Chiny pomagają Peugeotowi

Doskonała sprzedaż w Chinach pozwoliła PSA Peugeot Citroen poprawić bilans kwartalny i daje Francuzom więcej czasu na wyjście z trudnej sytuacji.

Publikacja: 23.10.2014 11:15

Peugeot, który dostał od skarbu państwa i chińskiego partnera Dongfeng Motor 3 mld euro za sprzedanie po 14 proc. udziałów, zwiększył w III kwartale obroty o 1,6 proc. do 12,3 mld euro dzięki skokowi dostaw w Chinach o 55 proc. Pod rządami nowego szefa Carlosa Tavaresa firma stara się zmniejszyć koszty, uporządkować gamę modeli i podwyższyć ich ceny, aby osiągnąć w 2018 r. marżę operacyjną 2 proc.

Wsparcie od państwa i Dongfenga praktycznie uratowało francuską firmę. Peugeot poprawił prognozę rocznej sprzedaży w Europie, gdzie nadal osiąga 60 proc. sprzedaży, ale obniżył ocenę dla Ameryki Płd. i Rosji. Przychody z zasadniczej działalności, bez produkcji w Chinach, zmalały o 0,8 proc. do 8 mld euro, bo wyższe ceny tylko częściowo pokryły mniejszy wolumen sprzedaży i niekorzystne wahania kursów walutowych. Jeśli uwzględnić jednak przychody ze sprzedaży spółek j.v. z Dongfengiem i Changan Automobile Group, to obroty kwartalne wzrosły o 2,7 proc. Sprzedaż pojazdów wzrosła o 5,4 proc. do 644 tys., ale bez Chin i Azji Płd. -Wsch. zmalała o 4,8 proc. do 461 tys.

Sanacja firmy

Ostatnie dane dotyczyły wyłącznie sprzedaży, inwestorzy otrzymają pełniejszy obraz sytuacji i dotychczasowego dorobku planu odrodzenia „Back in Race" po opublikowaniu przez Peugeota pełnego bilansu w lutym.

Prezes Tavares wprowadził w firmie w sposób niedostrzegalny większą dyscyplinę cenową w Europie - ocenia analityk z BNP Paribas Exane Stuart Pearson. Jego zdaniem to właśnie na wyższe ceny przypadł wzrost obrotów o 2,2 proc. Spodziewa się, że wyniki II półrocza będą znowu lepsze od oczekiwań.

Szef pionu finansowego, Jean-Baptiste de Chatillon wyjaśnił analitykom, że nie doszło do zwiększenia rentowności, bo znaczną część tego co dały wyższe ceny została pochłonięta przez słabnące argentyńskie peso i brazylijski real. W innych krajach korzyści były odczuwalne. Nowe modele, np. kompaktowy 308 kosztują trochę więcej, a na starsze modele rabaty są mniejsze — dodał. W Argentynie Peugeot zlikwiduje 1200 miejsc pracy.

Peugeot podwyższył do 4-5 proc. z dotychczasowych 3 proc. prognozę wzrostu rynku europejskiego w 2014 r. Popyt w Rosji zmaleje o 15 proc., a nie o 10, jak zakładano dotąd. Rynek latynoski zmaleje o 10 proc., w lipcu Peugeot zakładał spadek o 7 proc.

Analitycy uprzedzają, aby dobra sprzedaż w Chinach nie odwróciła uwagi Peugeota od zasadniczych wyzwań.

— Bez Chin nie będzie mu łatwo — uważa Arndt Ellinghorst z International Strategy & Investment. — PSA będzie potrzebować bardzo dużo czasu, aby osiągać zdecydowane wyniki. Rynek europejski jest w zastoju, Renault wymienia większość modeli na nowsze, a to nie ułatwia sprawy.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne