Reklama

Chińczycy polubili czerwone wino

Chiny stały się krajem o największym spożyciu czerwonego wina detronizując Francję — wynika z opracowania przez francuską organizację branżową Vinexpo. A ambicją tego kraju jest stanie się największym producentem

Publikacja: 02.02.2014 15:44

Mieszkańcy Chin i Hongkongu wypili w 2013 r. ponad 155 mln 9-litrowych skrzynek czerwonego wina czyli 1,865 mld butelek, co oznaczało skok o 136 proc. wobec 2008 r. Kraj ten wyprzedził więc Francję (150 mln skrzynek), Włochy (141 mln), (USA (131 mln) i Niemcy (112 mln). Znajduje się jednak na piątym miejscu na świecie pod względem spożycia wszystkich rodzajów win, także musujących, za USA, Francją i Włochami.

Chińczycy odkryli czerwone wino w 2005 r. i od tamtej pory jego spożycie rośnie — stwierdza opracowanie wykonane wspólnie z brytyjską firmą badawczą Int'l Wine and Spirits Research IWSR. W latach 2007-13 jego spożycie zwiększyło się 2,75 razy, o 175,4 proc., podczas gdy w tym samym okresie zmalało we Włoszech o 5,8 proc., a we Francji o 18 proc.

Ponad 80 proc. win spożywanych w Chinach powstaje w tym kraju, co zapewnia mu piąte miejsce wśród producentów, za Włochami, Francją, USA i Hiszpanią. Wina importowane cieszą się jednak rosnącym wzięciem, ich import zwiększył się w latach 2007-13 siedmiokrotnie i stanowią teraz 18,8 proc. całego spożycia.

Popularność wina rośnie na świecie. W latach 2008-12 jego spożycie zwiększyło się o 3,24

3 proc. dochodząc do 2,662 mld skrzynek po 12-butelek, a do 2017 wzrośnie o 4,97 proc. W Chinach nastąpił wprawdzie spadek w 2013 r. o 2,2 proc. po nieprzerwanym wzroście o 20-25 proc. rocznie, ale w latach 2013-17 powinno nastąpić zdecydowane ożywienie, o 33,8 proc. do 230 mln skrzynek. W całej Azji przewiduje się wzrost o 23 proc. przy spadku w Europie o 0,14 proc. i wzroście w USA o 9 proc.

Reklama
Reklama

Jedenaste opracowanie dotyczące koniunktury firmowane przez Vinexpo dotyczy zmian tendencji w produkcji, spożycia i międzynarodowego handlu winami i mocnymi alkoholami 28 krajów producentów ze 110 krajami importerów.

Ambicją z Chin — liderem w produkcji

W ciągu kilku lat Chiny awansowały na piąte miejsce na świecie w produkcji wina. Ale ambicje tego kraju są znacznie większe

Chińska klasa średnia licząca 400 mln konsumentów chce coraz bardziej korzystać z zachodnich artykułów spożywczych w miarę zwiększania swych dochodów i poprawy warunków życia. — Rynek win w Chinach ma ogromny potencjał, to szansa dla Francji — uważa ambasador tego kraju w Paryżu, Wu Jianmin — Kiedy Chińczycy zaczęli pić francuskie winni, był to produkt luksusowy. Teraz jest w zasięgu możliwości finansowych klasy średniej.

Francuskie wina dominują na chińskim rynku, z udziałem prawie 50 proc., znacznie wyprzedzając Australię i Hiszpanię. Chiny są największym importerem win z regionu Bordeaux. — Bardzo drogie trunki są kupowane przez mieszkańców miast jako symbol luksusu związanego z Francją — tłumaczy naukowiec z CNRS, Boris Petric. — Tradycja dawania prezentów w Chinach jest mocno zakorzeniona, czasem podarowane wino może trafić na wystawę sklepową, więc nie należy mylić sprzedaży ze spożyciem. Istnieje jednak mały segment amatorów i powstają winiarnie.

Nauka enologii we Francji

Chińscy inwestorzy interesują się coraz bardziej francuskimi winnicami nie tylko w regionie Bordeaux, ale także w Burgundii, dorzeczu Loary czy w Langwedocji-Roussillon. Chińscy studenci enologii nadal napływają tłumnie do francuskich szkół. Francuskie wina, mimo niekwestionowanego panowania w Chinach, tracą na rzecz europejskich konkurentów zwłaszcza w Hiszpanii i Włoszech.

Francuskie firmy zachęcone potencjałem chińskiego rynku inwestują w tym kraju. Rząd w Pekinie sprzyja zwłaszcza inwestycjom w zakładanie winnic w regionach ubogich albo o warunkach pół-pustynnych, np. w Ningxia czy Xinjiangu. Chińczycy chcą odgrywać kluczową rolę w branży winiarskiej, postanowili stać się w ciągu 5 lat krajem o największej powierzchni winnic i wielkości produkcji.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama