Trudny rynek gier i premiery

Jeszcze kilka lat temu sektor gier był motorem hossy na warszawskiej giełdzie. Od 2022 roku branża radzi sobie jednak znacznie gorzej niż rynek. Które spółki wyróżnią się w tym roku?

Publikacja: 18.01.2024 03:00

Jeszcze kilka lat temu sektor gier był motorem hossy na warszawskiej giełdzie

Jeszcze kilka lat temu sektor gier był motorem hossy na warszawskiej giełdzie

Foto: Adobe Stock

Liczba notowanych na naszym parkiecie spółek z sektora gier zbliża się do 100. Ponad 70 jest obecnych na NewConnect, a w czwartek dołączy do nich kolejna: ConsoleWay.

W środę WIG-gry był najsłabszym indeksem branżowym na GPW, wpisując się tym samym w zjawisko obserwowane na naszym rynku od kilku kwartałów. Po covidowym ożywieniu (wyceny w sektorze wtedy mocno wzrosły) nie ma już śladu.

Czytaj więcej

Pierwszy debiut 2024 roku na NewConnect

Urealnienie wycen producentów gier wynika z kilku czynników. Pierwszy jest związany z sytuacją konkretnych firm (np. rozczarowujące wyniki, kiepskie premiery, słaba komunikacja z rynkiem). Drugi wynika z uwarunkowań rynkowych (wysoki koszt pieniądza i awersja do ryzyka nie sprzyjają takim branżom, jak gry czy biotechnologia) oraz stricte branżowych (zmiany w polityce prywatności Apple’a czy ogłoszone niedawno kolejne zaostrzenie restrykcji dla graczy w Chinach).

Wyceny spółek spadły do poziomów przedpandemicznych

W efekcie wyceny wielu spółek działających w sektorze gier spadły do poziomów przedpandemicznych, mimo że ich biznesy są w lepszej sytuacji niż wówczas, a firmy mają w trakcie realizacji ciekawe projekty. Przybywa też spółek, które dzielą się z akcjonariuszami wypracowywanym zyskiem.

Największy podmiot w sektorze, czyli CD Projekt, w tym roku wprawdzie nie planuje dużej premiery, ale zarząd sygnalizuje, że 2024 r. nudny nie będzie. Na razie motorem napędowym wyników są dwa flagowe i rozwijane tytuły studia, czyli „Wiedźmin” i „Cyberpunk”.

Czytaj więcej

Adam Kiciński, CEO CD Projekt: Jesteśmy znów na ringu w pełni sił

Natomiast prawdziwą premierową ofensywę na ten rok szykuje 11 bit studios. W tym tygodniu opublikował tzw. gameplay trailer „Frostpunka 2”. Gra w wersji na urządzenia PC ma trafić na rynek jeszcze w I półroczu. – Przed 11 bit studios w 2024 r. co najmniej pięć premier (dwie własne, dwie wydawnicze oraz jedna w segmencie mobilnym). Gorsza od oczekiwań premiera „The Invincible” i rosnące obawy dotyczące kolejnych debiutów z segmentu wydawniczego sprowadziły wycenę spółki tuż przed najważniejszymi wydarzeniami do poziomów ostatnio obserwowanych pod koniec 2022 r. – mówi Krzysztof Tkocz, analityk DM BDM.

Producenci gier mogą zaskoczyć w tym roku

Warto też mieć na uwadze producentów gier mobilnych. Według analityków można liczyć na kontynuację trendu wzrostowego wyników w spółce Artifex Mundi. W 2024 r. wkroczyła, zwiększając nakłady marketingowe, co przekłada się na powrót do trendu wzrostowego przychodów z flagowej aplikacji „Unsolved”. Przemysław Błaszczyk, prezes Artifeksu, zasygnalizował, że pozytywny efekt wzrostu inwestycji w bazę graczy powinien być widoczny już w danych za styczeń.

Czytaj więcej

CD Projekt coraz bliżej kolejnego Wiedźmina. Świetne wyniki firmy

Zdaniem analityków również BoomBit w 2024 r. może pozytywnie zaskoczyć dynamiką wyników.

– W związku z perturbacjami na rynku reklamy spółka ta przeniosła priorytety w 2023 r. z gier hyper-casual (monetyzacja poprzez reklamy) w stronę większych tytułów mid-core/casual – przypomina Tkocz. Zmiana przełożyła się na wydłużenie produkcji nowych, ambitniejszych gier, tym samym na brak premier i spadek przychodów. Po wielu miesiącach prac pod koniec 2023 r. na rynku zaczęły się pojawiać jednak pierwsze owoce nowej strategii.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku