RTV AGD traci po plajcie Avansu

Dwie upadłości dużych sieci sprzedaży w kilka miesięcy fatalnie wpływają na wizerunek branży. Najmocniej odczuwają to dystrybutorzy elektroniki.

Aktualizacja: 22.05.2014 09:37 Publikacja: 22.05.2014 01:59

RTV AGD traci po plajcie Avansu

Foto: Bloomberg

Część producentów i dystrybutorów hurtowych RTV AGD już otrzymało informacje od ubezpieczycieli o znacznym obcięciu limitów transakcji, które mogą być objęte ochroną w razie upadłości detalistów (w ramach ubezpieczenia należności), wynika z nieoficjalnych informacji „Rz".  Mowa jest nawet o 50-proc. redukcji limitów. Siecią, która może takie praktyki odczuć najmocniej, miałby być Neonet.

Branża w dołku

To efekt upadłości likwidacyjnej spółki Domex zarządzającej siecią sklepów Avans. Pod względem liczby placówek był to trzeci co do wielkości gracz na rynku detalicznej sprzedaży sprzętu elektronicznego. – Dopiero co upadłość ogłosił też Mix Electronics, dlatego obraz sytuacji w branży jest fatalny – mówi jeden z większych producentów sprzętu w Polsce.

– Znamy obecną sytuację z upadłością firmy Domex i bacznie przyglądamy się rozwojowi wydarzeń. Obecnie nie mamy żadnych problemów we współpracy z firmą Neonet – zapewnia Grzegorz Ochędzan, dyrektor finansowy AB SA, dystrybutora sprzętu elektronicznego.

Sam Neonet również twierdzi, że sytuacja jest pod kontrolą. – Obecnie upadłość likwidacyjna spółki Domex nie ma bezpośredniego przełożenia na naszą działalność operacyjną oraz finansową. Upadłość podmiotu działającego w tej samej branży, przy wzrastających wydatkach konsumpcyjnych społeczeństwa, stanowi dla nas szansę zwiększenia obrotów i szybszy wzrost – komentuje Marcin Strach, dyrektor finansowy Neonetu.

Jego firma wymieniana jest jako jeden z głównych kandydatów do przejęcia przynajmniej części upadłej sieci Avans, którą zarządzał Domex. – Przewidując możliwe kłopoty finansowe konkurentów, podjęliśmy na początku stycznia 2014 r. decyzję o istotnej redukcji stanów magazynowych skutkującą zmniejszeniem zapotrzebowania na kapitał pracujący – dodaje Marcin Strach. – Skutkiem jest zdrowa struktura aktywów i pasywów oraz przygotowanie do potencjalnej akwizycji rentownych lokalizacji [sklepów – red.], o ile pojawi się taka możliwość.

Avans z rąk do rąk

Nieoficjalnie dostawcy mówią, że pozostałe sieci sprzedające elektronikę też muszą się liczyć z problemami, dopóki sytuacja się nie uspokoi. Firmy te jednak starają się trzymać fason. –  Do nas takie sygnały nie dotarły – zapewnia Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.

Nastroje unormowałoby uregulowanie sytuacji Avansu. Aktywami firmy może być zainteresowany, obok Neonetu, Media Expert. Ku zaskoczeniu rynku taką wolę zadeklarowała też firma Action, jeden z czołowych dystrybutorów elektroniki. – Obecnie są prowadzone rozmowy z syndykiem i od ich przebiegu będą zależały dalsze kroki – podaje biuro prasowe Action. Firma nie precyzuje, czy interesują ją sklepy czy też w grę wchodzi także przejęcie praw do marki Avans. W razie realizacji tego scenariusza byłby to już trzeci właściciel.

Avans był jednym z największych sprzedawców sprzętu elektronicznego w Polsce – Domex tylko w 2012 r. miał przychody przekraczające 1 mld zł. Dystans miedzy nim a właścicielami sieci Media Markt, Saturn czy RTV Euro AGD jest spory, ale firma zapowiadała dalszy intensywny rozwój i wchodzenie w nowe segmenty rynku z internetowym kanałem dystrybucji na czele.

Na rynku panuje mordercza konkurencja, a Polacy niezbyt są skłonni do zwiększania wydatków na sprzęt elektroniczny. Wartość rynku w ciągu ostatnich lat rośnie co najwyżej kilka procent rocznie, ale przeważa trend spadkowy. Firma Euromonitor International podaje, że wartość całego polskiego rynku handlu detalicznego sprzętem elektronicznym wynosi ok. 20 mld zł.

Sklepów ubywa

Sprzęt elektroniczny w Polsce sprzedaje ponad 6 tys. tradycyjnych sklepów, ale ich liczba od kilku lat. systematycznie spada Co roku zamykanych jest co najmniej 100–200 placówek. Ten rok przyniesie zapewne znacznie gorszy wynik.

Po pierwsze będzie to efekt restrukturyzacji sieci prowadzonej przez Mix Elektronics – firma zarządzała siecią ponad 200 placówek. Z kolei Avans to 250 sklepów własnych jak i ponad 200 placówek w ramach sieci franczyzowej. Nie wiadomo, czy właściciele tych lokali będą chcieli nadal działać w tak ryzykownej branży jak handel elektroniką. Domex był na rynku także liczącym się hurtownikiem, dlatego jego upadłość wywrze dużo większy wpływ na wyniki branży, niż może to się wydawać na pierwszy rzut oka.

Całą branżę boli też ostra konkurencja sklepów internetowych, które przy znacznie niższych kosztach działania są w stanie zaproponować nieosiągalne dla wielu tradycyjnych placówek promocje i rabaty. Według serwisu Sklepy24.pl elektronikę można już kupić w ponad 2 tys. e-sklepów, a ich liczba w dalszym ciągu rośnie i nic nie wskazuje na odwrócenie tego trendu.

Rośnie siła handlu internetowego

W 2013 r. udział sprzedaży elektronicznej w handlu detalicznym wynosił zaledwie 4 proc., wynika z  danych firmy Boston Consulting Group. Ten segment rośnie jednak nawet kilkakrotnie szybciej niż cały rynek, dlatego w najbliższych latach należy się spodziewać szybkiego umacniania się jego pozycji. Zgodnie z prognozami BCG w 2020 r. Polacy w e-sklepach wydadzą już 94 mld zł, w 2014 r. ma to być 31 mld zł. BCG prognozuje, że liczba osób korzystających z internetu do 2020 r. wzrośnie w naszym kraju już do 25 mln, a każdy z nich będzie spędzał na surfowaniu po sieci średnio dwie godziny dziennie. Obecnie jest to 1–1,5 godziny. Czeka nas także rekordowy wzrost liczby używanych smartfonów, których może być wtedy aż 50 mln. Na razie Polacy kupili ok. 11 mln sztuk tego typu sprzętu. Z kolei w przypadku tabletów należy się spodziewać wzrostu ich liczby z obecnych 2 mln nawet do 25 mln. Internet podbija nowe segmenty rynku, wydawało się, zarezerwowane dla tradycyjnego handlu. Gemius podaje, że zakupy spożywcze w sieci choć raz zrobiło już ponad 4 mln dorosłych Polaków. Grupa ta błyskawicznie rośnie. Chęć skorzystania z takiej usługi zapowiada co trzeci ankietowany użytkownik internetu w Polsce. – Wartość tego rynku można szacować w tym roku już na co najmniej 1 mld zł. To najszybciej rosnący segment rynku internetowego i jeszcze długo się to nie zmieni – mówił Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Z cyklicznego badania serwisu Sklepy24.pl wynika, że na koniec 2013 r. działało już 391 e-sklepów z żywnością, a prognoza na ten rok przewiduje uruchomienie 40 kolejnych.

Część producentów i dystrybutorów hurtowych RTV AGD już otrzymało informacje od ubezpieczycieli o znacznym obcięciu limitów transakcji, które mogą być objęte ochroną w razie upadłości detalistów (w ramach ubezpieczenia należności), wynika z nieoficjalnych informacji „Rz".  Mowa jest nawet o 50-proc. redukcji limitów. Siecią, która może takie praktyki odczuć najmocniej, miałby być Neonet.

Branża w dołku

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca