Komórkowe ocieplenie

Konsumenci mniej oszczędzają na telefonii i Internecie. Wielu chce kupić smartfona.

Publikacja: 10.10.2013 11:56

Komórkowe ocieplenie

Foto: Bloomberg

Recesja i bezrobocie to zjawiska, których najbardziej boją się polscy konsumenci – wynika z najnowszego badania panelowego ConsumerLab, realizowanego co roku przez szwedzkiego dostawcę infrastruktury telekomunikacyjnej,  firmę Ericsson. Do strachu przed recesją i bezrobociem przyznało się 58 proc. badanych, a 65 proc. podało, że doświadczyło nieprzyjemnych zdarzeń w pracy.

Robiąc zakupy, wykorzystujemy strategie oszczędzania, np. „robimy zakupy uważniej" i w efekcie mniej wydajemy. 91 proc. badanych zadeklarowało, że zmniejszyło wydatki przynajmniej na jeden rodzaj produktów. Od trzech lat dużo mniej wydajemy na przyjemności: wyjście do restauracji, na piwo, na podróże i ubrania. Mamy przy tym tendencję do silniejszego cięcia budżetów na powyższe cele niż mieszkańcy innych krajów objętych badaniem. W 2011 roku zaczęliśmy też oszczędzać na wydatkach na usługi telekomunikacyjne, w tym na Internet.

Wymieniliśmy komputer na laptopa

Tegoroczna edycja badania Ericsson ConsumerLab wskazuje, że coraz mniej osób widzi potrzebę oszczędzania na dostępie do Internetu i rozmowach. Odsetek osób uważających na koszty dostępu do sieci spadł do 9 proc. To dobry sygnał dla operatorów telekomunikacyjnych. – Polacy nie oszczędzają na ICT, w tym na rachunkach za usługi telekomunikacyjne, smartfony i inne gadżety – konstatuje Urban Nyblom, starszy doradca w Ericsson ConsumerLab.

84 proc. polskich internautów używa laptopów. Ze smartfonów korzysta 33 proc.

Co więcej, istnieje grono konsumentów, którzy deklarują chęć zakupu laptopa (ponad 30 proc.) czy smartfona (blisko 60 proc.). Najmniejsze zainteresowanie widać tabletami: takie urządzenie chce kupić około 20 proc. ankietowanych.

W wynikach badania Ericssona widać również, jak w naszym kraju rośnie grono użytkowników smartfonów i tabletów. W tym roku dostęp do tabletu (możliwość korzystania na co dzień np. dlatego, że ma go członek rodziny) zadeklarowało 27 proc. badanych, podczas gdy w 2011 roku 17 proc. W przypadku smartfonów jest to 33 proc. w 2013 r. wobec 25 proc. w 2011 r.

Warto pamiętać, że liczby te nie odpowiadają ilości sprzedanych w kraju urządzeń. Dla przykładu tylko 25 proc. klientów kontraktowych sieci Orange dysponowało w czerwcu smartfonem.

Grono posiadaczy laptopów rośnie najwolniej, ale też jest najliczniejsze. Różnimy się pod tym względem od innych państw. W Polsce aż 84 proc. badanych zadeklarowało, że korzysta z takiego urządzenia.

Smartfon mniej ważny, ale z potencjałem

Smartfony uważamy za mniej istotny element technologicznego łańcucha niż laptopy, choć blisko połowa z nas (47 proc.) zalicza się do grona zaawansowanych użytkowników telefonii komórkowej. „Zaawansowany" oznacza w terminologii Ericssona osobę korzystającą w świadomy sposób z minimum siedmiu funkcji telefonu, a nie tylko z  podstawowych rozmów i esemesów.

Widać też, że zakup smartfona zobowiązuje i stymuluje naukę korzystania z tego aparatu. W gronie posiadaczy takich telefonów około 80 proc. to użytkownicy zaawansowani, i superzaawansowani (korzystający z minimum 13 funkcji).

Nie zmienia to faktu, że podczas gdy 51 proc. badanych ogółem stwierdziło, że to telefon komórkowy jest dla nich najważniejszym elementem technologii, w Polsce w ten sposób odpowiedziało tylko 31 proc. panelistów.Mimo to Ericsson prognozuje, że w 2015 r. ponad 50 proc. telefonów w Polsce stanowić będą smartfony.

I nic dziwnego – to właśnie na tego typu aparaty stawiają obecnie operatorzy komórkowi. Takie marki jak iPhone 5, Samsung Galaxy, Sony Xperia, Nokia Lumia przeważają w kampaniach reklamowych.

Z badania Ericssona wynika przy tym, że Polacy – mocniej niż inne narody – są przywiązani do jednej z najstarszych marek telefonu komórkowego – Nokii. Dowodem są dane o systemach operacyjnych w polskich komórkach. Urban Nyblom dowodzi, że Polska jest wyjątkowym krajem pod względem wykorzystania systemów operacyjnych. Aż 7 proc. badanych zadeklarowało, że korzysta z Symbiana (w Niemczech 2 proc.), a 13 proc. – z Windows Phone (u sąsiadów 4–5 proc.).

Internetowe zastrzeżenia

Badanie Ericssona wskazuje ponadto, że w Polsce percepcja jakości usługi dostępu do Internetu jest dużo gorsza niż usług rozmów komórkowych.  W krajach rozwiniętych różnica w postrzeganiu tych dwóch usług jest dużo mniejsza. Podobnie jest w krajach wschodzących.

Ericsson tłumaczy te różnice poziomem oczekiwań mieszkańców, w zależności od kraju. – Są kraje, w których usługi mobilne były pierwszymi, które w ogóle zadziałały – tłumaczy Nyblom. W takich miejscach użytkownicy mieli na starcie dużo mniejsze oczekiwania, a w konsekwencji lepszą opinię.

Badania Ericsson ConsumerLab prowadzone są od 1995 r. W tym roku przeprowadzono je w naszym kraju za pośrednictwem 1500 wywiadów internetowych. Badaniem objęto również Niemcy, Włochy, Szwecję, Wlk. Brytanię, USA, Japonię, Koreę Pd., Brazylię, Rosję, Chiny, Indie i Indonezję.

- masz pytanie, wyślij e-mail do autorki u.zielinska@rp.pl

Recesja i bezrobocie to zjawiska, których najbardziej boją się polscy konsumenci – wynika z najnowszego badania panelowego ConsumerLab, realizowanego co roku przez szwedzkiego dostawcę infrastruktury telekomunikacyjnej,  firmę Ericsson. Do strachu przed recesją i bezrobociem przyznało się 58 proc. badanych, a 65 proc. podało, że doświadczyło nieprzyjemnych zdarzeń w pracy.

Robiąc zakupy, wykorzystujemy strategie oszczędzania, np. „robimy zakupy uważniej" i w efekcie mniej wydajemy. 91 proc. badanych zadeklarowało, że zmniejszyło wydatki przynajmniej na jeden rodzaj produktów. Od trzech lat dużo mniej wydajemy na przyjemności: wyjście do restauracji, na piwo, na podróże i ubrania. Mamy przy tym tendencję do silniejszego cięcia budżetów na powyższe cele niż mieszkańcy innych krajów objętych badaniem. W 2011 roku zaczęliśmy też oszczędzać na wydatkach na usługi telekomunikacyjne, w tym na Internet.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?