Nowatorskie firmy znad Wisły rozpychają się za granicą

Produkty i usługi nowej ekonomii mają strategiczne znaczenie we wzmocnieniu konkurencyjności UE. W ostatnich latach stanowią coraz istotniejszą część polskiego eksportu.

Publikacja: 22.01.2025 04:37

Polskie firmy coraz śmielej wychodzą za granicę

Polskie firmy coraz śmielej wychodzą za granicę

Foto: Adobe Stock

O prawie 4 pkt proc. wzrósł w ostatnich pięciu latach udział towarów z sektorów technologicznego, biotechnologicznego, med-tech, farmaceutycznego, kosmicznego i obronnego w eksporcie naszego kraju. Od stycznia do końca października 2024 r. udział ten wyniósł 10,5 proc. – wynika z szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Udział rodzimego eksportu związanego z biznesami nowej ekonomii w eksporcie UE jest najwyższy w przypadku sektora czystych technologii (niemal 10 proc. w 2023 r.), kosmicznego (ponad 5 proc.) oraz medycznego (4 proc.).

Foto: Tomasz Sitarski

Cyfryzacja motorem zmian

Rosnące znaczenie nowoczesnych biznesów wpisuje się w postulaty zawarte w raporcie Mario Draghiego. Zwrócono w nim uwagę na rosnącą lukę inwestycyjną pomiędzy UE a USA i Chinami, szczególnie w dziedzinie nowych technologii. Postępująca cyfryzacja jest szansą dla polskich firm. Choć wyzwań nie brakuje, to praktyka pokazuje, że polski biznes może skutecznie konkurować z zagranicznymi koncernami. Wrocławska grupa DataWalk niedawno podpisała umowę z Amazonem na sprzedaż licencji swojej autorskiej platformy. Uczestniczy też w największym kontrakcie IT w historii Polski dotyczącym modernizacji analitycznej Departamentu Sprawiedliwości w USA.

Czytaj więcej

2025: rok przełomu gospodarczego. Nadzieje i możliwości

Polskie firmy coraz śmielej wychodzą za granicę, rozwijając się również przez przejęcia. Ponad 80 proc. przychodów z eksportu uzyskuje lider polskiego rynku IT, rzeszowskie Asseco. W trakcie trzech kwartałów 2024 r. wypracowało 12,6 mld zł przychodów, z czego niemal 10 mld zł stanowiła sprzedaż własnych produktów i usług.

Dzięki akwizycjom mocno urosła też technologiczna grupa Vercom. Dla niej istotne znaczenie ma kurs dolara, ponieważ duża część biznesu pochodzi z rynku amerykańskiego.

 – Przez ostatnie dwa lata obserwowaliśmy długotrwały trend umacniania złotego wobec walut bazowych, w tym właśnie dolara, co wpłynęło na naszą marżę brutto. Szacujemy, że w minionym kwartale negatywny wpływ kursów wyniósł około 2,5 mln zł, co umniejszyło dynamikę wzrostu marży o około 5 pkt proc. rok do roku – wylicza Łukasz Szałaśnik, członek zarządu Vercomu. Waluty obce odpowiadają aż za 60 proc. wartości marży brutto Vercomu. – Jeśli aktualne umocnienie dolara utrzyma się w nadchodzących miesiącach, spodziewamy się pozytywnego przełożenia na dynamikę przychodów i marżę – sygnalizuje Szałaśnik.

Branża nowych technologii ma globalny charakter, co tworzy dobre warunki do ekspansji zagranicznej.

– To strategia, jaką obraliśmy trzy lata temu, kiedy wprowadzając nową generację naszego oprogramowania stworzyliśmy je z założenia międzynarodowym – opowiada Arkadiusz Szwak, prezes Spice Solutions. W ostatnich dwóch latach z rozwiązań firmy zaczęły korzystać firmy z Włoch, Hiszpanii, Dominikany czy Singapuru.

– Ze względu na większą otwartość biznesu z innych krajów ta droga stała się co najmniej tak prosta i naturalna, a nawet bardziej niż nasz krajowy rynek, wobec którego oczywiście też mamy swoje plany na ten rok – zaznacza prezes. Firma w 2025 r. chce pojawić się w co najmniej trzech nowych krajach: Salwadorze, Tajlandii i Finlandii.

Jakie są trendy w eksporcie

W zwiększaniu eksportu polskim firmom pomaga rozwój sprzedaży internetowej.

– To tworzy olbrzymie możliwości wprowadzenia produktów na nowe rynki zbytu w relatywnie krótkim czasie – twierdzi Konrad Palka, prezes Pharmeny. Grupa planuje zagraniczną ekspansję w sektorze suplementów diety. Na celowniku ma przede wszystkim Europę i Amerykę Północną.

Dominującym kierunkiem ekspansji polskich firm jest Zachód, ale inne regiony też mają potencjał.

– Planujemy intensyfikację działań na rynkach zagranicznych, szczególnie w Rumunii, oraz dalszy rozwój na rynku ukraińskim, który mimo trudnej sytuacji pozostaje obiecującym obszarem ekspansji – mówi Adam Białachowski, prezes firmy B-Act. Dodaje, że spółka zamierza też umocnić swoją obecność na rynku kazachskim.

Jak rozwija się polski przemysł kosmiczny

W latach 2019–2023 dynamika wzrostu wartości eksportu towarów pochodzących z branży czystych technologii, biotechnologicznej, medycznej, farmaceutycznej, kosmicznej i przemysłu obronnego wyniosła 141 proc. – wynika z danych PIE. Dynamika ta była aż o 100 pkt proc. wyższa niż tempo wzrostu eksportu pozostałych kategorii. Najsilniej wzrosły obroty eksportowe sektora obronnego, co jest związane z wojną w Ukrainie. Trzycyfrowy wzrost zanotowały także technologie (+224 proc.) i przemysł kosmiczny (+222 proc.). Ten ostatni jest w Polsce stosunkowo młody, ale szybko rośnie. Na rynek coraz częściej trafiają informacje o kontraktach zawieranych przez takie polskie firmy, jak Creotech czy Scanway. W grudniu 2024 r. Scanway rozpoczął współpracę z amerykańskim Intuitive Machines, globalnym liderem komercyjnej eksploracji Księżyca.

Czytaj więcej

Polski satelita wyruszył w kosmos. Kurs spółki Creotech wystrzelił

– To przełomowe wydarzenie z dwóch względów. Polska firma opracuje i dostarczy instrument do misji komercyjnej na Księżyc, która odbędzie się do końca tego roku. Co więcej, polska firma została zaproszona do budowy infrastruktury związanej ze stałą obecnością człowieka na Księżycu – podkreśla prezes Scanwaya Jędrzej Kowalewski.

O prawie 4 pkt proc. wzrósł w ostatnich pięciu latach udział towarów z sektorów technologicznego, biotechnologicznego, med-tech, farmaceutycznego, kosmicznego i obronnego w eksporcie naszego kraju. Od stycznia do końca października 2024 r. udział ten wyniósł 10,5 proc. – wynika z szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Udział rodzimego eksportu związanego z biznesami nowej ekonomii w eksporcie UE jest najwyższy w przypadku sektora czystych technologii (niemal 10 proc. w 2023 r.), kosmicznego (ponad 5 proc.) oraz medycznego (4 proc.).

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Kolejny koncern zbrojeniowy z Unii będzie produkował na Ukrainie
Biznes
Gdzie wyrzucić woreczek po ryżu? Wiele osób popełnia ten sam błąd
Biznes
Trump pozbywa się papierowych słomek. To (częściowo) dobra decyzja, mówią ekolodzy
Biznes
TikTok powraca do sklepów z aplikacjami Apple i Google w USA
Biznes
Kto dostarczy okręty dla Polski, nowe cła USA i zmiany w programie mieszkaniowym