Reklama

Wspierają nas technologie, w tym AI

Nasz marketplace to miejsce, w którym wszyscy – niezależnie od rozmiaru działalności – mają dostęp do tych samych konsumentów. O tym, co ich finalnie zainteresuje, decyduje atrakcyjność i dopasowanie oferty, a nie wielkość firmy – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, country leader Amazon.pl.

Publikacja: 06.12.2024 05:21

Wspierają nas technologie, w tym AI

Foto: antoniloskot.com

Kiedyś grudzień, a od kilku lat praktycznie cały ostatni kwartał to w handlu zarówno stacjonarnym, jak i online najgorętszy okres roku. Jakie w tym roku są nastroje konsumentów, jak z perspektywy Amazona wyglądają nasze zachowania zakupowe?

Rzeczywiście, powiedziałabym, że falę wzrostową odczuwamy już od kilku tygodni. Tym, czego nie można jednak zlekceważyć, jest fakt, że konsumenci podejmują dziś bardziej przemyślane decyzje o swoich wydatkach, analizują i porównują – oferty sprzedawców muszą na to odpowiadać. Z drugiej strony konsumenci uwielbiają sezonowe promocje i festiwale zakupowe – a Polacy szczególnie. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników tegorocznego Black Friday Week na Amazon.pl, które przewyższyły nasze prognozy.

Na co konsumenci zwracają uwagę, poza oczywiście ceną, jakie trendy w zakupach są teraz na topie?

Cena oczywiście ma zawsze znaczenie, choć często równie istotny jest duży wybór czy szybka dostawa. Kupujących interesuje też np. pochodzenie produktu czy jego zgodność z ideą zrównoważonego rozwoju – za czym opowiedziało się 67 proc. ankietowanych przez nas polskich konsumentów. Z drugiej strony ponad połowa ma trudności z ich identyfikacją. Dlatego we wrześniu na Amazon.pl ruszył program Climate Pledge Friendly, który ułatwia odkrywanie i kupowanie produktów zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju.

Reklama
Reklama

Wszystko opiera się na jednej fundamentalnej wartości – zaufaniu. Klienci muszą być pewni tego, co kupują. Istotne dlatego są dla nich również opinie na temat sklepu i recenzje produktów, które jako pierwsi wprowadziliśmy w 1995 r., umożliwiając kupującym dzielenie się przemyśleniami na temat swoich doświadczeń.

Szczyt zakupów oznacza też ogromne wyzwanie po stronie logistycznej: zamówione towary trzeba zabrać z półek, zapakować i dowieźć do kupujących. Najlepiej błyskawicznie. Z drugiej strony na szali jest zrównoważony transport i dbałość o klimat. Da się to w ogóle połączyć?

W sprawnej realizacji zamówień – nie tylko od święta, ale i na co dzień – pomaga nam technologia. Sztuczna inteligencja (AI) wspiera nas w organizacji procesu sprzedaży i logistyki, od prognoz popytu, po usprawnianie magazynowania, a także zarządzanie flotą mobilnych robotów, które pomagają naszym pracownikom przenosić, sortować i pakować zamówienia klientów. Gdy tylko klient kliknie, by zamówić wybrany produkt na stronie Amazona, oprogramowanie centralnego planowania wysyła po niego jednego z 750 tys. robotów mobilnych w naszych zrobotyzowanych centrach logistycznych. Wystarczy, że dany robot nauczy się, jak efektywnie poruszać się po obiekcie, a cała flota zyskuje tę samą umiejętność.

Opieramy się na technologii usprawniającej realizację zamówień, ale także ich zrównoważenie. Szukamy sposobów na redukcję i recykling materiałów opakowaniowych. Przykładowo, jednorazowe plastikowe opakowania zastąpiliśmy w Europie opakowaniami kartonowymi i papierowymi nadającymi się do przetworzenia. Co więcej, już ponad połowa przesyłek realizowanych na starym kontynencie trafia do klientów Amazona w minimalistycznym, ekologicznym opakowaniu, a niekiedy – jak w przypadku 700 mln przesyłek od 2019 r. – bez dodatkowego opakowania Amazona. W efekcie od 2015 r. zmniejszyliśmy średnią wagę opakowania na przesyłkę o 43 proc., eliminując tym samym ponad 3 mln ton materiałów.

Szczególnie w ostatnich latach mówi się coraz więcej o tym, że kupujący zwracają uwagę na miejsce pochodzenia produktów, zresztą przed chwilą pani także o tym wspomniała. Rzeczywiście można dostrzec takie oczekiwania klientów także w Polsce?

Zdecydowanie. Widzimy, że chęć wspierania lokalnych marek i sprzedawców ma dla Polaków istotne znaczenie. Według badania „Teraz Polska” ponad 84 proc. konsumentów, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup właśnie produktów polskiego pochodzenia.

Reklama
Reklama

Dla nas i dla współpracujących z nami sprzedawców potrzeba klienta jest swojego rodzaju drogowskazem. Właśnie dlatego niedawno uruchomiliśmy na Amazon.pl sklep Polskie Marki, promujący produkty lokalnych brandów z wielu branż, w tym wyposażenia domu, kosmetycznej, odzieżowej czy artykułów dla dzieci. Program ma swoje korzenie w najbardziej rozwiniętych sklepach Amazona w Europie, a teraz dostępny jest także w Polsce. To wsparcie nie tylko dla popularnych polskich marek, ale także dla lokalnych rzemieślników oraz małych i średnich przedsiębiorców, którzy dopiero odkrywają potencjał e-commerce.

A jak wygląda sytuacja po drugiej stronie wirtualnej lady. Jak biznes, szczególnie w tym najważniejszym – zarówno dla całej gospodarki, jak i na poziomie lokalnym – segmencie małych i średnich firm, odnajduje się w e-commerce?

Sprzedawcy zewnętrzni, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), wytwarzające niemal dwie trzecie polskiego PKB, odpowiadają za ponad 60 proc. globalnej sprzedaży na Amazonie. Klientów na e-zakupy przyciągają atrakcyjne ceny, szybka dostawa i pozytywne doświadczenia. Sprzedawcy oferują szeroką selekcję łatwo dostępnych produktów, a my dzielimy się z nimi doświadczeniem, udostępniamy im zaawansowane narzędzia i zaplecze logistyczne. Całość tworzy dynamicznie rozwijający się ekosystem.

W 2023 r. do rąk klientów Amazona trafiło ponad 30 mln produktów od polskich MŚP. To średnio jeden na sekundę! Z każdym rokiem obserwujemy też, że przedsiębiorcy mocniej interesują się sprzedażą międzynarodową. W 2023 r. na eksport postawiło aż 90 proc. MŚP na Amazonie, a wartość ich zagranicznej sprzedaży przekroczyła 4,7 mld zł.

Z drugiej strony chcemy rozumieć też potrzeby tych, którzy jeszcze nie zdecydowali się na obecność w serwisie. Widzimy, że niekiedy brakuje im po prostu wiary w siebie – prawie co trzeci ankietowany przez nas przedsiębiorca powiedział, że nie prowadzi jeszcze sprzedaży na marketplace, ponieważ wydaje mu się, że jego biznes jest za mały, by odnieść tam sukces. Rzecz w tym, że marketplace to miejsce, w którym wszyscy – niezależnie od rozmiaru działalności – mają dostęp do tych samych konsumentów. O tym, co ich finalnie zainteresuje, decyduje atrakcyjność i dopasowanie oferty, a nie wielkość firmy.

A gdzie widoczne są największe bariery?

Reklama
Reklama

Niedawno zapytaliśmy przedstawicieli MŚP o blokady, które spowalniają ich biznes. Połowa ankietowanych zaznaczyła, że głównymi przeszkodami w rozwoju działalności są wysokie koszty prowadzenia firmy i obawa przed jej nieopłacalnością. Około jednej trzeciej wskazało też na niewystarczającą wiedzę, a 30 proc. – na brak elastyczności i umiejętności dostosowania się do zmian gospodarczych. Dodatkowo, średnio co czwartemu sprzedawcy po prostu brakuje motywacji do działania.

To bardzo ważne sygnały, które traktujemy jako punkt wyjściowy do działania. Świadomość wzmacnia proces podejmowania decyzji. To ważne „motto” – zarówno dla nas, jak i dla przedsiębiorców. Rozmawiamy o zasadach panujących w wirtualnej przestrzeni, bo to pozwala nam myśleć o wprowadzaniu pozytywnych zmian w przyszłości.

Co w takim razie stoi za tymi blokadami i jak biznes może je przezwyciężyć?

Spójrzmy na to w ten sposób – zwiększanie skali e-biznesu to ciągłe analizowanie popytu, docieranie do nowych klientów, promocja, a idąc dalej – ekspansja zagraniczna. Przed takimi wyzwaniami codziennie stają sprzedawcy. Jeśli mieliby samodzielnie szukać informacji o warunkach sprzedaży w danym kraju, o przepisach, planowaniu odpowiedniej logistyki itp., musieliby poświęcić na te zadania ogromnie dużo czasu. Dlatego Amazon wciela się w rolę przewodnika, który ma ułatwić początek takiej podróży i prowadzić sprzedawców po świecie e-handlu, tłumacząc drogę krok po kroku. Mając taką wizję, staramy się znaleźć rozwiązanie dla ich każdej wątpliwości.

Jeśli blokadą są koszty – udostępniamy specjalne „zachęty”. Od sierpnia znieśliśmy opłatę abonamentową i prowizję dla nowych sprzedawców na Amazon.pl. Dla tych, którym trudności przysparza zarządzanie logistyką, oferujemy program Fulfilment by Amazon (FBA), ułatwiający realizację zamówień. Zalicza się do niego m.in. pełne wsparcie w przechowywaniu i wysyłaniu produktów, obsługa klienta i przetwarzanie zwrotów – by sprzedawcy mogli skupić się na rozwijaniu biznesu. Jeśli zależy im na wdrożeniu strategii cross-border – umożliwiamy im dostęp do dziewięciu europejskich sklepów Amazona, za pośrednictwem których docierają do milionów klientów. Na potrzeby dotyczące zwiększania branżowego know-how odpowiadamy z kolei licznymi szkoleniami, dostępem do raportów i narzędzi analitycznych. W zakresie zarządzania marką oferujemy m.in. programy wspierające ochronę praw własności intelektualnej i walkę z nadużyciami, a także inicjatywy promujące brand. Jesteśmy gotowi pomagać przedsiębiorcom w każdym aspekcie ich działalności, ponieważ mając to wszystko, łatwiej jest im pokonywać wszelkie bariery.

Reklama
Reklama

Amazon obchodzi dziesięciolecie obecności na polskim rynku. Jaki jest dla firmy powoli kończący się 2024 r., wyniki będą miłym jubileuszowym prezentem?

Zgadza się! W tym roku świętujemy dekadę obecności w Polsce i jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, co udało nam się osiągnąć przez ten czas. W latach 2012–2023 zainwestowaliśmy w kraju ponad 30 mld zł, m.in. w miejsca pracy, innowacyjne technologie, logistykę oraz wspieranie MŚP.

Polska jest dla nas strategiczną lokalizacją i planujemy kontynuować tutaj najważniejsze przedsięwzięcia ostatniej dekady, jak też podejmować nowe inicjatywy. Świętowanie dziesięciolecia nad Wisłą to naszym zdaniem również świetny moment, by opowiadać o wspólnych sukcesach polskich przedsiębiorców na Amazonie i oferować im dalsze możliwości rozwoju – tym bardziej że 62 proc. ankietowanych ma w planach rozpoczęcie sprzedaży za pośrednictwem marketplace, a 45 proc. przymierza się do tego jeszcze w 2024 r. bądź w kolejnym roku kalendarzowym. Niezmiernie nas to cieszy.

CV

Katarzyna Ciechanowska-Ciosk

Country leader Amazon.pl. Dołączyła do Amazona w 2017 r. Karierę zaczynała w centrum logistycznym we Wrocławiu. Następnie jako menedżer operacyjny otwierała jedno z największych centrów realizacji zamówień Amazona w Europie – w Gliwicach. Od 2020 r. pełniła funkcję dyrektora ds. produktu, a w 2024 r. awansowała na obecne stanowisko. Wcześniej kierowała zespołem sprzedażowym w Grouponie. 

Kiedyś grudzień, a od kilku lat praktycznie cały ostatni kwartał to w handlu zarówno stacjonarnym, jak i online najgorętszy okres roku. Jakie w tym roku są nastroje konsumentów, jak z perspektywy Amazona wyglądają nasze zachowania zakupowe?

Rzeczywiście, powiedziałabym, że falę wzrostową odczuwamy już od kilku tygodni. Tym, czego nie można jednak zlekceważyć, jest fakt, że konsumenci podejmują dziś bardziej przemyślane decyzje o swoich wydatkach, analizują i porównują – oferty sprzedawców muszą na to odpowiadać. Z drugiej strony konsumenci uwielbiają sezonowe promocje i festiwale zakupowe – a Polacy szczególnie. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników tegorocznego Black Friday Week na Amazon.pl, które przewyższyły nasze prognozy.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Biznes
Antydronowa gorączka, porozumienie ws. TikToka i chińskie elektryki z UE
Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Biznes
Mercedes-Benz chce zarejestrować markę w Rosji. Dlaczego robi to teraz?
Reklama
Reklama