Toyota też będzie produkować w Meksyku

Toyota kończy prace nad planami pierwszej w Meksyku montowni samochodów osobowych; rada ma je zatwierdzić już w kwietniu - podały odrębnie 3 osoby

Aktualizacja: 24.03.2015 16:07 Publikacja: 24.03.2015 16:03

Toyota też będzie produkować w Meksyku

Foto: Bloomberg

Zakład będzie produkować popularne kompaktowe sedany Corolli, a zacząłby działalność w 2019 r. Nowa montownia kosztowałaby ponad miliard dolarów, jeśli porównywać koszty poniesione przez rywali, ostatnio przez Volkswagena.

Zielone światło dla tego zakładu oznaczałoby koniec 3-letniego zamrożenia inwestycji ogłoszonego przez prezesa Akio Toyodę, który uznał, że agresywna ekspansja sprzed 10 lat przyczyniła się do problemów z jakością i kryzysu z akcjami naprawczymi w 2009 r. W ubiegłym roku prezes polecił wstrzymać poszukiwania lokalizacji w Meksyku i zmienić założenia projektu, a od kadry kierowniczej zażądał wyciśnięcia większej produkcji z istniejących zakładów.

Toyota jest ostatnim producentem samochodów dla masowego rynku, który nie ma większego ośrodka produkcji w Meksyku. Kraj ten przyciągnął inne firmy i dostawców niskimi kosztami pracowniczymi i bezcłowym dostępem do USA, największego rynku Toyoty. Japońska firma ma fabrykę w Baja California, która produkuje furgonetki (pick-up truck) Tacoma, ale nie ma fabryki samochodów osobowych.

W 2014 r. przedstawiciele władz meksykańskich wytypowali 6 potencjalnych lokalizacji pod nowy zakład, szefowie Toyoty wybrali jedną w środkowym stanie Guanajuato. Delegacja kierownictwa Toyoty przebywała tam niedawno przez tydzień, prowadziła rozmowy z miejscowymi władzami o działce na tyle dużej, by zapewniała firmie możliwości rozwoju - podały różne osoby.

- Zawsze oceniamy nasze zdolności produkcyjne w Meksyku i generalnie w Ameryce Płn., aby były zgodne z popytem miejscowego rynku, ale na chwilę obecną nie ma żadnej decyzji - wyjaśnił rzecznik Toyoty, Itsuki Kurosu. Urzędnik w resorcie gospodarki nie potrafił nic powiedzieć o planach Toyoty w Meksyku, a rzecznik wydziału rozwoju gospodarczego w Guanajuato odmówił wypowiedzi.

Meksykańska fala

Meksykańska fabryka będzie produkować Corolle nowej generacji, auto będzie też powstawać w Japonii. W 2014 r. Toyota sprzedała prawie 340 tys. tych aut tylko w Stanach.

Mazda uruchomiła na początku 2014 r. montownię w Guanajuato, gdzie także będą powstawać samochody dla Toyoty na podstawie porozumienia obu firm. W czerwcu Daimler i Nissan ogłosiły plany produkcji nowego małego samochodu przez spółkę j.v. w zakładzie w Meksyku za 1,4 mld dolarów. Fala nowych inwestycji firm samochodowych przyciągnęła do tego kraju w ciągu kilku lat setki japońskich kooperantów. Produkcja samochodów w Meksyku wzrosła dwukrotnie w ciągu 5 lat do ponad 3 mln pojazdów w 2014 r.

Produkując w tym kraju firmy japońskie unikają ryzyka aprecjacji jena, co obniża ich zyski osiągane poza Japonią, zmniejszają ponadto ryzyko zakłóceń w sprzedaży z powodu sporów pracowniczych, np. ostatniego w portach zachodniego wybrzeża Stanów. Fabryka Corolii w Blue Springs (Mississippi) oddana w 2011 r. jest najnowszym zakładem Toyoty w Ameryce Płn.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji