Reklama

Chiny pomagają Peugeotowi

Doskonała sprzedaż w Chinach pozwoliła PSA Peugeot Citroen poprawić bilans kwartalny i daje Francuzom więcej czasu na wyjście z trudnej sytuacji.

Publikacja: 23.10.2014 11:15

Peugeot, który dostał od skarbu państwa i chińskiego partnera Dongfeng Motor 3 mld euro za sprzedanie po 14 proc. udziałów, zwiększył w III kwartale obroty o 1,6 proc. do 12,3 mld euro dzięki skokowi dostaw w Chinach o 55 proc. Pod rządami nowego szefa Carlosa Tavaresa firma stara się zmniejszyć koszty, uporządkować gamę modeli i podwyższyć ich ceny, aby osiągnąć w 2018 r. marżę operacyjną 2 proc.

Wsparcie od państwa i Dongfenga praktycznie uratowało francuską firmę. Peugeot poprawił prognozę rocznej sprzedaży w Europie, gdzie nadal osiąga 60 proc. sprzedaży, ale obniżył ocenę dla Ameryki Płd. i Rosji. Przychody z zasadniczej działalności, bez produkcji w Chinach, zmalały o 0,8 proc. do 8 mld euro, bo wyższe ceny tylko częściowo pokryły mniejszy wolumen sprzedaży i niekorzystne wahania kursów walutowych. Jeśli uwzględnić jednak przychody ze sprzedaży spółek j.v. z Dongfengiem i Changan Automobile Group, to obroty kwartalne wzrosły o 2,7 proc. Sprzedaż pojazdów wzrosła o 5,4 proc. do 644 tys., ale bez Chin i Azji Płd. -Wsch. zmalała o 4,8 proc. do 461 tys.

Sanacja firmy

Ostatnie dane dotyczyły wyłącznie sprzedaży, inwestorzy otrzymają pełniejszy obraz sytuacji i dotychczasowego dorobku planu odrodzenia „Back in Race" po opublikowaniu przez Peugeota pełnego bilansu w lutym.

Prezes Tavares wprowadził w firmie w sposób niedostrzegalny większą dyscyplinę cenową w Europie - ocenia analityk z BNP Paribas Exane Stuart Pearson. Jego zdaniem to właśnie na wyższe ceny przypadł wzrost obrotów o 2,2 proc. Spodziewa się, że wyniki II półrocza będą znowu lepsze od oczekiwań.

Szef pionu finansowego, Jean-Baptiste de Chatillon wyjaśnił analitykom, że nie doszło do zwiększenia rentowności, bo znaczną część tego co dały wyższe ceny została pochłonięta przez słabnące argentyńskie peso i brazylijski real. W innych krajach korzyści były odczuwalne. Nowe modele, np. kompaktowy 308 kosztują trochę więcej, a na starsze modele rabaty są mniejsze — dodał. W Argentynie Peugeot zlikwiduje 1200 miejsc pracy.

Reklama
Reklama

Peugeot podwyższył do 4-5 proc. z dotychczasowych 3 proc. prognozę wzrostu rynku europejskiego w 2014 r. Popyt w Rosji zmaleje o 15 proc., a nie o 10, jak zakładano dotąd. Rynek latynoski zmaleje o 10 proc., w lipcu Peugeot zakładał spadek o 7 proc.

Analitycy uprzedzają, aby dobra sprzedaż w Chinach nie odwróciła uwagi Peugeota od zasadniczych wyzwań.

— Bez Chin nie będzie mu łatwo — uważa Arndt Ellinghorst z International Strategy & Investment. — PSA będzie potrzebować bardzo dużo czasu, aby osiągać zdecydowane wyniki. Rynek europejski jest w zastoju, Renault wymienia większość modeli na nowsze, a to nie ułatwia sprawy.

Peugeot, który dostał od skarbu państwa i chińskiego partnera Dongfeng Motor 3 mld euro za sprzedanie po 14 proc. udziałów, zwiększył w III kwartale obroty o 1,6 proc. do 12,3 mld euro dzięki skokowi dostaw w Chinach o 55 proc. Pod rządami nowego szefa Carlosa Tavaresa firma stara się zmniejszyć koszty, uporządkować gamę modeli i podwyższyć ich ceny, aby osiągnąć w 2018 r. marżę operacyjną 2 proc.

Wsparcie od państwa i Dongfenga praktycznie uratowało francuską firmę. Peugeot poprawił prognozę rocznej sprzedaży w Europie, gdzie nadal osiąga 60 proc. sprzedaży, ale obniżył ocenę dla Ameryki Płd. i Rosji. Przychody z zasadniczej działalności, bez produkcji w Chinach, zmalały o 0,8 proc. do 8 mld euro, bo wyższe ceny tylko częściowo pokryły mniejszy wolumen sprzedaży i niekorzystne wahania kursów walutowych. Jeśli uwzględnić jednak przychody ze sprzedaży spółek j.v. z Dongfengiem i Changan Automobile Group, to obroty kwartalne wzrosły o 2,7 proc. Sprzedaż pojazdów wzrosła o 5,4 proc. do 644 tys., ale bez Chin i Azji Płd. -Wsch. zmalała o 4,8 proc. do 461 tys.

Reklama
Biznes
Wojsko zmodernizuje samoloty F-16 za ponad 15 mld zł
Biznes
USA i Chiny przedłużają rozejm, KPO dla HoReCa pod lupą, UE murem za Ukrainą
Biznes
Dlaczego warto budować własną zbrojeniówkę? Lekcja kolejna
Biznes
Jak globalne koncerny wspierają Izrael w wojnie w Strefie Gazy
Biznes
Spadek cen mieszkań, Prezydent przeciw wiatrakom, eksport chipów do Chin
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama