W czwartek UE wezwała do zgłaszania projektów zagospodarowania tych pieniędzy. Jest to największy, do tej pory, budżet UE przeznaczony na infrastrukturę transportową. Państwa członkowskie mają czas na przedstawienie ofert do 26 lutego 2015 roku.
Dofinansowane zostaną przedsięwzięcia na 9 głównych korytarzach transportowych, które mają razem stanowić bazową sieć unijnego transportu. Inwestycje mają radykalnie usprawnić ruch na osi Wschód-Zachód poprzez usunięcie tzw. wąskich gardeł i ułatwienie transgranicznej działalności przewozowej na potrzeby przedsiębiorstw i obywateli w całej UE. Dwa z tych korytarzy przebiegają przez Polskę.
- Nakłady na sieć transportową mają kapitalne znaczenie dla ożywienia koniunktury. Rejony Europy, które nie dysponują odpowiednimi połączeniami transportowymi, nie mogą spodziewać się wzrostu ani lepszej koniunktury – zapowiada odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, Siim Kallas.
Finansowanie inwestycji transportowych ze środków UE zwiększyło się trzykrotnie wobec 8 mld w latach 2007-2013, osiągając poziom 26 mld euro na lata 2014-2020 w ramach nowego instrumentu „Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility). Jest to pierwsza transza nowych funduszy, które zostaną udostępnione dla sektora transportu. Wszystkie te działania - potrojenie funduszy przeznaczonych na transport w połączeniu z decyzją o ścisłym skoncentrowaniu funduszy wzdłuż 9 głównych unijnych korytarzy transportowych – mają być najbardziej radykalnym zwrotem w polityce UE w zakresie infrastruktury transportowej.
Nowa sieć bazowa, która ma zostać utworzona do 2030 roku, połączy 94 główne porty Europy (połączenia kolejowe i drogowe) i 38 kluczowych portów lotniczych z połączeniami kolejowymi do dużych miast. Jednocześnie 15 tys. km linii kolejowych zostanie przystosowanych do dużych prędkości, zrealizowanych zostanie 35 dużych projektów transgranicznych mających na celu usunięcie wąskich gardeł.