Reklama

Prezes PZPM: Wojna celna Donalda Trumpa obije europejską motoryzację, ale boleśnie uderzy także Amerykanów

Jeśli na zasadzie retorsji, wobec decyzji (Donalda) Trumpa, cłami zostaną obłożone auta z USA, to pojazdy firm europejskich sprzedawane w Europie, ale produkowane w USA, mogą kosztować więcej - mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Publikacja: 06.03.2025 14:30

Prezydent USA Donald Trump jedzie po torze przed wyścigiem NASCAR Cup Series Daytona 500 na torze Da

Prezydent USA Donald Trump jedzie po torze przed wyścigiem NASCAR Cup Series Daytona 500 na torze Daytona International Speedway

Foto: Reuters

„Rzeczpospolita”: Prezydent Donald Trump, grożąc Europie cłami twierdzi, że USA odnoszą znacznie mniejsze korzyści z dwustronnej wymiany niż UE. Jak to wygląda w przemyśle motoryzacyjnym, który jest kluczowym elementem tej argumentacji?

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego: Rzeczywiście, ilość samochodów amerykańskich produkowanych w USA i wysyłanych do Europy nie jest duża, ale przede wszystkim wynika to z różnic homologacyjnych. Natomiast jeśli popatrzymy na amerykańskie inwestycje w europejskim biznesie samochodowym, to okazuje się, że bilans od wielu lat jest korzystny dla USA. I amerykańscy inwestorzy w branży motoryzacyjnej bardzo dobrze zarabiają na sprzedawaniu samochodów oraz części i podzespołów w Europie.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Biznes
Rosyjski miliarder porzucił jacht wart 200 mln dolarów. Niszczeje w Dubaju
Biznes
Praca zdalna w odwrocie, chińska dominacja w surowcach i polskie modele AI
Biznes
Polskie firmy bez ochrony, pakiet modernizacyjny Niemiec i ochrona stali w UE
Biznes
Sławomir Żurawski: Poczta Polska będzie znaczącym graczem na rynku kurierskim
Reklama
Reklama