Proszek do prania z nazistowskim pozdrowieniem

Koncern Procter&Gamble wycofał z rynku proszek do prania "Ariel 88", bo liczba 88 kojarzy się z nazistowskim pozdrowieniem "Heil Hitler". Koncern przeprasza i wycofuje kontrowersyjny produkt.

Publikacja: 10.05.2014 11:31

Proszek do prania z nazistowskim pozdrowieniem

Foto: Bloomberg

Litera H jest ósmą literą alfabetu, dlatego niemieccy neonaziści liczbę 88 kojarzą z nazistowskim pozdrowieniem "Heil Hitler", którego publiczne użycie jest w Niemczech zakazane.

Procter&Gamble tłumaczy, że liczba 88 odnosi się do ilości prań, jakie można wykonać za pomocą proszku znajdującego się w jednym opakowaniu. Rzeczniczka koncernu zapewniła, że w żadnym wypadku nie chodziło o jakąkolwiek prowokację i dodała, że firma przestała sprzedawać kontrowersyjny produkt, jak tylko zauważono "błąd". Niestety - jak sama przyznała - było to już nieco za późno. Proszek trafił do sklepów.

Na dodatek obok liczby 88 na opakowaniu proszku, które łudząco przypomina koszulkę piłkarskiej reprezentacji Niemiec, znalazły się takie informacje jak: "nowe skoncentrowanie" i "szczególna czystość". Pojęcia te mogą być kojarzone z niemieckim zbrodniami i hitlerowską polityką rasową.

Niemieccy internauci nie zostawili suchej nitki na Procter&Gamble – sugerując, że teraz pora na „Ariel SS" – Super Sauber (idealnie czysty). Natomiast niemiecka prasa pisze, że nowy produkt został wprowadzony na rynek w związku ze zbliżającymi się mistrzostwami świata w piłce nożnej.

Nie jest to jedyna "niestosowna" liczba w Niemczech, także 18 jest na cenzurowanym, ponieważ jest ona synonimem nazwiska Adolf Hitler. Niemcy unikają też niektórych skrótów: KZ, SS czy SA Jedynie na tablicach rejestracyjnych z Hamburga można znaleźć HH.

Niemiecka prasa przypomina, że jeszcze kilka lat temu Procter&Gamble wypuścił w intrenecie grę w której występował Adolf Hitler. Gracz mógł go oblać płynem do prania, a wtedy dyktator cudownie zamieniał się w Mahatmę Gandhiego lub Charlie Chaplina. Pikanterii dodaje fakt, ze w tej samej grze występował były prezydent USA George W. Bush, jako paskudna plama, którą można było usunąć za pomocą produktów Procter&Gamble.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?