym 1,5 mld euro pożyczonych na poczet tantiem z eksportu.

Reklama
Reklama

Oficjalna dostawa nastąpiła nazajutrz po ogłoszeniu przez firmę matkę Airbusa, EADS o reorganizacji — połączeniu działów sprzętu wojskowego i kosmicznego wraz Airbusem Military i zmianie nazwy z EADS na Airbusa.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama