Natalia Stroe: Planujemy wprowadzenie kolejnych produktów

Jesteśmy silnie zakorzenioną i uwielbianą przez konsumentów w Polsce marką – mówi Natalia Stroe, dyrektor generalna Polski i krajów bałtyckich w Coca-Cola Poland Services.

Publikacja: 08.09.2022 03:00

Natalia Stroe: Planujemy wprowadzenie kolejnych produktów

Foto: materiały prasowe

Jak pani ocenia obecną koniunkturę na rynku napojów? W jakich kategoriach spożycie rośnie, a w jakich spada?

Ostatni rok, a nawet ostatnich kilka lat, był dla całego sektora spożywczego wielkim wyzwaniem. Pandemia, wojna w Ukrainie, historycznie wysoka inflacja, rosnące ceny surowców i produkcji czy przerwane łańcuchy dostaw wymusiły konieczność zrewidowania i zmiany strategii biznesowych. Z kolei narastająca niepewność i strach przed tym, co dalej, sprawiły, że nastroje społeczne przestały sprzyjać konsumpcji. To wszystko spowodowało spadek wolumenu sprzedaży w dziesięciu spośród 15 kluczowych kategorii na rynku spożywczym.

Optymizem napawa jednak koniunktura na rynku napojów. W 2022 roku możemy zaobserwować pozytywną dynamikę i wzrost o niemal 2 proc. od początku roku. Wynik ten zawdzięczamy głównie dwóm kategoriom: napojów gazowanych i energetyzujących. Warto dodać, że zwłaszcza te pierwsze podnoszą się po efektach wprowadzenia tzw. podatku cukrowego, który de facto jest przecież podatkiem napojowym.

Jak z dzisiejszej perspektywy podatek cukrowy wpłynął na wasz biznes?

Tzw. podatek cukrowy, który obowiązuje w Polsce od 2021 r., to najwyższa w Europie i druga najwyższa na świecie tego typu opłata dla producentów napojów. Dlatego wielokrotnie jako cała branża napojowa apelowaliśmy o zmianę podejścia, otwarty dialog z przedsiębiorcami i przede wszystkim czas na przygotowanie się branży do tak poważnej zmiany podatkowej. Zarówno proces legislacyjny, jak i same założenia opłaty cukrowej, dyskryminujące jedną kategorię produktów, budziły i budzą nasze wątpliwości. Pragnę przypomnieć, że podatkiem objęte są również napoje niskokaloryczne, niezawierające cukru, choć są one przecież jedyną alternatywą dla napojów słodzonych cukrem.

Czytaj więcej

Krok ku rewolucji w recyklingu

Wprowadzenie podatku w tak zaskakująco szybkim tempie oznaczało dla nas przygotowanie w krótkim czasie nowego planu biznesowego na 2021 r. Naszym celem było takie dostosowanie się do nowych warunków i podjęcie odpowiednich kroków, zarówno w obszarze aktywności rynkowych, jak i współpracy z partnerami biznesowymi, by skutki zmian w jak najmniejszym stopniu dotknęły konsumentów. Mimo że w ogólnym ujęciu tzw. podatek cukrowy spowodował skurczenie się tej kategorii o 16 proc., w 2021 r. Coca-Cola odnotowała rekordowy wzrost udziału w tej kategorii. To potwierdza, jak silnie zakorzenioną i uwielbianą przez konsumentów marką jesteśmy w Polsce.

Co ważne, podatek napojowy wpłynął na nasze plany i politykę cenową, ale nie zmienił naszej strategii rozwoju oferty napojów nisko- i bezcukrowych, przyjętej na długo przed jego wprowadzeniem. Chcemy dostarczać polskim konsumentom napoje na każdą porę dnia i okazję oraz dawać im możliwość wyboru, dlatego od lat poszerzamy portfolio, skupiając się przede wszystkim na produktach zero lub z obniżoną kalorycznością. Stanowią one już 37 proc. naszej oferty, co w porównaniu z ubiegłym rokiem daje wzrost aż o 12 proc.!

Od wielu lat podejmujemy dobrowolne zobowiązania co do ograniczania zawartości cukru w naszych napojach, m.in. w ramach UNESDA. Tego oczekują od nas konsumenci, którzy są w centrum naszych działań. Sprite ICE Zero, Coke Zero Lime, nowe smakowe warianty Fanta czy Coca-Cola Zero Cukru Zero kofeiny – to tylko niektóre nowości z kategorii zero i niskokalorycznych napojów, wprowadzonych w 2022. A to jeszcze nie koniec – w tym roku planujemy wprowadzenie kolejnych produktów, o których na bieżąco będziemy informować.

Jakie znaczenie ma dla marki polski rynek?

Ten rok jest dla nas szczególny – obchodzimy 50 lat obecności marki Coca-Cola w Polsce i 30 lat prowadzenia działalności gospodarczej nad Wisłą. To powód do radości, dumy, podsumowań, ale przede wszystkim do snucia planów na przyszłość. To także szansa na dalszy intensywny rozwój naszego biznesu.

Mimo że jesteśmy globalną marką, to tak naprawdę jesteśmy polską firmą. Większość produktów, aż 92 proc., produkowana jest w Polsce – w naszych fabrykach w Radzyminie, Staniątkach i Tyliczu. To tu płacimy podatki, zatrudniamy ludzi, wspieramy lokalne społeczności i współpracujemy z lokalnymi dostawcami. Wnosimy też istotny wkład w rozwój polskiej gospodarki – to ok. 3,6 mld zł rocznie. Każda wypracowana przez firmy złotówka generuje 3,83 zł dochodu w krajowej gospodarce. 

Zatrudniamy prawie 1800 osób, ale jedno miejsce pracy w systemie Coca-Cola wspiera pięć kolejnych stanowisk w innych sektorach gospodarki. Oznacza to, że nasza działalność generuje prawie 10 tys. miejsc pracy. Dużą część naszej działalności stanowią inwestycje. Tylko w ciągu ostatniej dekady zainwestowaliśmy w Polsce 1,3 mld zł.

Polska to kraj wielu możliwości, z potencjałem, który przewyższa potencjał wielu krajów zachodnich. Aby jednak ten potencjał został wykorzystany i zrealizowany, konieczna jest wzajemna chęć do podejmowania partnerstw i współpracy. Chcemy nadal inwestować w Polsce, rozwijając nasz biznes w sposób zrównoważony i przyczyniając się do rozwoju polskiej gospodarki. Jako inwestor i pracodawca potrzebujemy do tego stabilnego otoczenia regulacyjnego oraz otwartego dialogu z przedstawicielami administracji publicznej, biznesu oraz organizacji pozarządowych.

Materiał partnera: Coca-Cola

rp.pl

Jak pani ocenia obecną koniunkturę na rynku napojów? W jakich kategoriach spożycie rośnie, a w jakich spada?

Ostatni rok, a nawet ostatnich kilka lat, był dla całego sektora spożywczego wielkim wyzwaniem. Pandemia, wojna w Ukrainie, historycznie wysoka inflacja, rosnące ceny surowców i produkcji czy przerwane łańcuchy dostaw wymusiły konieczność zrewidowania i zmiany strategii biznesowych. Z kolei narastająca niepewność i strach przed tym, co dalej, sprawiły, że nastroje społeczne przestały sprzyjać konsumpcji. To wszystko spowodowało spadek wolumenu sprzedaży w dziesięciu spośród 15 kluczowych kategorii na rynku spożywczym.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie