Odmłodzony Daimler liczy na więcej

Niemiecki Daimler przewiduje wyższy zysk w IV kwartale dzięki gamie odmłodzonych modeli i cięciom kosztów, co już pozwoliło mu poprawić wyniki

Publikacja: 25.10.2013 18:04

Odmłodzony Daimler liczy na więcej

Foto: Bloomberg

Grupa zawdzięcza wzrost zysku głównie nowym samochodom marki Mercedes, bo zapewniły zwiększenie sprzedaży i pozwoliły ograniczyć rabaty cenowe, ale firma zwiększa rentowność także poprzez likwidowanie marnotrawstwa. Szef pionu finansów Bodo Uebber stwierdził, że planowo przebiega realizacja 2-letniego planu zmniejszenia łącznych kosztów o 3,1 mld euro w dziale pojazdów luksusowych i dostawczych, zapewniając dobre warunki startu w przyszłym roku.

- W przyszłości przekodujemy dalsze usprawnienia dające oszczędności — stwierdził. Grupa już wypracowała 70 proc. z 600 mln euro oszczędności w Mercedesie założonych w tum roku, podczas gdy po 2 kwartałach miała tylko 30 proc.

Daimler spodziewa się teraz zysku operacyjnego (EBIT) we IV kwartale wyższego niż przed rokiem; ma być większy o 27 proc. od sumy 2,2 mld euro. W III kwartale zysk ten, bez jednorazowych kosztów, zwiększył się o 15 proc. do 2,23 mld i był większy od spodziewanego przez analityków.

Rosnąca marża

Dział luksusowych pojazdów Mercedesa zwiększyło ponad punkt procentowy do 7,3 proc. marżę operacyjną, stanowiącą podstawę do porównywania z konkurencyjnym BMW. W pierwszym półroczu BMW miał 9,8 proc., a Audi 10,5 proc. wobec 4,9 proc. w Mercedesie. „Nie ma powodów przypuszczać, by Mercedes — po etapie nadrabiania zaległości nowymi modelami — mógł przegonić BMW i Audi zwłaszcza gdy chodzi o kwestie marki, kosztów i wydajności" — stwierdził w nocie analityk banku Bernstein, Max Warburton.

Poprawa o 14 proc. sprzedaży w III kwartale, oszczędności 420 mln euro osiągnięte w Mercedesie w tym roku i lepsze ostatnie 3 miesiące roku nie wystarczą do wyrównania katastrofalnego początku roku — przyznała sama firma. Daimler potwierdził, że roczny zysk operacyjny zmaleje o ok. 8 proc. do 7,5 mld euro.

Gwałtowny wzrost sprzedaży samochodów segmentu premium w Chinach pomógł Mercedesowi, BMW i Audi uniknąć europejskiej mizerii, po spadku popytu o 20 proc. Inne firmy, które także znalazły się w Europie pod kreską zaczynaj traktować wyższy segment rynku jako rozwiązanie swych problemów. Np. Ford planuje na początku 2015 r. premierę nowej podmarki premium Vignale.

Koncern z USA podał, że jego kłopoty w Europie zaczęły ustępować: w III kwartale zmniejszył stratę do 228 mln dolarów z 470 mln rok temu.

Nowe modele

Mercedes ma lepszą rentowność od większości masowych producentów, ale jego zyski nie dorównują zyskom BMW i Audi z powodu wewnętrznych problemów, w tym do niedawna braku modeli kompaktowych i superluksusowych.

W końcu Mercedes wrócił na właściwe tory wznawiając pod koniec 2012 r. swój kompakt klasy A i pokazując w lipcu najnowszą wersję flagowej limuzyny klasy S. Od odróżnieniu od producentów elektroniki użytkowej firmy samochodowe mogą pozwolić sobie na zmianę wyglądu swych wyrobów mniej więcej co 7 lat.

Mercedes dodał do swej gamy całkowicie nowe modele, np. 4 drzwiowy kompaktowy coupé CLA, pokazany w tym roku. W następnym firma wejdzie w kwitnący segment pojazdów sportowo-użytkowych modelem GLA. Nawet Smart ma w przyszłym roku pokazać przerobionego ForTwo i zacząć produkcję pojazdu 4-miejscowego na bazie Renault Twingo.

Postępy osiągnięte przez Daimlera zwiększyły cenę jego akcji o ponad 40 proc. w tym roku; był trzecią najbardziej efektywną spółką w gronie tworzących wskaźnik DAX.

Grupa zawdzięcza wzrost zysku głównie nowym samochodom marki Mercedes, bo zapewniły zwiększenie sprzedaży i pozwoliły ograniczyć rabaty cenowe, ale firma zwiększa rentowność także poprzez likwidowanie marnotrawstwa. Szef pionu finansów Bodo Uebber stwierdził, że planowo przebiega realizacja 2-letniego planu zmniejszenia łącznych kosztów o 3,1 mld euro w dziale pojazdów luksusowych i dostawczych, zapewniając dobre warunki startu w przyszłym roku.

- W przyszłości przekodujemy dalsze usprawnienia dające oszczędności — stwierdził. Grupa już wypracowała 70 proc. z 600 mln euro oszczędności w Mercedesie założonych w tum roku, podczas gdy po 2 kwartałach miała tylko 30 proc.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej