Reklama

MON podpisuje offset za miliard złotych. Chodzi o śmigłowce Apache

Resort obrony podpisał dwie umowy offsetowe na transfer technologii, które są związane z nadchodzącym pozyskaniem śmigłowców uderzeniowych AH-64 Apache.

Aktualizacja: 16.09.2024 13:06 Publikacja: 05.08.2024 13:47

Szef Agencji Uzbrojenia gen. bryg. Artur Kuptel (L), reprezentująca firmę General Electric Rita Flah

Szef Agencji Uzbrojenia gen. bryg. Artur Kuptel (L), reprezentująca firmę General Electric Rita Flaherty (C) oraz reprezentująca firmę Boeing Krystyna Upah (P) na podpisaniu dwóch umów offsetowych, w związku z zakupem śmigłowców AH-64E Apache, 5 bm. w MON w Warszawie.

Foto: PAP/Piotr Nowak

Pierwsza z umów została podpisana z Boeingiem, a jej wartość to ok. 400 mln zł. Dotyczy ona siedmiu tzw. zobowiązań offsetowych.

Czego dotyczą dwie umowy offsetowe podpisane przez MON w związku z zakupem śmigłowców AH-64 Apache?

W ramach umowy m.in. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 pozyskają zdolność do przeglądów śmigłowców, a Wojskowa Akademia Techniczna będzie szkolić w obsłudze tych statków inżynierów i personel techniczny. Na transferze wiedzy skorzysta także Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno–Technologiczne, które — tak jak WZL - wchodzi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. 

Czytaj więcej

Czołgi, samoloty i systemy artyleryjskie. MON nie zwalnia z zakupami

Druga umowa została podpisana między MON i GE Aerospace. Dotyczy 6 zobowiązań offsetowych, a jej wartość to ok. 530 mln zł. Na jej podstawie WZL-1 będą zapewniać licencjonowaną obsługę MRO silników T700/CT7, w które będą wyposażone śmigłowce Apache, jak również śmigłowce Sikorsky S-70i Black Hawk i AW 149 firmy Leonardo, które są eksploatowane przez Siły Zbrojne RP. Obsługa MRO dotyczy m.in. przeglądów i napraw, a liczba śmigłowców z takimi silnikami w Wojsku Polskim może dojść do nawet dwustu statków powietrznych. – Taka współpraca z WZL-1 i WAT będzie kluczowa dla zapewnienia Polsce odpowiednich zdolności i zasobów, aby obsługiwać rozrastającą się polską flotę wyposażoną w silniki GE Aerospace – wyjaśniała Rita Flaherty, wiceprezes ds. globalnej sprzedaży i współpracy biznesowej w GE Aerospace.

Najpierw offset, później śmigłowce Apache

W sumie wartość obu umów offsetowych to prawie miliard złotych, ale biorąc pod uwagę, że zakup 96 śmigłowców będzie kosztował polskich podatników ponad 40 mld zł, taka kwota wydaje się stosunkowo mała. – Każda umowa zakupu uzbrojenia powinna być poprzedzona offsetem, tak by wzmacniać możliwości przemysłu polskiego – mówił podczas podpisania wiceminister obrony Paweł Bejda. 

Reklama
Reklama

Warto jednak pamiętać, że offset to tylko jeden ze sposobów pozyskiwania technologii i przez wielu jest on uznawany za najdroższy. Alternatywą mogą być np. umowy licencyjne, a najbardziej korzystne jest rozwijanie produktów przez własny przemysł, jednak jest to znacznie bardziej czasochłonne, a przy tak skomplikowanym urządzeniu jak śmigłowce, Polska nie ma obecnie zdolności do samodzielnego prowadzenia tego typu projektów. 

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama