Reklama

PwC: firmy wydajana badania i rozwój

Branże powiązane z siecią najszybciej zwiększają wydatki na badania i rozwój. Spadają za to w przemyśle lotniczym i zbrojeniowym, ochronie zdrowia, elektronice, FMCG oraz telekomunikacji

Publikacja: 25.11.2014 10:54

PwC: firmy wydajana badania i rozwój

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

Z raportu Global Innovation 1000 firmy PwC wynika, że o 17 proc. rosną wydatki związane z internetem i rozwojem oprogramowania oraz energetyką i przemysłem chemicznym - 4,2 proc., a także sektorem przemysłowym (4,1 proc.) i motoryzacją (2,1 proc.).

Podczas gdy nakłady przeznaczane na badania i rozwój w dużych firmach kształtują się od kilku lat na coraz niższym poziomie i w tym roku osiągnęły drugi najniższy wynik w dziesięcioletniej historii badania (w 2010 r nakłady spadły o 5,6 proc.). W porównaniu do ubiegłego roku wydatki na B+R wzrosły jedynie o 1,4 proc., podczas gdy w ostatnich dziesięciu latach przeciętny wskaźnik wzrostu wynosił 5,5 proc. Nakłady na innowacje liczone jako procent od przychodów spadły pomiędzy rokiem 2005 a 2014 o 17 proc.

- To, czy dane przedsiębiorstwo osiąga odpowiedni zwrot z inwestycji w B+R jest w dużo większym stopniu uzależnione od spójności strategii prac rozwojowych ze strategią biznesową oraz zdolności firmy do generowania i prowadzenia portfela ambitnych i wartościowych projektów innowacyjnych. Te czynniki są mocno powiązane z kulturą organizacyjną i jakością zarządzania konkretnej firmy – podkreśla Paweł Bochniarz, dyrektor w zespole Innovation Advisory w PwC.

Jak pokazują analizy firmy w których innowacje stały się integralną częścią strategii biznesowej zaczęły odnotowywać o 40 proc. wyższy wzrost zysku operacyjnego na przestrzeni trzech lat w porównaniu z graczami, którzy nie zdecydowali się na tak spójną politykę.

Według raportu z roku 2014, na czele pierwszej dziesiątki najbardziej innowacyjnych firm stoją Apple, Google, Amazon i Samsung. Jednak z pierwszej dziesiątki innowatorów jedynie trzy - Google, Samsung i Microsoft – znalazły się jednocześnie w czołówce firm najwięcej wydających na innowacje. Jak wynika z analizy ostatnich 10 lat, tylko Microsoft jest firmą, w której co roku wydatki na B+R idą w parze z innowacyjnością. Choć w czołówce przedsiębiorstw ponoszących największe nakłady na innowacje znajdują się cztery spółki z sektora ochrony zdrowia, to jednak żadna z nich nie została uznana w badaniu za najbardziej innowacyjną.

Reklama
Reklama

- Wspólnym elementem łączącym innowacyjne firmy jest zrozumienie potrzeb odbiorcy, a nie wysokość wydatków ponoszonych na B+R. Zamiast polegać na analizach rynkowych, innowacyjne firmy budują bliskie relacje z konsumentami dzięki czemu mogą stworzyć takie rozwiązania i produkty, które reprezentują wartość dla odbiorcy i to często taką, której konsument jeszcze nie zdążył nazwać - mówi Beata Tylman, dyrektor, w zespole innowacje oraz pomoc publiczna w PwC. - W wynikach podawanych przez GUS na temat polskiego rynku widać wyraźnie, iż wydatki na działalność innowacyjną w latach 2011-2013 kształtowały się na zbliżonym poziomie dla przedsiębiorstw przemysłowych, zaś w przypadku przedsiębiorstw usługowych, największe nakłady przypadły na 2012 r. – dodaje. Jak wyjaśnia jest to zjawisko zgodne z trendami światowymi wykazanymi w raporcie, wskazującymi na pewną stagnację jeśli chodzi o wartość wydatków na B+R. Niemniej jednak odsetek przedsiębiorstw wdrażających nowe lub znacząco ulepszone produkty rośnie dla przedsiębiorstw przemysłowych i wyniósł w 2013 r. w Polsce 17,1 proc., równocześnie dla przedsiębiorstw usługowych wyniósł 11,4%, czyli tylko o 1 proc. mniej wobec 2012 r.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama