Szwedzi zablokowali Teslę. Domagają się układów zbiorowych

W mijającym tygodniu ani jedna Tesla nie została wyładowana w którymkolwiek szwedzkim porcie. Od 21 listopada do blokady biznesu Elona Muska przyłączy się Szwedzka Poczta.

Publikacja: 18.11.2023 14:58

Szwedzi zablokowali Teslę. Domagają się układów zbiorowych

Foto: Bloomberg

Od ostatniego piątku nie są usuwane awarie ładowarek w punktach Tesli. A od poniedziałku szwedzkie firmy przestaną odbierać śmieci z firm współpracujących z Teslą, a sprzątacze odmawiają sprzątania ich biur. Zablokowane są również dostawy części zamiennych do warsztatów serwisujących auta Tesli.

Solidarność z Niemcami

To wszystko jest efektem protestu szwedzkich związkowców z centrali IF Metall wspierających kolegów w Niemczech i USA, którzy domagają się zgody pracodawcy na podpisanie układów zbiorowych. Elon Musk jest znany ze swojej niechęci do związków zawodowych. Akcja przeciwko polityce Muska zaczęła się w Szwecji 27 października, to wtedy IF Metall ogłosił strajk firm współpracujących z Teslą. W ramach solidarności Szwedzki Związek Pracowników Transportu od 7. listopada wstrzymał załadunek i rozładunek samochodów firmy w czterech głównych portach kraju.

A bojkot Tesli w Szwecji rozszerza się. Od 21 listopada pracownicy PostNord AB, szwedzkiej poczty, przestaną dostarczać jakiekolwiek przesyłki. Szwedzki Związek Pracowników Budowlanych oświadczył, że jego członkowie od 28 listopada odmówią wykonywania wszelkich prac w zakładach Tesli.IF Metall ogłosiła także w ostatni czwartek, że zablokuje prace w szwedzkiej fabryce, która od 24 listopada ma dostarczać dostarcza aluminiowe komponenty do niemieckiej fabryki Tesli.

Protest, mimo że dokuczliwy dla osób jeżdżących teslami, jest wspierany i rozumiany przez większość Szwedów.Chociaż działalność Tesli w Szwecji może być ograniczona to zdaniem cytowanego przez Bloomberga Jespera Hamarka, z Uniwersytetu w Göteborgu, tolerowanie łamania lokalnych praktyk przez firmę globalną podważyłaby szwedzki model pracy .

— Dla szwedzkiego ruchu związkowego i kultury obowiązującej na rynku pracy, kwestia jest ważniejsza niż te siedem punktów serwisowych Tesli w naszym kraju.Działania Tesli zagrażają całemu szwedzkiemu systemowi rynku pracy — mówił Jesper Hamark.

Umowy Tesli mają być lepsze

Tesla ze swojej strony oświadczeniu z 7 listopada Tesla określiła szwedzki protest jako „niefortunny”. I przekonywała, że jak najbardziej ​​przestrzega szwedzkich przepisów dotyczących rynku pracy, oferuje już równoważne lub nawet lepsze umowy niż te objęte układami zbiorowymi i pozostanie w otwartym dialogu ze związkiem.

To nie pierwszy raz, kiedy szwedzcy pracownicy ścierają się z amerykańską firmą. W 1995 r. firma Toys „R” Us początkowo odmówiła podpisania układu zbiorowego. Po trzymiesięcznym strajku Szwedzkiego Związku Pracowników Handlowych Amerykanie jednak ustąpili.Od tego czasu wiele się zmieniło – liczba członków związków zawodowych w Szwecji spadła z blisko 90 proc do około 66 proc. zatrudnionych. Chociaż jest to nadal jeden z najwyższych wyników wśród krajów OECD, to wpływ związków zawodowych osłabł. Nowe pokolenie pracowników wchodzi na rynek pracy w którym dominuje nie produkcja, ale usługi i technologie, więc skłonność do wstępowania do związków zawodowych jest ograniczona..Szwedzi w swoich protestach mają już poparcie niemieckiej centrali IG Metall, która pomogła uzwiązkowić fabrykę Tesli w Grunheide w Niemczech „Wasz strajk dodaje naszym kolegom w Grunheide odwagi i pewności, że mogą zorganizować się w związek i wziąć swój los w swoje ręce” – napisał IG Metall w oświadczeniu.

Na wzór Amazona

A sam konflikt między Teslą a szwedzkimi związkowcami może zostać rozwiązany w sposób znany już z zakładów Amazona w tym kraju . Kiedy dwa lata temu Amazon.com Inc. otwierał swoje magazyny w Szwecji, a związkowcy domagali się podpisania układów zbiorowych. Amazon zlecił wtedy podwykonawstwo firmie logistycznej, która miała podpisany układ zbiorowy pracy z lokalnym związkiem zawodowym.

Związek szwedzkich pracowników przemysłowych daje teraz do zrozumienia, że ​​w przypadku Tesli nie miałby nic przeciwko takiemu rozwiązaniu. Dla nas nie miałoby to znaczenia. Bo gdziekolwiek pracują nasi członkowie, powinien obowiązywać układ zbiorowy. Kiedy to ostatecznie nastąpi, będzie oznaczało, że osiągnęliśmy nasz cel -mówił szwedzkiemu radiu Veli-Pekka Saikkala, główny negocjator IF Metall.

Od ostatniego piątku nie są usuwane awarie ładowarek w punktach Tesli. A od poniedziałku szwedzkie firmy przestaną odbierać śmieci z firm współpracujących z Teslą, a sprzątacze odmawiają sprzątania ich biur. Zablokowane są również dostawy części zamiennych do warsztatów serwisujących auta Tesli.

Solidarność z Niemcami

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Miała być rosyjska elektronika zamiast zachodniej. Jest wielka porażka
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Matriał Promocyjny
Ojcowie na urlopie to korzyści dla ich dzieci, rodzin, ale i firm
Biznes
Wiadomo już, czy Sekwana nadaje się do pływania. Organizatorzy Igrzysk Olimpijskich zdecydowali
Biznes
Pierwsza od siedmiu lat awaria rakiety Muska. Może spłonąć 20 satelitów
Biznes
Niemcy chcą się pozbyć chińskich gigantów z sieci 5G. Stają do walki z Huawei i ZTE
Biznes
UE chce, by dane napędzały biznes. Ale polskie firmy mają obawy