Skoda nie do pobicia

Rekordowe wyniki sprzedaży czeskiej marki dzięki nowym modelom

Publikacja: 26.03.2014 09:57

Skoda liderem sprzedaży w Polsce

Skoda liderem sprzedaży w Polsce

Foto: Bloomberg

Kryzys w branży motoryzacyjnej w ogóle nie przeszkadza Skodzie. W lutym zarejestrowała ona w Polsce ponad 4,8 tys. samochodów. To jeden z najlepszych wyników w historii czeskiej marki na naszym rynku, która zakończyła ubiegły rok na pozycji niekwestionowanego lidera piaty raz z rzędu. Także na świecie Czesi maja powody do zadowolenia. Liczba sprzedanych samochodów sięgnęła 920,8 tys. sztuk. Teraz marka celuje w milion. W roku 2018 ma się powiększyć do 1,5 mln.

Te świetne wyniki to przede wszystkim zasługa atrakcyjnych nowości modelowych. Do 2016 roku Skoda chce co sześć miesięcy wypuszczać nowy lub odświeżony model samochodu. W ubiegłym roku wprowadziła ich osiem.

Octavia pomaga zwiększyć sprzedaż

Lokomotywą sprzedaży jest mocno odświeżona Octavia - samochód klasyfikowany w grupie aut kompaktowych, lecz wymiarami pasujący bardziej do klasy średniej. Nowa generacja tego auta, która pojawiła się w salonach w listopadzie ubiegłego roku, pomogła zwiększyć sprzedaż na rynkach zachodniej części Europy o 3 proc. W samym grudniu popyt na ten model zwiększył się przeszło dwukrotnie.

Coraz więcej klientów zdobywa jednak Rapid – tańszy model, klasyfikowany pomiędzy Fabią a Octavią. wprowadzony na rynek w 2012 roku i znalazł już przeszło 130 tys. nabywców. Konkuruje z Fordem Focusem, Volkswagenem Golfem, Oplem Astrą i Toyotą z modelami Auris i Yaris. Mimo kompaktowych rozmiarów – 4,48 metra długości i 1,7 metra szerokości – Rapid zapewnia dużo przestrzeni. Zarówno dla kierowcy i pasażera z przodu, jak i osób podróżujących na tylnym siedzeniu. Bagażnik oferuje 415 litrów pojemności, a po złożeniu oparć kanapy nawet 1380 litrów. Ciekawa jest zwłaszcza wersja spaceback z ogromnym, przeszklonym dachem. Ten ostatni wymaga co prawda dopłaty w wysokości 2,8 tys. zł, ale oferuje fantastyczne wrażenia dzięki rozmiarom: część przeźroczysta ma 1,2 metra długości i prawie 80 centymetrów szerokości.

Rapid już w założeniach został stworzony jako samochód globalny, adresowany na rynki wszystkich szerokości geograficznych. W marcu rozpoczęła się produkcja Rapida w Rosji. Samochód wyjeżdża z fabryki w Kałudze, położonej na południowy zachód od Moskwy. Prócz Czech oraz Rosji, auto produkowane jest także w Indiach oraz Chinach.

Zobacz nowe modele Skody

Ten ostatni rynek jest dla Skody jednym z najbardziej perspektywicznych. Podobnie jak Rosja. Na obu Skoda jest kluczowym elementem globalnej ekspansji koncernu Volkswagena, do którego należy czeska marka.

Sama Skoda jest jednym z najstarszych na świecie producentów samochodów. Jej historia sięga 1895 roku, kiedy mechanik Vaclav Laurin i księgowy Vaclav Klement założyli manufakturę produkującą rowery, od 1898 – motocykle, a w 1905 roku zbudowali pierwszy czterokołowy pojazd. W 1925  roku ich spółka połączyła się z koncernem Skoda, który jeszcze przez I wojną światową był potężną fabryką zbrojeniową i wytwórcą ciężkiego sprzętu, w tym silników lotniczych. Produkcja samochodów zaczęła szybko się rozwijać: jeszcze przed 1939 rokiem w zakładach powstawały samochody osobowe, sportowe, autobusy, a także ciągniki rolnicze i ciężarówki. Po wojnie zakłady upaństwowiono, ale nowe modele zaczęły powstawać dopiero w połowie lat pięćdziesiątych.

Skoda zyskała na połączeniu z Volkswagenem

Obecnie zwiększając sprzedaż i budując potencjał marki Skoda dyskontuje swój mariaż z Volkswagenem: to dzięki wejściu w skład grupy niemieckiego potentata motoryzacyjnego jej pozycja tak szybko rośnie. Szansa pojawiła się po upadku socjalizmu. W 1990 roku Skoda intensywnie poszukiwała strategicznego partnera. Był to okres, gdy ważyły się losy wielkich państwowych przedsiębiorstw, usiłujących dopasować się do nowej rzeczywistości gospodarczej. Z grupy konkurentów, do której należały m.in. koncerny General Motors, Fiat, Volkswagen, BMW ostatecznie wybrano Volkswagena. Zapisy umowy gwarantowały kwotę dziewięciu miliardów marek inwestycji do roku 2000. Podobnie, jak zachowanie marki – same prawa do znaku firmowego, odkupione od Škoda Pilzno, kosztowały Volkswagena 330 milionów koron. Jeszcze w tym samym roku, w którym nastąpiła fuzja, rozpoczęto pierwsze inwestycje w czechosłowackie fabryki. Zbudowano nowe tłocznie i lakiernie, zmodernizowano wszystkie linie technologiczne. Rozpoczęto także systematyczne szkolenia pracowników i kadry zarządzającej.

Skodę włączono w jego struktury 16 kwietnia 1991 roku. Dziś widać, że decyzja była bardzo korzystna dla obu stron. Skoda zyskała kapitał, nowoczesne technologie, nowe kanały dystrybucji i szybko zaczęła umacniać swoją pozycje na rynkach zachodnioeuropejskich, w tym na największym rynku niemieckim. Z kolei Volkswagen stał się właścicielem firmy z ogromnym potencjałem, która zasadniczo wzmocniła potęgę koncernu. W 1996 roku fabryka w Mlada Boleslav zajęła pierwsze miejsce wewnątrz grupy w testach porównawczych pod względem jakości i satysfakcji klientów.

Czesi na zlecenie Volkswagena przygotowali także nową płytę podłogową dla całej Grupy, na której powstawały m.in. Skoda Fabia, VW Polo i Seat Ibiza. To sprawiło, że Skoda z jednej z części składowych koncernu stała się jego najważniejszym zapleczem.

W niedalekiej przyszłości można się spodziewać dalszego umocnienia pozycji Skody na światowych rynkach. Na ostatnich targach motoryzacyjnych w Genewie Skoda zaprezentowała spektakularne studium Skoda VisionC. Zdaniem analityków rynku, auta zbudowane na jego podstawie będą przynosić Skodzie kolejne rekordowe wzrosty sprzedaży.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?