Brak wiedzy i kontaktów utrudnia współpracę
Właściciele często nie zdają sobie sprawy z korzyści wynikających ze współpracy z funduszami PE. Blisko jedna trzecia badanych firm rodzinnych nigdy nie miała kontaktu z przedstawicielami funduszy PE, a 35 proc. firm miało tylko pobieżny kontakt. W przypadku jednej piątej prowadzone były konkretne rozmowy na temat wejścia funduszy do firmy rodzinnej w roli inwestora, ale współpraca nie doszła do skutku. Jedna trzecia właścicieli firm rodzinnych, którzy wzięli udział w badaniu, przyznała się, że ma małą wiedzę na temat funduszy PE lub nie ma jej wcale. 31 proc. respondentów stwierdziło, że ich wiedza nie jest „ani duża, ani mała". - Brak konkretnych doświadczeń ze współpracy u części firm skutkuje neutralnym postrzeganiem działalności funduszy PE. Jednocześnie z badania wynika, że w grupie firm rodzinnych, które miały bliższe relacje z funduszami, zdecydowana większość pozytywnie ocenia to doświadczenie, postrzega fundusze jako pożądanego partnera i ma dobre zdanie na temat działalność funduszy PE w naszym kraju – mówi Rafał Wiza, dyrektor w dziale audytu, szef zespołu private equity w KPMG w Polsce.
„Odmienność horyzontów czasowych" największą barierą dla współpracy firm rodzinnych z funduszami PE
Jedynie 16 proc. badanych firm rodzinnych kategorycznie wyklucza sprzedaż firmy (całkowitą lub częściową) do funduszu private equity. Jednocześnie największą grupę (48 proc.) stanowią firmy, które co prawda nie wykluczają takiej możliwości, ale też nie rozważają jej aktualnie. W stosunku do funduszy PE wśród respondentów dominują ambiwalentne nastroje. Nieco ponad 40 proc. badanych właścicieli firm rodzinnych stwierdziła, że fundusze są „ani atrakcyjnym, ani nieatrakcyjnym" źródłem kapitału, za atrakcyjne uznało je proc. Według firm rodzinnych zdecydowanie największą potencjalną przeszkodą dla współpracy z funduszami PE jest brak długofalowego horyzontu inwestycyjnego funduszy, które zdaniem respondentów zbyt często skupiają się tylko na wskaźnikach finansowych. - Fundusze muszą podjąć jeszcze aktywniejsze starania mające na celu zmianę percepcji właścicieli przedsiębiorstw i zwiększenie ich wiedzy na temat sposobu działania funduszy private equity – twierdzi Piotr Grauer, dyrektor w dziale doradztwa transakcyjnego w zespole fuzji i przejęć w KPMG w Polsce.
Firmy rodzinne myślą o zmianach pokoleniowych
Wśród respondentów 40 proc. posiada plan sukcesji dla swojej firmy rodzinnej, a blisko 30 proc. planuje przygotować go w ciągu najbliższych dwóch lat. Do najbardziej pożądanych modeli sukcesji należą przekazanie firmy dzieciom oraz odsprzedaż firmy do inwestora (w 100 proc. lub pakiet mniejszościowy/większościowy). Jednocześnie tylko jedna czwarta badanych firm planuje skorzystać z pomocy funduszu private equity przy realizacji planu sukcesji. Dla przeważającej części respondentów (57 proc.) przy realizacji planu sukcesji fundusze PE są tak samo atrakcyjne jak inwestorzy branżowi. Z kolei 14 proc. respondentów stwierdziło, że fundusze PE są bardziej atrakcyjne, a blisko 30 proc. – że mniej.