Miliardy euro na inwestycje w infrastrukturze

Prawie 12 miliardów euro wyda Unia Europejska na dofinansowanie w państwach członkowskich inwestycji związanych z poprawą połączeń transportowych.

Publikacja: 11.09.2014 14:16

W czwartek UE wezwała do zgłaszania projektów zagospodarowania tych pieniędzy. Jest to największy, do tej pory, budżet UE przeznaczony na infrastrukturę transportową. Państwa członkowskie mają czas na przedstawienie ofert do 26 lutego 2015 roku.

Dofinansowane zostaną przedsięwzięcia na 9 głównych korytarzach transportowych, które mają razem stanowić bazową sieć unijnego transportu. Inwestycje mają radykalnie usprawnić ruch na osi Wschód-Zachód poprzez usunięcie tzw. wąskich gardeł i ułatwienie transgranicznej działalności przewozowej na potrzeby przedsiębiorstw i obywateli w całej UE. Dwa z tych korytarzy przebiegają przez Polskę.

- Nakłady na sieć transportową mają kapitalne znaczenie dla ożywienia koniunktury. Rejony Europy, które nie dysponują odpowiednimi połączeniami transportowymi, nie mogą spodziewać się wzrostu ani lepszej koniunktury – zapowiada odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, Siim Kallas.

Finansowanie inwestycji transportowych ze środków UE zwiększyło się trzykrotnie wobec 8 mld w latach 2007-2013, osiągając poziom 26 mld euro na lata 2014-2020 w ramach nowego instrumentu „Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility). Jest to pierwsza transza nowych funduszy, które zostaną udostępnione dla sektora transportu. Wszystkie te działania - potrojenie funduszy przeznaczonych na transport w połączeniu z decyzją o ścisłym skoncentrowaniu funduszy wzdłuż 9 głównych unijnych korytarzy transportowych – mają być najbardziej radykalnym zwrotem w polityce UE w zakresie infrastruktury transportowej.

Nowa sieć bazowa, która ma zostać utworzona do 2030 roku, połączy 94 główne porty Europy (połączenia kolejowe i drogowe) i 38 kluczowych portów lotniczych z połączeniami kolejowymi do dużych miast. Jednocześnie 15 tys. km linii kolejowych zostanie przystosowanych do dużych prędkości, zrealizowanych zostanie 35 dużych projektów transgranicznych mających na celu usunięcie wąskich gardeł.

Projekty, które otrzymają fundusze unijne, muszą być współfinansowane przez państwa członkowskie. Ostateczne decyzje co do przydzielenia środków na konkretne przedsięwzięcia, zostaną ogłoszone latem 2015 roku.

W czwartek UE wezwała do zgłaszania projektów zagospodarowania tych pieniędzy. Jest to największy, do tej pory, budżet UE przeznaczony na infrastrukturę transportową. Państwa członkowskie mają czas na przedstawienie ofert do 26 lutego 2015 roku.

Dofinansowane zostaną przedsięwzięcia na 9 głównych korytarzach transportowych, które mają razem stanowić bazową sieć unijnego transportu. Inwestycje mają radykalnie usprawnić ruch na osi Wschód-Zachód poprzez usunięcie tzw. wąskich gardeł i ułatwienie transgranicznej działalności przewozowej na potrzeby przedsiębiorstw i obywateli w całej UE. Dwa z tych korytarzy przebiegają przez Polskę.

Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów