Centra usług budują markę

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu chce wzmocnić swój wizerunek przez konkurs promujący dobre praktyki w branży.

Publikacja: 13.12.2015 20:00

Laureaci pierwszej edycji konkursu ABSL Diamonds odebrali nagrody podczas uroczystej gali

Laureaci pierwszej edycji konkursu ABSL Diamonds odebrali nagrody podczas uroczystej gali

Foto: materiały prasowe

– W nowoczesnych usługach dla biznesu Polska jest na pierwszym miejscu w Europie i na trzecim miejscu w świecie – podkreślał Jacek Levernes, prezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) i członek zarządu HP Europe podczas uroczystej finałowej gali I edycji konkursu ASBL Diamonds. Jak przypomniał, firmy z zagranicznym kapitałem zatrudniają w tej branży już ponad 160 tys. osób, a cały sektor ma w Polsce ok. 200 tys. pracowników.

Branża, która wielokrotnie była już doceniona w prestiżowych rankingach na świecie,teraz sama postanowiła docenić najlepsze praktyki swoich przedstawicieli nagrodami w konkursie ABSL Diamonds, którego patronem medialnym jest „Rzeczpospolita".

Oferta dla specjalisty

– Poprzez konkurs chcieliśmy pokazać wszystkim, że nasza branża robi wyjątkowe, innowacyjne rzeczy. Chcieliśmy także docenić firmy, które odróżniają się od innych i zmotywować je do dalszych starań – wyjaśnia Piotr Dziwok, wiceprezes ABSL, szef Shell Polska i dyrektor generalny Shell Business Operations Kraków.

– Czas docenić dobre praktyki w branży, która z roku na rok profesjonalizuje nie tylko swoje wewnętrzne środowisko, ale także wzmacnia pozycję kraju na arenie międzynarodowej – zaznacza Jacek Levernes, prezes ABSL.

Piotr Dziwok liczy, iż konkurs podniesie również wizerunek branży na rynku. Według niego nadal jest duży rozdźwięk między tym, co dzisiaj robią centra operacji biznesowych, a postrzeganiem branży. – Dla wielu osób wciąż jesteśmy call centers, co było faktem przed 10–15 laty, gdy nasza branża dopiero powstawała. Od tamtego czasu dużo się zmieniło; dzisiaj zajmujemy się zaawansowanymi procesami, a prosty serwis stanowi już mniejszą część naszej działalności. Do Polski firmy kierują teraz najbardziej skomplikowane, innowacyjne procesy biznesowe. W rezultacie oferta dla pracowników i warunki pracy też są dużo lepsze – zaznacza szef Shell Polska.

– Idziemy w kierunku specjalizacji, podwyższania kompetencji i zaawansowania procesów, takich jak np. nagrodzone teraz centrum do reklamacji kart kredytowych, które obsługuje całą grupę – mówi Dariusz Bazeli, szef centrum Geoban – operacji bankowych grupy Santander, które zdobyło diamenty w dwóch kategoriach. – Wprawdzie sami wiemy, że jesteśmy bardzo dobrzy w tym, co robimy, ale nagroda jest bardzo cennym, zewnętrznym potwierdzeniem naszej jakości – podkreśla. Dodaje, że już sama nominacja dla firmy, która zatrudnia obecnie ponad 600 osób w centrach we Wrocławiu i Trójmieście, była cennym wyróżnieniem.

Dobry wizerunek jest niezbędny przy szybkim tempie rozwoju branży, która co roku przyjmuje tysiące nowych pracowników. Z danych ABSL wynika, że w 2015 r. zatrudnienie w centrach usług wzrosło o ok. 30 tys. osób, do 160 tys.

Wśród poszukiwanych kandydatów do pracy w branży są zarówno młodzi absolwenci uczelni, jak i doświadczeni specjaliści. Według tegorocznego badania ABSL 89 proc. centrów usług w ostatnich trzech latach zwiększyło zakres obsługiwanych procesów.

Inspiracja dla innych

Branża stawia na budowanie swojego wizerunku m.in. poprzez kampanię wizerunkową Get Real, którą w tym roku prowadzono w Łodzi, Katowicach, Poznaniu i Wrocławiu. Wiosną ruszyła ABSL Academy, specjalny program szkoleń, który ma przygotować kadry dla sektora, a w przyszłym roku ma być też dostępna na platformie e-learningowej. Na specjalnej platformie znajdą się też opisy dobrych praktyk – najwyżej ocenionych w konkursie ABSL Diamonds.

– Chcemy wykorzystać nie tylko ósemkę nagrodzonych ale całą 40 nominowanych w konkursie jako przykłady do naśladowania. Będziemy organizować konferencje, webinary, podczas których firmy opowiedzą, co i jak zrobiły. Myślimy też o zbudowaniu platformy wymiany wiedzy na stronie ABSL, by inspirować branżę nowymi pomysłami – wyjaśnia Marek Grodziński, wiceprezes ABSL i dyrektor Europejskiej Sieci Centrów BPO Capgemini, która wygrała w kategorii innowacje oraz employer branding.

Jak zaznacza, w konkursie liczył się nie tylko sam pomysł, ale też jego konkretny, wymierny efekt. Efektem nagrodzonej kampanii employer brandingowej #poczujmiętę dla Capgemini, był znaczący wzrost liczy napływających do firmy CV. Z kolei nagroda za innowacje (za opracowanego przez Capgemini Polska robota) sygnalizuje nowy trend w polskim sektorze nowoczesnych usług dla biznesu, gdzie proste operacje zamiast przenosić się do Azji, są automatyzowane.

Diamenty ABSL 2015

Laureaci w ośmiu kategoriach:

- Business Leader in Business Excellence – Geoban SAPoland

- Business Leader in Customer Experience – Google Poland

- Business Leader in Business Innovation – Capgemini

- Business Leader in Value Creation – Geoban SA Poland

- Business Leader in Vibrant Workplace – State Street Bank Poland

- Business Leader in Employer Branding – Capgemini

- Leader in Business to Academia Collaboration – HP Global Business Center

- Business Leader in CSR – GSK Services

– W nowoczesnych usługach dla biznesu Polska jest na pierwszym miejscu w Europie i na trzecim miejscu w świecie – podkreślał Jacek Levernes, prezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) i członek zarządu HP Europe podczas uroczystej finałowej gali I edycji konkursu ASBL Diamonds. Jak przypomniał, firmy z zagranicznym kapitałem zatrudniają w tej branży już ponad 160 tys. osób, a cały sektor ma w Polsce ok. 200 tys. pracowników.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Biznes
Brytyjski koncern Jaguar nie planuje produkcji samochodów w USA
Biznes
Tysiące dronów Macierewicza wreszcie dolecą. MON kupuje Warmate’y
Biznes
Sankcje na Rosję uzgodnione. Kolejne setki miliardów dla USA
Biznes
W branży drzewnej ubywa drewna, przybywa długów. Oto główny powód