Toyota też będzie produkować w Meksyku

Toyota kończy prace nad planami pierwszej w Meksyku montowni samochodów osobowych; rada ma je zatwierdzić już w kwietniu - podały odrębnie 3 osoby

Aktualizacja: 24.03.2015 16:07 Publikacja: 24.03.2015 16:03

Toyota też będzie produkować w Meksyku

Foto: Bloomberg

Zakład będzie produkować popularne kompaktowe sedany Corolli, a zacząłby działalność w 2019 r. Nowa montownia kosztowałaby ponad miliard dolarów, jeśli porównywać koszty poniesione przez rywali, ostatnio przez Volkswagena.

Zielone światło dla tego zakładu oznaczałoby koniec 3-letniego zamrożenia inwestycji ogłoszonego przez prezesa Akio Toyodę, który uznał, że agresywna ekspansja sprzed 10 lat przyczyniła się do problemów z jakością i kryzysu z akcjami naprawczymi w 2009 r. W ubiegłym roku prezes polecił wstrzymać poszukiwania lokalizacji w Meksyku i zmienić założenia projektu, a od kadry kierowniczej zażądał wyciśnięcia większej produkcji z istniejących zakładów.

Toyota jest ostatnim producentem samochodów dla masowego rynku, który nie ma większego ośrodka produkcji w Meksyku. Kraj ten przyciągnął inne firmy i dostawców niskimi kosztami pracowniczymi i bezcłowym dostępem do USA, największego rynku Toyoty. Japońska firma ma fabrykę w Baja California, która produkuje furgonetki (pick-up truck) Tacoma, ale nie ma fabryki samochodów osobowych.

W 2014 r. przedstawiciele władz meksykańskich wytypowali 6 potencjalnych lokalizacji pod nowy zakład, szefowie Toyoty wybrali jedną w środkowym stanie Guanajuato. Delegacja kierownictwa Toyoty przebywała tam niedawno przez tydzień, prowadziła rozmowy z miejscowymi władzami o działce na tyle dużej, by zapewniała firmie możliwości rozwoju - podały różne osoby.

- Zawsze oceniamy nasze zdolności produkcyjne w Meksyku i generalnie w Ameryce Płn., aby były zgodne z popytem miejscowego rynku, ale na chwilę obecną nie ma żadnej decyzji - wyjaśnił rzecznik Toyoty, Itsuki Kurosu. Urzędnik w resorcie gospodarki nie potrafił nic powiedzieć o planach Toyoty w Meksyku, a rzecznik wydziału rozwoju gospodarczego w Guanajuato odmówił wypowiedzi.

Meksykańska fala

Meksykańska fabryka będzie produkować Corolle nowej generacji, auto będzie też powstawać w Japonii. W 2014 r. Toyota sprzedała prawie 340 tys. tych aut tylko w Stanach.

Mazda uruchomiła na początku 2014 r. montownię w Guanajuato, gdzie także będą powstawać samochody dla Toyoty na podstawie porozumienia obu firm. W czerwcu Daimler i Nissan ogłosiły plany produkcji nowego małego samochodu przez spółkę j.v. w zakładzie w Meksyku za 1,4 mld dolarów. Fala nowych inwestycji firm samochodowych przyciągnęła do tego kraju w ciągu kilku lat setki japońskich kooperantów. Produkcja samochodów w Meksyku wzrosła dwukrotnie w ciągu 5 lat do ponad 3 mln pojazdów w 2014 r.

Produkując w tym kraju firmy japońskie unikają ryzyka aprecjacji jena, co obniża ich zyski osiągane poza Japonią, zmniejszają ponadto ryzyko zakłóceń w sprzedaży z powodu sporów pracowniczych, np. ostatniego w portach zachodniego wybrzeża Stanów. Fabryka Corolii w Blue Springs (Mississippi) oddana w 2011 r. jest najnowszym zakładem Toyoty w Ameryce Płn.

Biznes
Wojna Izraela z Iranem, TikTok zmienia e-handel, Niemcy twardo o budżecie UE
Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej
Patronat Rzeczpospolitej
Przedsiębiorcy chcą sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie