Linie chcą jednolitego nieba

Linie lotnicze wezwały Unię Europejską do wywarcia nacisku na realizację planu fuzji krajowych korytarzy, odnawiając debatę o reformie, która grozi kolejną konfrontacją z kontrolerami lotów

Aktualizacja: 09.11.2014 13:53 Publikacja: 09.11.2014 09:34

Linie chcą jednolitego nieba

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Europejskie Zrzeszenie Linii Lotniczych AEA 30 przewoźników skierowało pismo do 28 krajów wzywając je do przełamania impasu i obarcza ich winą za brak woli politycznej. Apel skierowano w związku z nieformalnym spotkaniem w Rzymie ministrów transportu UE, mającym przyspieszyć plan realizacji połączenia najbardziej uczęszczanych szlaków w Jednolite Niebo Europejskie SES, którego pomysł zainicjowano 10 lat temu. AEA podkreśliła, że uproszczenie łamigłówki europejskich tras dałoby liniom lotniczym oszczędności 3 mld euro rocznie, a konsumentom kolejne 6 mld.

Propozycja SES przewiduje podzielenie europejskiej przestrzeni powietrznej na ponadnarodowe bloki operacyjne w ramach najbardziej radykalnych zmian w europejskim systemie ruchu lotniczego.

- Po 10 latach postęp jest niemal zerowy — stwierdziła szefowa działu operacyjnego AEA, Mildred Troegeler. — SES dałby ogromne korzyści konsumentom i środowisku. Konsumenci tracą obecnie 11 mln minut zbędnych opóźnień lotów, a emisje spalin zmalałyby o 8 mln ton.

Przewoźnicy argumentują, że SES pozwoli im planować bardziej bezpośrednie trasy, dając duże oszczędności czasu, paliwa i emisji. Przeciwstawiają nikłe postępy w tworzeniu tego systemu istniejącej już strefie Schengen, gdzie zniesiono granice w ruchu między 26 krajami. — Na lądzie nie ma już granic, a na niebie panuje nadal nacjonalizm — stwierdził rzecznik AEA, Geert Sciot.

Kontrolerzy boją się

Propozycja utworzenia jednolitego nieba wywołała strajki ok. 14 tys. europejskich kontrolerów lotów, zwłaszcza we Francji, gdzie ich związek twierdzi, że chodzi o cięcie kosztów i dojdzie do pogorszenia bezpieczeństwa w powietrzu. Przewoźnicy są zupełnie odwrotnego zdania. — Teraz istnieją w Europie 63 ośrodki kontroli lotów, a w Stanach 20. Stawiamy więc proste pytanie: gdzie dojdzie do likwidacji ośrodków? — stwierdził sekretarz organizacji francuskich kontrolerów SNCTA, Roger Rousseau.

Kontrolerzy twierdzą, że wprawdzie w Stanach wykonuje się więcej lotów dziennie, ale natężenie ruchu u niektórych europejskich przewoźników należy do największych na świecie. Rzecznik niemieckich kontrolerów z GdF stwierdził, że zmuszenie kontrolerów do świadczenia usług niższym kosztem będzie oznaczać mniej pieniędzy na inwestowanie. — Nadal chcą, abyśmy mieli najbardziej nowoczesny sprzęt i odprawiali więcej samolotów przy mniejszej obsadzie osobowej. To po prostu nie zadziała — dodał.

Będzie to najbardziej drażliwa sprawa dla nowej komisarz ds. transportu, Słowenki Violety Bulc. Pojawiły się bowiem krytyczne glosy w krajach Unii, że najnowsza wersja planu, znana jako SES 2+, została oparta na zbyt optymistycznych prognozach ruchu lotniczego i może doprowadzić do nadmiernej regulacji przepisami. Największe zastrzeżenia zgłaszają Francja i Niemcy liczące się ze sprzeciwem organizacji branżowych, zmiany na niebie popierają Wielka Brytania i Włochy, które obecnie przewodniczą gremiom Unii.

Pani komisarz wzywa do elastyczności

Violeta Bulc wezwała na rzymskim spotkaniu kraje Unii do większej elastyczności w tworzeniu nowych korytarzy. - Nie możemy działać w realiach polegających na organizowaniu międzynarodowych lotów według krajowych systemów. Bądźcie elastyczni, a znajdziemy właściwy kompromis - stwierdziła.

Spotkanie zakończyło się bez istotnego porozumienia. Gospodarz, włoski minister transportu, Maurizio Lupi podziękował uczestnikom za otwartą dyskusję, ale zaplanowana później konferencja prasowa została odwołana.

Komunikat jego resortu stwierdził, że stworzono podstawy pod dalszy postęp w perspektywie sesji Rady Europejskiej 3 grudnia w Brukseli, kiedy Lupi przedstawi projekt propozycji reform.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?