Reklama

Raport NIK o Izerze: Rząd źle nadzorował projekt, ryzykując publiczne miliony

Rząd źle nadzorował spółkę ElectroMobility Poland, która spóźniała się z realizacją projektu auta na prąd, ryzykując publiczne miliony. Za tydzień będzie wiadomo, czy fabryka izery stanie w Jaworznie.

Aktualizacja: 20.09.2023 06:19 Publikacja: 20.09.2023 03:00

Przedłużająca się realizacja projektu samochodu elektrycznego Izera grozi fiaskiem przedsięwzięcia.

Przedłużająca się realizacja projektu samochodu elektrycznego Izera grozi fiaskiem przedsięwzięcia.

Foto: materiały prasowe

Przedłużająca się realizacja projektu samochodu elektrycznego Izera grozi fiaskiem przedsięwzięcia. Z powodu opóźnień potencjalna szansa na zdobycie rynku przez polskiego elektryka może się zdezaktualizować, a gdy auto trafi do sprzedaży, nie będzie na niego chętnych – „Rzeczpospolita” jako pierwsza dotarła do raportu NIK z kontroli spółki ElectroMobility Poland (EMP) i wydatkowania publicznych pieniędzy na prowadzoną przez nią inwestycję.

– Choć projekt stanowi ambitne zamierzenie rozwojowe, to obarczony jest wysokimi ryzykami – stwierdza NIK, której inspektorzy dopatrzyli się nieprawidłowości zarówno w działaniach EMP, jak i nadzorujących spółkę instytucjach państwa.

Czytaj więcej

Izera może nie dojechać do salonów. NIK: nierzetelny nadzór rządu nad projektem

Za nierzetelne i ryzykowne działanie w kontekście gospodarowania publicznymi pieniędzmi uznano decyzję premiera o doinwestowaniu w drugiej poł. 2021 r. EMP kwotą 250 mln zł w zamian za akcje spółki. W ocenie NIK przyznano dofinansowanie projektowi, który nie miał zapewnionego finansowania na pozostałą część realizacji. Ponadto rząd źle nadzorował EMP: choć KPRM wiedziała o powtarzających się opóźnieniach w harmonogramie działań spółki, nie przeprowadziła kontroli wykorzystywania państwowych milionów. Z kolei spółka, mimo że powinna, nie wnioskowała o uaktualnienie planów.

Kontrolujący stwierdzili również nieprawidłowości w wynagrodzeniach kierownictwa EMP. Według NIK członkom zarządu wypłacano pensje w wysokości przekraczającej limity wyznaczone przez walne zgromadzenie spółki.

Reklama
Reklama

EMP wciąż zakłada rozpoczęcie budowy fabryki izery na przełomie 2023 i 2024 r., a pod koniec 2025 r. uruchomienie produkcji i w rok później sprzedaży samochodu. Jednak do tej pory nie ma własności gruntu pod budowę zakładu ani nawet pewności, czy zaplanowana dla fabryki 117-hektarowa działka pod Jaworznem jej przypadnie: otwarcie ofert w ogłoszonym na ten teren przetargu zaplanowano na 26 września. – Jesteśmy na ostatnim etapie uzyskiwania zgód środowiskowych i wodnoprawnych. Pod koniec września będą ogłoszone wyniki przetargu, a następnie złożymy wniosek o pozwolenie na budowę – zapowiada Paweł Tomaszek, rzecznik EMP.

Jesienią 2022 roku partnerem technologicznym EMP zostali Chińczycy: platformę dla polskiego elektryka ma dostarczyć producent samochodów Geely. EMP rozmawia z nim też o ewentualnym montażu w fabryce izery chińskich elektryków dla wykorzystania jej zdolności produkcyjnych.

Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Biznes
Jak amerykański rząd przejmuje udziały w strategicznych spółkach
Biznes
PFR pokazał strategię na kolejne 5 lat. Zakłada solidny wzrost wartości aktywów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Najlepsi z najlepszych Listy 2000 „Rzeczpospolitej”
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama