Automaty i AI zaczynają rządzić logistyką. Nowe centrum Żabki

Wózki odbierające towar bez pomocy człowieka, maszyny, które pracują w magazynie bez ludzkiej ingerencji i mechanizmy sprawdzające każdą paletę – zautomatyzowane centrum logistyczne Żabki zostało otwarte w Radzyminie pod Warszawą.

Publikacja: 26.06.2023 03:00

Centrum pod Radzyminem ma obsłużyc 3,5 tysiąca sklepów

Centrum pod Radzyminem ma obsłużyc 3,5 tysiąca sklepów

Foto: mat. pras.

Centrum zostało wyposażone m.in. w automatyczny magazyn wysokiego składowania (High-Bay) oraz automatyczny system transportu wewnętrznego, przyspieszające obsługę logistyczną sklepów. Jak podkreśla zarząd sieci, jest to największy, najbardziej zaawansowany technologicznie obiekt w infrastrukturze logistycznej firmy. – Jest to jedno z najnowocześniejszych centrów logistycznych w Europie, perła w koronie naszej logistyki – zachwala Adam Manikowski, wiceprezes Grupy Żabka.

Do 70 proc. wysyłek ma być tam skompletowanych i spaletyzowanych przy wykorzystaniu automatyki magazynowej. Dodatkowo ponad 20 proc. dostaw będzie opracowywanych z pomocą sztucznej inteligencji.

– Rozwój technologiczny to jeden z filarów strategii rozwoju całej grupy. Potwierdzeniem tego jest otwarcie w Radzyminie jednego z najnowocześniejszych, zautomatyzowanych centrów logistycznych w Europie. Magazyn o łącznej powierzchni ok. 60 tys. mkw. ma dla nas strategiczne znaczenie. Obchodzimy w tym roku jubileusz 25-lecia, data otwarcia centrum nie jest więc przypadkowa i sygnalizuje, że myślimy o rozwoju naszej organizacji w bardzo odległej perspektywie – mówi Tomasz Suchański, prezes Grupy Żabka.

Dodatkowo centrum zostało zaprojektowane w taki sposób, aby było efektywne energetycznie. – Docelowo obsłuży 3,5 tysiąca sklepów, a po rozbudowie – nawet 5 tys. punktów – zapowiada Adam Manikowski. – Centrum w Radzyminie zostało wyposażone m.in. w automatyczny transport, silos paletowy czy stacje kompletacyjne typu Goods To Person, które gwarantują kilkukrotny wzrost naszej wydajności operacyjnej – dodaje.

Oprócz części tzw. suchej, znajduje się w nim także automatyczny magazyn wysokiego składowania, tzw. High-Bay, o wysokości blisko 40 metrów. W magazynie znajdują się komory chłodni i mroźni w pięciu różnych strefach temperaturowych (od -24 st. C do +20 st. C). Jest również część biurowa, a w niej dwie kantyny dla pracowników.

Projektanci pomyśleli o zachowaniu bioróżnorodności, wykonując nasadzenia zgodnie z wymaganiami BREEAM (drzewa, krzewy, łąka kwietna itp.). Na dachu budynku zainstalowano panele fotowoltaiczne, do pozyskiwania zielonej energii, a na parkingu dla samochodów osobowych zastosowano specjalną nawierzchnię antysmogową. – To centrum jest synonimem tego, czym jesteśmy, czyli dynamiczności, nowoczesności i rozwoju – mówi prezes Suchański.

Większość pracy wykonują tu maszyny, ludzie potrzebni są głównie do ich nadzorowania i częściowego kompletowania zamówień. Łącznie w nowym centrum pracę znajdzie ponad 600 osób, w tym ponad 200 osób zatrudnionych bezpośrednio przez Żabkę oraz 400 osób we współpracujących z siecią firmach. Rekrutacja wciąż trwa. Obecnie głównie poszukiwane są osoby, które będą odpowiadać za prawidłowe funkcjonowanie automatyki.

Musimy być coraz szybsi

Przygotowujemy się do tego, by pilotażowo zrealizować wysyłkę artykułów za pomocą dronów – mówi prezes zarządu Grupy Żabka Tomasz Suchański.

Żabka otworzyła magazyn, w którym większość procesów odbywa się automatycznie. Czy podobna rewolucja czeka nas w sklepach sieci?

Na rynku możemy się spodziewać kolejnych, rozwiązań, które będą i na nowo definiować szybkość zakupów. Przykładem takiej innowacji są nasze sklepy bezobsługowe, do których można wejść dzięki aplikacji lub karcie kredytowej, a płatność dokonywana jest automatycznie. Ciekawym przykładem jest wykorzystanie robotów w naszej sieci. W jednej z placówek w Warszawie już dziś robot Robbie przygotowuje klientom hot dogi. Zdarzyły się incydentalne sytuacje, kiedy robot nie skompletował całego zamówienia i potem pojawiało się to w internetowych memach. Cały czas jednak ulepszamy nasze technologie.

Czy Żabka w przyszłości będzie sklepem, w którym niepotrzebni są sprzedawcy?

Technologia wspiera pracę ludzi i jest użyteczna – tak ją postrzegamy i w taki sposób z niej korzystamy. Ponadto w przypadku niektórych kategorii produktowych niezbędna jest obsługa sprzedawcy. Pracujemy nad różnymi rozwiązaniami, które mogą ułatwić pracę w sklepie i jeszcze szybciej obsłużyć naszych klientów.

Czy planują państwo też zautomatyzować dostawy do domów w ramach projektu Żabka Jush?

W ramach Żabki Jush przygotowujemy się do tego, by pilotażowo zrealizować wysyłkę artykułów za pomocą dronów. Jest to dla nas wyzwanie, ale – jak mówiłem – jesteśmy otwarci na innowacje.

Czy możemy się spodziewać też rozwoju oferty dań lub napojów do spożycia na miejscu?

Rozwijamy kategorię QMS (czyli Quick Meal Solutions), która zawiera dania błyskawiczne i szybkie przekąski. Jest to jednak specyficzny segment handlu i ma swoje reguły, ale w nim również wprowadzamy nowe technologie. Pracujemy nad rozwiązaniami, które wpływają na szybszą obsługę klienta, ale też lepsze zarządzanie sklepami przez 8400 franczyzobiorców.

Centrum zostało wyposażone m.in. w automatyczny magazyn wysokiego składowania (High-Bay) oraz automatyczny system transportu wewnętrznego, przyspieszające obsługę logistyczną sklepów. Jak podkreśla zarząd sieci, jest to największy, najbardziej zaawansowany technologicznie obiekt w infrastrukturze logistycznej firmy. – Jest to jedno z najnowocześniejszych centrów logistycznych w Europie, perła w koronie naszej logistyki – zachwala Adam Manikowski, wiceprezes Grupy Żabka.

Do 70 proc. wysyłek ma być tam skompletowanych i spaletyzowanych przy wykorzystaniu automatyki magazynowej. Dodatkowo ponad 20 proc. dostaw będzie opracowywanych z pomocą sztucznej inteligencji.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
BCC przyznało po raz pierwszy nagrody im. Marka Goliszewskiego
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Biznes
Zakaz działalności w Polsce dla Deloitte. Jest głos KNF
Materiał Promocyjny
e-Doręczenia: Rewolucyjny krok w cyfrowej komunikacji z administracją publiczną
Biznes
Mandaty za sprzedaż ogórków bez licencji. Chińskie miasta w desperacji
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Biznes
Wizy do Polski po staremu. MSZ nie zerwało umów z pośrednikami
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej