Amica, Beko i Indesit walczą o miejsce po FagorMasttercook

Producenci sprzętu – głównie Amica, Indesit i Beko – chcą zagarnąć jak największą część sprzedaży generowanej dotąd przez upadły FagorMastercook.

Publikacja: 27.11.2013 00:50

Amica, Beko i Indesit walczą o miejsce po FagorMasttercook

Foto: Fotorzepa/Jerzy Dudek

FagorMastercook ogłosił upadłość pod koniec października, szybko informując konsumentów, że z tego powodu nie przyjmuje też napraw gwarancyjnych. Stanęła produkcja, ponieważ polska spółka została odcięta od finansowania, więc zapasy towarów w sklepach znikają.

Miejsce na półce

– Rynek nie znosi próżni, dlatego lukę szybko wypełnią inne firmy – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, związku pracodawców AGD. Walka o udziały marki Mastercook już ruszyła, choć  dla większości firm informacja o bankructwie spółki była ogromnym zaskoczeniem.

Chodzi głównie o ok. 30 proc. udziałów w sprzedaży kuchni, ale również istotny, przekraczający 10-proc. udział w pralkach i zmywarkach.

– Chcemy zdobyć 40 proc. udziału sprzedaży kuchni Mastercook. Już obserwujemy 10–15-proc. wzrost popytu na nasze produkty – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Amiki Wronki.

– FagorMastercook sprzedawał w Polsce ok. 400 tys. produktów rocznie. Nieobecność takiego gracza tworzy dużą dziurę w rynku. Każda firma, która produkuje taki asortyment będzie więc mogła liczyć na wzrosty sprzedaży –mówi Lorenzo Fiorani, dyrektor generalny  Indesit Company Polska. – Już teraz w związku z zaistniałą sytuacją obserwujemy większe zapotrzebowanie na urządzenia kuchenne i oczywiście jest to dla nas pozytywne. Naszą przewagą jest to, że wiele z tych produktów jest pozycjonowanych cenowo podobnie jak FagorMastercook – dodaje.

W gronie firm oferujących podobny poziom cen wymieniane jest jeszcze Beko.

– W tej chwili nie chcemy komentować aktualnej sytuacji firmy – mówi nam tylko Michał Grzeliński, dyrektor marketingu spółki.

Eksport zwalnia

W zakładach FagorMastercook w Polsce w tym roku miało powstać ok. 1,5 mln sztuk sprzętu AGD. Polska jest już i tak jego największym producentem w Europie. Z taśm zjeżdża coraz więcej sprzętu – w tym roku najsłabszym miesiącem był maj, kiedy to produkcja dużego AGD wzrosła o 7,5 proc. Z kolei w czerwcu już o 19,3 proc.

Jednak dotyczy to głównie tańszych modeli, ponieważ sytuacja na rynku wciąż jest daleka od ożywienia. Jedynie na wschodzie sprzedaż mocno rośnie, ale nawet w Rosji dynamika już spowolniła. Dodatkowo eksporterom na ten rynek mocno dają się we znaki wahania kursowe.

– Polska jest dla producentów wciąż bardzo atrakcyjnym rynkiem do lokowania tu fabryk, ale to eksport jest kluczowy. Dlatego wszystko zależy od sytuacji na innych rynkach, zwłaszcza tych największych – dodaje Wojciech Konecki.

W tym roku do końca sierpnia z Polski wyeksportowano sprzęt o wartości ok. 9 mld zł, co jest wynikiem na poziomie ubiegłego roku. Wcześniej wzrost przekraczał zazwyczaj 10 proc. Dodatkowo obecną sytuację ratuje aż 38-proc. wzrost eksportu lodówek i zamrażarek – pozostałe kategorie już tracą. Najmocniej suszarki do ubrań, bo już o 23 proc., a to kategoria wyłącznie eksportowa – w Polsce takiego sprzętu sprzedaje się mało.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Kolejne Fabryki powstaną nad Wisłą

Polska liderem w produkcji sprzętu AGD w Europie

W 2012 r. wyprodukowano u nas 15,2 mln sztuk sprzętu AGD. To o 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Dało to Polsce pozycję lidera – w tym samym czasie produkcja w Niemczech spadła o 18 proc., do 11,2 mln sztuk, a we Włoszech wzrosła 18 proc., do 14 mln. W całej Unii produkcja wzrosła o 11 proc., do 68 mln sztuk. Z kolei w ujęciu wartościowym liderem rynku są nadal Niemcy. Jednak w 2012 r. wartość produkcji w tym kraju spadła o 14 proc., do 3,8 mld euro. W tym samym czasie w Polsce wzrosła o 13 proc., do ponad 2,8 mld euro, a we Włoszech o 5 proc., do 2,5 mld euro. Dla całej UE wartość produkcji AGD spadła jednak o 2 proc., do 13,6 mld euro. Zmiany trendu trudno oczekiwać. Choć rynek ciągle nie wrócił do normy po wieloletnim załamaniu sprzedaży, to coraz więcej firm przenosi zakłady właśnie do Polski, a produkcja, zwłaszcza we Włoszech, będzie spadała.

FagorMastercook ogłosił upadłość pod koniec października, szybko informując konsumentów, że z tego powodu nie przyjmuje też napraw gwarancyjnych. Stanęła produkcja, ponieważ polska spółka została odcięta od finansowania, więc zapasy towarów w sklepach znikają.

Miejsce na półce

Pozostało 93% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?