Auchan przejmie sklepy Real, ale nie wszystkie

W ciągu kilku dni zapadnie decyzja UOKiK w sprawie największej od lat transakcji w branży. Francuzi będą jednak musieli sprzedać kilka hipermarketów – dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Publikacja: 21.01.2014 00:30

Auchan przejmie sklepy Real, ale nie wszystkie

Foto: Fotorzepa, Rafał Mielnik Rafał Mielnik

Dawno żadna transakcja w branży handlowej nie budziła tyle emocji. I nie ciągnęła się tak długo. Grupa Auchan ogłosiła w grudniu 2012 r. że chce kupić za 1,1 mld euro sklepy Real w Polsce, Rosji, Rumunii i na Ukrainie. O ile w pozostałych krajach transakcje zostały sfinalizowane już kilka miesięcy temu, o tyle w Polsce firmy wciąż czekają na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Finisz blisko

Wszystko wskazuje na to, że wkrótce sprawa się wyjaśni. – Decyzja to kwestia kilku dni. Jesteśmy na ostatnim etapie postępowania – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK. Więcej nie podaje, ale z naszych informacji wynika, że będzie to decyzja warunkowa. W zamian za zgodę UOKiK zobowiąże Auchan do sprzedaży części sklepów – w skrajnie pesymistycznej wersji była mowa nawet o kilkunastu hipermarketach. – Ostatecznie będzie ich mniej niż dziesięć, strony długo ustalały warunki – mówi jeden z naszych informatorów. Sami zainteresowani, czyli Auchan i należący do grupy Metro AG Real, konsekwentnie sprawy nie komentują. Francuska sieć ma dziś 34 hiper- i ponad 30 supermarketów.

– Tak długie oczekiwanie jest oczywistym problemem dla kupującego, ponieważ aktywa tracą na wartości i nie można wykorzystać efektów synergii. Na rynku panuje ogromna konkurencja, nie tylko cenowa. Dlatego tak długi stan zawieszenia nie jest niczym dobrym – mówi Jarosław Kosiński, partner w firmie OC&C Strategy Consultants.

Z połączenia sieci hipermarketów powstanie drugi co do wielkości podmiot na rynku detalicznym. Biedronka jest poza jego zasięgiem, ale Auchan dzięki włączeniu sklepów Real zajmie drugie miejsce w branży z 12,1 mld zł przychodu – według wyników za 2012 r. (nowszych danych brak). Sprzedaż Tesco w tym okresie wyniosła 10,8 mld zł, a Lidla 8,5 mld zł.

Trudno powiedzieć, jak będą wyglądały wyniki za 2013 r. – Auchan konsekwentnie rośnie nawet w najtrudniejszych latach, ale Real już za 2012 r. wykazał spadek obrotów o ponad 6 proc., do 5,6 mld zł. Co więcej, miał 59,6 mln zł straty netto, a strata skumulowana spółki z lat ubiegłych na koniec 2012 r. wyniosła ponad 1,3 mld zł. Ostatni rok raczej nie przyniósł poprawy.

Real ma w Polsce 57 hipermarketów – ogółem Auchan w ramach tej transakcji kupił ich 91. Choć w tym pakiecie polskie placówki dominują, to nie były głównym motywem decyzji o jej zawarciu. Nasz rynek stracił już opinię najbardziej perspektywicznego. – Zdecydowanie większe szanse na szybki rozwój są za wschodnią granicą, dlatego Auchan zdecydował się na zakup sklepów w całym regionie. Gdy na sprzedaż wystawione były tylko polskie, zainteresowania nie było – mówi nieoficjalnie pracownik jednej z firm doradczych.

Zmiany na rynku

Kondycja całego handlu spożywczego jest słabsza niż kilka lat temu, ale w przypadku hipermarketów negatywny trend jest widoczny szczególnie wyraźnie. Według analityków firmy Euromonitor International w tym roku wartość obrotów w tym segmencie rynku ma wynieść 177,2 mld zł, czyli tyle samo co w 2013. Jednak w przypadku dwóch formatów widać spadki: poza systematycznie tracącymi od kilku lat małymi sklepami są to hipermarkety. – Plany firm na ten rok przewidują uruchomienie jedynie ok. 15 nowych sklepów tego typu – podają analitycy Euromonitora.

– Ten trend zbiegł się w Polsce z ekspansją dyskontów, ale obserwowany od kilku lat odwrót od hipermarketów to nie tylko kwestia konkurencyjnych cen – mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy doradczej Inquiry. Jej zdaniem Polacy po prostu nie lubią jednorazowo wydawać dużych kwot na żywność. – Mniejsze kwoty, zostawiane w sklepach nawet codziennie, nie są tak niekorzystnie postrzegane – dodaje.

– Na hipermarkety jest miejsce na rynku. Ich formuła wymaga zmian na miarę nowych oczekiwań konsumentów, jednak nie można obwieszczać ich końca – mówi Jarosław Kosiński.

Hurtownie doskonale zarabiają

Właściciel Reala szuka pieniędzy na giełdzie

Metro AGD potwierdziło, że chce sprzedać 25 proc. akcji swojej rosyjskiej sieci prowadzącej hurtownie Cash & Carry. Analitycy Citibanku szacują, że pakiet wart jest ok. 7 mld euro. Jak zapowiedział wczoraj prezes Metro Olaf Koch, pozyskane w ten sposób pieniądze mają zostać przeznaczone na jeszcze szybszy rozwój tego formatu, co sugeruje, że w grę wchodzi także podwyższenie kapitału. Oferta rosyjskiej spółki zostanie przeprowadzona na giełdzie w Londynie. Latem 2013 r. zarząd zapowiedział zainwestowanie na rosyjskim rynku 750 mln dol. w pięć lat. Hurtownie Cash & Carry niemieckiej grupy występują na świecie pod marką Metro. Tylko w Polsce posługują się nazwą Makro. Obok sieci hipermarketów Real do Metra należą sieci Media Markt oraz Saturn sprzedające sprzęt elektroniczny.

Dawno żadna transakcja w branży handlowej nie budziła tyle emocji. I nie ciągnęła się tak długo. Grupa Auchan ogłosiła w grudniu 2012 r. że chce kupić za 1,1 mld euro sklepy Real w Polsce, Rosji, Rumunii i na Ukrainie. O ile w pozostałych krajach transakcje zostały sfinalizowane już kilka miesięcy temu, o tyle w Polsce firmy wciąż czekają na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca