Firmy prowadzą wojny cenowe

W Polsce i na świecie wciąż najczęściej o klientów walczy się właśnie na ceny. Firmy widzą w tym wojnę wywołaną przez konkurentów.

Publikacja: 15.09.2014 03:48

Firmy prowadzą wojny cenowe

Foto: Bloomberg

Wystarczy zwrócić uwagę na przekaz reklam, aby się okazało, że konkurencja cenowa to wciąż najpopularniejsza metoda walki o klienta. Potwierdza to także międzynarodowe badanie firmy doradczej Simon-Kucher & Partners (SKP), w którym aż 83 proc. firm zadeklarowało, że spotyka się z rosnącą presją cenową. W Polsce odczuwa ją tylko nieznacznie mniej (81 proc.).

Na świecie aż 58 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że obecnie prowadzi jakąś wojnę cenową. – 89 proc. uczestników o jej wywołanie obwinia konkurencję – podaje SKP. Wyniki w Polsce są inne: w wojnach cenowych uczestniczy 43 proc., a kolejne 10 proc. je zauważa, choć nie bierze udziału.

Dlatego, choć firmy chcą wprowadzać podwyżki cen, udaje się im to  tylko w ograniczonym zakresie. W skali światowej firmy potrafią zwiększyć je średnio tylko o 1,9 proc. na każde planowane 5 proc. podwyżki. Jak podaje SKP, to najniższa odnotowana dotychczas w badaniu stopa realizacji wzrostu cen. Dwa lata temu firmy deklarowały, że udawało im się przeciętnie zrealizować około połowy zamierzonych podwyżek cen.

Wynik polskich firm jest zgodny ze światowym trendem – realizują niemal 2-proc. podwyżki, ale jednocześnie aż 35 proc. zostało zmuszone do obniżek, a kolejne 38 proc. zachowało ceny na niezmienionym poziomie.

– Każda podwyżka to igranie z ogniem, ponieważ polscy konsumenci są niesłychanie wyczuleni na tym punkcie, a teraz jeszcze dzięki internetowi mogą koszty dokładnie porównywać – przyznaje prezes firmy importującej elektronikę.

Z różnych badań wynika, że z reguły dla ponad 70 proc. ankietowanych właśnie cena jest głównym czynnikiem branym pod uwagę podczas zakupów – zarówno  produktów spożywczych, jak i innych kategorii. I to mimo że rośnie znaczenie innych czynników, jak np. jakość, a podczas e-zakupów także czasu dostawy.

Ponieważ podwyżki są tak trudne do wprowadzenia, firmy starają się wprowadzać na rynek nowe produkty i w ten sposób walczyć ze spadającymi marżami. Dla ponad trzech czwartych to główny sposób obrony przed presją cenową. Jednak zdaniem aż 72 proc. ankietowanych taka strategia nie spełnia pokładanych w niej oczekiwań.

Firmy mają problemy z właściwą wyceną swoich produktów i innowacji rynkowych na takim poziomie, aby klienci chętnie wyłożyli oczekiwaną kwotę. Simon-Kucher & Partners podkreśla w raporcie, że profesjonalne podejście do zarządzania cenami polega na uwzględnianiu tej kwestii, począwszy od samego pomysłu na nowy produkt czy innowację po bieżące monitorowanie spodziewanych efektów po wprowadzeniu na rynek.

Wystarczy zwrócić uwagę na przekaz reklam, aby się okazało, że konkurencja cenowa to wciąż najpopularniejsza metoda walki o klienta. Potwierdza to także międzynarodowe badanie firmy doradczej Simon-Kucher & Partners (SKP), w którym aż 83 proc. firm zadeklarowało, że spotyka się z rosnącą presją cenową. W Polsce odczuwa ją tylko nieznacznie mniej (81 proc.).

Na świecie aż 58 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że obecnie prowadzi jakąś wojnę cenową. – 89 proc. uczestników o jej wywołanie obwinia konkurencję – podaje SKP. Wyniki w Polsce są inne: w wojnach cenowych uczestniczy 43 proc., a kolejne 10 proc. je zauważa, choć nie bierze udziału.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?