Światowy rynek platyny odczuł skandal w Volkswagenie

Afera z fałszowaniem przez Volkswagena danych o emisji spalin dotknęła też rynek metali szlachetnych, bo wzrosły obawy, że konsumenci odwrócą się od silników Diesla, na które przypada niemal połowa popytu na platynę

Publikacja: 23.09.2015 18:17

Światowy rynek platyny odczuł skandal w Volkswagenie

Foto: 123rf.com

Ceny tego metalu zmalały we wtorek o 3,6 proc., najbardziej w ciągu jednego dnia od ponad 2 lat z powodu niepokojów, że oszukańcze od dawna postępowanie niemieckiej firmy samochodowej wobec amerykańskich organów nadzoru zaszkodzi sprzedaży pojazdów z silnikami wysokoprężnymi - ocenia analityk rynku metali w INTL FCStone, Ed Meir.

Cena palladu, stosowanego w silnikach benzynowych, ale w mniejszym zakresie niż w silnikach Diesla, zmalała tylko o 0,6 proc.

Zachowanie się cen platyny podkreśla jedynie ogrom trudności producentów silników Diesla, jest także rosnącym zagrożeniem dla rynku tego kruszcu, jeśli - czego spodziewa się część analityków - skandal z VW w połączeniu z surowszymi przepisami i normami doprowadzą do zlikwidowania istniejącej od dziesięcioleci preferencji w Europie dla samochodów na olej napędowy.

Skutki w Stanach będą stosunkowo małe. Udział silników Diesla w rynku samochodów osobowych wyniósł tam w 2014 r. ok.5,6 proc., co oznaczało wzrost z 4,5 proc. w 2013 r. - szacuje dział badania rynku metali i prognoz GFMS w grupie Thomson Reuters. W ubiegłym roku sprzedano w Stanach nieco ponad 9 mln pojazdów dostawczych, o 10 proc. więcej niż rok wcześniej - ocenia CPM Group z Nowego Jorku.

W Europie chodzi natomiast o 1,7 mln uncji rocznego popytu na platynę do katalizatorów w napędzie Diesla, co odpowiada około jednej czwartej spożycia z 2014 r. - wynika z wyliczeń Reutera opartych na danych z sektora, że w lekkich pojazdach katalizatory mają po 5,5 gramów tego metalu. W samochodach benzynowych znajduje się ok.4,5 g palladu.

W środę platyna staniała w Londynie do 925,30 dolarowy za uncję, do poziomu najniższego od stycznia 2009. - Moim zdaniem, reaguje na bezpośredni wpływ skandalu z VW na rynek amerykański (mniejsza sprzedaż pojazdów z Dieslem) i przewidywania, że do tego samego spadku może dojść w Europie, chociaż trudno ustalić, co może wydarzyć się - stwierdził analityk w ICBC Standard Bank, Tom Kendall.

Pallad tymczasem zdrożał o 5 proc, do 639,50 dolarów osiągając cenę najwyższą od 2 miesięcy.

W 2014 r. w Europie sprzedano 9 mln samochodów z silnikami wysokoprężnymi, ok. 45 proc. całego rynku - według GFMS. Jeśli organy nadzoru wykryją powszechne naruszanie norm w sektorze motoryzacji, a nastawieni ekologicznie kierowcy w Europie przestawią się na pojazdy benzynowe, to może dojść do zmiany sytuacji rynku platyny - uważa analityczka popytu na metale szlachetne w GFMS, Erica Rannestad.

Volkswagen poinformował, że fałszywe dane o emisji spalin mogą dotyczyć 11 mln pojazdów na świecie, grupa odpisała już 6,5 mld euro na koszty największego skandalu w jej 78-letniej historii. Na świecie mnożą się postępowania wyjaśniające, ale to dopiero pierwsze dni od ujawnienia skandalu. Popyt na metale z grupy platynowców może ostatecznie wzrosnąć, jeśli producenci aut nasilą starania, by ograniczyć emisje. Jednym ze sposobów jest zwiększenie zawartości platyny i palladu w katalizatorach. - Jest wiele sposobów rozegrania tego - mówi Rannestad, np. przeprojektowanie silników, co zwiększy obecność tych metali w katalizatorach.

Wtorkowy spadek cen uwypuklił jedynie zapaść na rynku cen metali z grupy platynowców w ubiegłym roku (platyna straciła 40 proc., pallad jedną trzecią), wraz z obawami o malejący popyt w Chinach. Na rynku pojawiły się ponadto nadwyżki, bo inwestorzy wycofywali się z funduszy typu ETF.

W tym roku sprzedaż samochodów w Europie była jasnym punktem dla rynku metali i biżuterii przy słabszym tempie inwestycji i zmniejszeniu sprzedaży pojazdów na wschodzących rynkach. W czerwcu CPM przewidywała, że popyt na platynę w Europie wzrośnie w 2015 r. do 1,15 mln uncji, do poziomu najwyższego od 2011 r. Teraz trudno wdawać się w prognozy.

Ceny tego metalu zmalały we wtorek o 3,6 proc., najbardziej w ciągu jednego dnia od ponad 2 lat z powodu niepokojów, że oszukańcze od dawna postępowanie niemieckiej firmy samochodowej wobec amerykańskich organów nadzoru zaszkodzi sprzedaży pojazdów z silnikami wysokoprężnymi - ocenia analityk rynku metali w INTL FCStone, Ed Meir.

Cena palladu, stosowanego w silnikach benzynowych, ale w mniejszym zakresie niż w silnikach Diesla, zmalała tylko o 0,6 proc.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyklingu butelek i opakowań?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro