Emirates chce oszczędniejszych superjumbo

Przewoźnik z Dubaju, Emirates mógłby kupić dodatkowe 60-80 superjumbo, jeśli Airbus wyposaży je do 2020 r. w oszczędniejsze silniki

Publikacja: 20.07.2014 15:52

Emirates chce oszczędniejszych superjumbo

Foto: Bloomberg

Do listopada Emirates zamówił 140 samolotów A380 i jest największym klientem na te maszyny. — Powiedzieliśmy jasno Airbusowi, że jeśli uruchomi produkcję A380neo, to kupimy je — powiedział prezes Jim Clark. Przewoźnik już wcześniej wyraził zainteresowanie, by wnioski z innych modeli Airbusa polegające na zmianie silników (neo) wprowadzono w A380. Clark mówił w czerwcu, że nowe silniki dałyby lepsze osiągi o 10-12 proc.

Airbus odmawiał dotąd zobowiązania się do przeróbek w superjumbo, ograniczał się do mówienia, że rozpatrzy takie rozwiązania w samolocie, który wejdzie do eksploatacji w latach 20.

Clark zapowiedział przeniesienie Emirates na nowe większe lotnisko po 2020 r. i zwiększenie floty superjumbo z 50 obecnie do 180.

Drzwi bezpieczne, ale sprawdzane

Airbus uspokajał odrębnie, że problemy z drzwiami w A380 nie opóźnią dojścia do równowagi w tym programie. Producent stwierdził, że trwają testy usprawnień w drzwiach wprowadzane po niedawnej zmianie kursu i kilku incydentach z hałasem na pokładzie. Cały program ma planowo osiągnąć równowagę finansową w 2015 r. „ To kwestia komfortu, nie bezpieczeństwa" — wyjaśnił Airbus. Problem drzwi nie zmienia planów dostarczania 30 samolotów rocznie.

4 stycznia samolot Singapore Airlines z 494 osobami na pokładzie lądował awaryjnie w Baku, gdy problemy ze szczelnością drzwi doprowadziły do wypadnięcia masek tlenowych. Niemiecka rozgłośnia NRD podała, że sprawdzenie i zmodyfikowanie wszystkich drzwi spowoduje kilkuletnie opóźnienie w dojściu do równowagi programu A380. Informacja ta zwróciła uwagę na superjumbo, po wcześniejszej krytyce przez Qatar Airways jakości wykończenia kabiny.

To doprowadziło do opóźnienia dostawy pierwszego z trzech A380, a prezes Qatar, Akbar al-Baker zażądał kompensaty za zwłokę i dodał, że oprócz problemów z kabiną do zwłoki doszło też z innego powodu, ale nie powiedział z jakiego.

Rzecznik Airbusa podał, że nowe rozwiązanie dla drzwi powinno być zatwierdzone na jesieni przez europejskie władze bezpieczeństwa transportu i zostanie wprowadzone we wszystkich maszynach opuszczające hangar od 2015 r., a w maszynach już używanych będzie stopniowo wymienianeą. Obecny plan zakłada wymianę podczas regularnych przeglądów serwisowych, co oznacza, że samoloty nie zostaną na ziemi dłużej niż zwykle. Producent ma zamówienia na 324 samoloty, a każdy ma 16 drzwi, dotąd dostarczył 135 sztuk 11 klientom.

Airbus podał, że oznaki zmęczenia stwierdzono w niecałych 10 procentach w sprawdzonych ponad 400 drzwiach A380.

Do listopada Emirates zamówił 140 samolotów A380 i jest największym klientem na te maszyny. — Powiedzieliśmy jasno Airbusowi, że jeśli uruchomi produkcję A380neo, to kupimy je — powiedział prezes Jim Clark. Przewoźnik już wcześniej wyraził zainteresowanie, by wnioski z innych modeli Airbusa polegające na zmianie silników (neo) wprowadzono w A380. Clark mówił w czerwcu, że nowe silniki dałyby lepsze osiągi o 10-12 proc.

Airbus odmawiał dotąd zobowiązania się do przeróbek w superjumbo, ograniczał się do mówienia, że rozpatrzy takie rozwiązania w samolocie, który wejdzie do eksploatacji w latach 20.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?